فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره آیین نامه ایمنی در بهره برداری از ماشین آلات

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله کامل درباره آیین نامه ایمنی در بهره برداری از ماشین آلات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 25

 

آیین نامه ایمنی در بهره برداری

از ماشین آلات راهسازی و

عملیات اجرایی

هدف:

هدف از تدوین این آیین نامه، ایمن سازی محیط کار و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور و پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کلیه کارگاههایی می باشد که عملیات راهسازی و استفاده از ماشین آلات راهسازی با فرایندهای مرتبط، در آنها انجام میگیرد.

دامنه شمول :

مقررات این آیین نامه به استناد ماده 85 قانون کار جمهوری اسلامی ایران تدوین گردیده و برای کلیه کارگاههای مشمول این قانون لازم الاجرا میباشد.

فصل اول- تعاریف

ماشین : مجموعهای از قطعات متحرک و ثابت که بر روی قاب قرار گرفته است .

COPS( Cabin Operator Protective Structure) ساختار حفاظتی کابین عامل انجام کار : ساختاری است که بخشی از ماشین راهسازی بوده و یا بصورت جداگانه به آن متصل می گردد و موجب کاهش صدمه به عامل انجام کار و حتی در حالتی که کمربند ایمنی را بسته می گردد .

FOPS(Fall over protective structure )ساختار حفاظتی در برابر سقوط اجسام : این ساختار جزء بخشی از یک ماشین راهسازی بوده و جداگانه به آن متصل می گردد و موجب کاهش صدمه به عامل انجام کار در کابین در برابر سقوط اجسام می شود .

OPS( Operator protective structure ) ساختار حفاظتی عامل انجام کار : این ساختار بخشی از ماشین راهسازی است و یا بصورت جداگانه به آن متصل می شود و موجب کاهش صدمه به عامل انجام کار حتی در حالتی که کمربند ایمنی را بسته و جسمی وارد کابین می گردد خواهد شد .

TOPS( Tip Over Protective Structure ) ساختار حفاظتی در مقابل واژگون شدن : این ساختار حفاظتی بخشی از ماشین راهسازی است و یا بصورت جداگانه به آن متصل می شود و موجب کاهش صدمه به عامل انجام کار حتی هنگام بستن کمربند ایمنی توسط عامل انجام کار در هنگام واژگونی ماشین می گردد .

ROPS( Roll Over protective Structure ) ساختار در برابر کج شدن : ساختاری است طراحی شده به ابعاد مطرحه شده در استاندارد ( ISO ) برای اتصال به ماشین راهسازی که به منظور کاهش صدمه به عامل انجام کار حتی در حالتی که کمربند ایمنی بسته شده باشد در هنگام کج شدن عمل می نماید .

ماشین فشرده سازیا کمپکتور: این ماشین به سه دسته تقسیم میشود.

الف-ماشین با سرنشین : ( ride on machine )ماشینی خود کشنده برای راندن که دارای کابین و صندلی است و عامل انجام کار پس از استقرار روی آن میتواند نسبت به هدایت و کنترل ماشین و ابزار الصاق شده به آن اقدام نماید .

ب -ماشین بی سرنشین : ( non riding machine )ماشینی خود کشنده با کنترل مستقیم و تجهیزات کنترلی که روی ماشین نصب شده است و عامل انجام کار بصورت پیاده ماشین را هدایت و کنترل مینماید .

ج -ماشین کنترل از راه دور : ( remote control machine )ماشینی است که توسط سیگنالهایی با کنترل از راه دور به دو روش بیسیم و باسیم هدایت و کنترل میشود .

ماشین آلات راهسازی:

انواع ماشین آلات راهسازی : دوزر، لودر، بیل مکانیکی، حفار، حفارکانال، دامپر، اسکراپر، گریدر، landfill compactor، غلطک، لوله گذار، نهرکن

دوزر ( Dozer ) : ماشینی است با چرخ لاستیکی یا زنجیری با تجهیزات یا ادواتی که قابلیت تنظیم از نظر حجم را دارا میباشد که مواد ( خاک ، و غیره ) را حین حرکت ماشین بسمت جلو برده ، جابجا کرده و تسطیح مینماید که این ادوات صرفا برای هل دادن یا کشیدن ، نیرو وارد میکنند .

لودر ( Loader) : ماشین خودگردان با چرخ لاستیکی یا زنجیری (شنی) است که دارای تجهیزات نصب شونده در جلو برای بارگیری با استفاده از باگت طراحی شده که در حین حرکت ماشین به جلو ، عمل بارگیری یا کندن زمین را انجام میدهد و به انواع مفصلی ، کوچک و بکهو تقسیم میگردد.

بیل مکانیکی : ماشین خود کشش با چرخ لاستیکی یا زنجیری (شنی) است که دارای یک سازه بالایی بودهو عموماً قابلیت چرخش 360 درجه را همراهبا تجهیزات نصب شده برای حفر کردن با زنبه ، بدون حرکت ارابه در طول چرخه کاری دارد.

حفار : ماشینی است خود کششی با چرخ های لاستیکی یا زنجیری یا دارای جکهایی قوی با 360 درجه چرخش با تجهیزات بالا رونده که برای حفاری طراحی و ساخته شده و دارای یک باگت می باشد .

حفارها به انواع گام زننده (walking excavator) ، با حداقل شعاع چرخش (minimal swing radius excavator ) تقسیم میشوند.

ماشین حفار کانال : ماشینی است خود کشنده با چرخ لاستیکی یا زنجیری که برای حفاری کانال طراحی و ساخته شده است .

دامپر : ماشینی خود کشــنده با چرخ لاستیـکی یا زنجیری خودگردان با یک محفظه روباز که برای جابجایی و تخلیه مواد به کار میرود .

اسکراپر (Scraper) : ماشینـی است با چرخ لاستیکی یا زنجیــری خودگردان یا کششی مجهز به یک مخزن با لبه برنده که مابیــن محورها ( اکسل ) قرار گرفته و مواد را حین حرکت بسمت جلو برش داده و سپس بارگیری، حمل، تخلیه و پخش مینماید .

گریدر (Grader) : ماشینی است خود کشنده با تیغه قابل تنظیم در ارتفاع که بین دو محور عقب و جلو میباشد . این ماشین نیز میتواند به تیغهای در جلو مجهز گردد و برای شیب بندی ، نهر بندی و نظایر آنمورد استفاده قرار میگیرد .

Landfill compactor :ماشینی است خود کشنده که به تجهیزات جلو رونده، خرد کننده، بار بردار و هل دهنده متصل میگردد و چرخ ها برای برش، فشرده سازی مصالح، نخاله و خاک مورد استفاده قرار میگیرد .

غلتک (roller) : ماشینی خود کشنده یا یدک کشنده که دارای ابزار فشرده سازی است و بیشتر با سیلندر صاف و صیقلی یا بصورت تایرهای لاستیکی برای فشرده سازی خاک ، نخاله ، آسفالت و نظایر آن مورد استفاده قرار میگیرد .

ماشین لوله گذار : ماشینی است خود کشنده با چرخ لاستیکی یا زنجیری مجهز به تجهیزات لولهگذاری با شاسی اصلی، بالابری قرقرهای، بوم جانبی با قابلیت گردش محور عمودی و وزنه تعادل که عمدتاً برای جابجایی لوله استفاده میشود.

ماشین نهر کن : ماشینی خودگردان با چرخ لاستیکی یا زنجیری مجهز به ادوات عقب یا جلو که برای حفر کانال با حرکت پیوسته ماشین طراحی شده است .

کمپکتورهای زباله، نخاله و خاک : ماشین متراکم کننده خودکشش چرخ داری است که تجهیزات آن درجلو قرار میگیرد و با ملحقات هموار کنی یا بارگیری جهت هموار کردن، متراکم نمودن مواد زائد و خاک، زباله یا پس ماند در طول حرکت خود عمل میکند .


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره آیین نامه ایمنی در بهره برداری از ماشین آلات
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد