فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقایسه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ایران

اختصاصی از فایل هلپ مقایسه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 23

 

مقایسه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ایران

انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده موضوعی بود که حدوداً یکسال توجه افکار عمومی رسانه های گروهی جهان را به خود مشغول کرده بود . اکنون چند ماهی است التهاب انتخابات ایالات متحده آمریکا با پیروزی دوباره جورج دبلیو بوش به پایان رسیده است . حال باید دید که این مدینه فاضله دموکراسی و آزادی چگونه انتخابات ریاست جمهوری را که بارزترین جلوه دموکراسی است را برگزار می نماید . انتخابات در ایالات متحده آمریکا به شیوه ای بسیار کهنه که مربوط به دوران استقلال ایالات از یکدیگر می باشد برگزار می گردد . بر اساس قانون اساسی فدرال آمریکا رئیس جمهور و معاون وی از طریق « کالج های انتخاباتی » انتخاب میشوند . برای آشنایی بیشتر با کالج انتخاباتی باید گفت که کالج ها در هر ایالت همانند سبدهایی هستند که آراء مردم در آن قرار می گیرد و هر سبد بدون اینکه محتویاتش تقسیم گردد به یک نامزد تعلق می گیرد .

انتخابات در امریکا در دو سطح انجام میگیرد : سطح اول که مردم آمریکا هر 4 سال به پای صندوقهای رأی می روند و به طور مستقیم اشخاصی را به عنوان انتخاب کننده که اعضای کالج انتخاباتی را تشکیل می دهند را انتخاب می کنند که در نهایت در ماه دسامبر این انتخاب کنندگان هستند که رئیس جمهور و معاونش را انتخاب می کنند .

با شرایطی که ذکر شد می توان با اطمینان گفت که کشوری که ادعای رهبری دموکراسی در جهان رادارد رئیس جمهورش از طریق غیر دموکراتیک بودن انتخاب می شود برای مثال برخی از شاخصهای غیر دموکراتیک بودن انتخابات در آمریکا را ذکر خواهیم کرد :

در هر ایالتی نامزدی که اکثریت آراء را بدست آورد همه آرا الکترال را از آن خود می کند و شخصی حتی با یک نفر اختلاف هیچ رأی و کارت الکترالی را دریافت نمی کند .

هر ایالتی بر اساس جمعیت و وسعت خود از کارتهای الکترال بیشتری برخوردار است که این باعث می شود تا همه فعالیتها نامزدها متوجه ایالتهای بزرگ گردد و تمام نگاهها به آنها دوخته شود .

همانطور که گفته شد رئیس جمهور بر اساس آراء کالجهای انتخاباتی انتخاب می شود و جالب است که بدانید در بعضی مواقع میان آرائ مردم و کارتهای الکترال تناسب معکوس برقرار می گردد که این امر از شاخصهای بارز نقس دموکراسی است .

با توجه به روند دو حزبی در انتخابات آمریکا هیچ گاه حزب سوم یا نماینده منفردی نمی تواند به کاخ سفید راه یابد .

با توجه به برتری کارتهای الکترال به آرائ مردم هر چند که نامزد اکثیرت 50 درصد آراء مردمی را کسب نکرده باشد با کارتهای الکترال بیشتری می تواند به کاخ سفید راه یابد . جالب اینکه پانزده بار این اتفاق در آمریکا اتفاق افتاده و هیچ کس دم بر نیاورده است .

یکی دیگر از مسائلی که همواره انتخابات آمریکا را به زیر سئوال برده است تبلیغات سیاسی در آمریکاست که به شیوه ای خاص صورت می گرد که با تبلیغات سیاسی در سایر کشورهای غربی بسیار متفاوت است و با ویژگیهای آن دارای ابعاد تأثیر گذاری بسیار بر روی اذهان زورباور ، ناآگاه و غیر سیاسی اکثریت مردم آمریکا می باشد چون در ایالات متحده وجدان حزبی وجود ندارد و همچنین نداشتن شعور و آگهی سیاسی هم سطح با جوامع دیگر غربی درنتیجه مردم تحت تأثیر وقایع احساسی و اتفاقات کوچک قرار گرفته و به سرعت و به راحتی افکار عمومی دستخوش تحول و انطباق با خواسته احزاب قرار میگیرد .

همچنین یکی از شاخصهای انتخابات در آمریکا شخصیت نامزد انتخاباتی است چون معمولاً قیافه و خوش تیپی و خانواده دار بودن نامزد ، مهمتر از شخصیت حزبی و سیاسی وی است . معمولاً در آمریکا بر اساس جایگاه اجتماعی و نژادی به یکی از دو حزب مطرح آمریکا تمایل دارند مثلاً سرمایه داران ، لابیهای ثروتمند که در ویلاهای مجلل حومه شهرها زندگی می کنند افرد مسن و متأهل ، مخصوصاً آقایان بخصوص در ایالات مرکزی و جنوبی به حزب جمهوریخواه تمایل دارند و در مقابل کارگران ، بیکاران اقلیتهای نژاد و مهاجران و از لحاظ جنسی خانمهای مجرد و جوان و بخصوص قشر نوجوان و جوان مخصوصاً در نواحی غربی و شمال شرقی به حزب دموکرات گرایش دارند .

با وجود مطالب گفته شده بعد از بحران انتخاباتی 2000 هنوز هیچ مرجعی حاضر نشده است که بطور صریح و روشن سیستم انتخاباتی حاکم بر ایالات متحده آمریکا را دور از اصول دموکراتیک بداند . این مدعیان دروغین از دموکراسی در جهت منافع استکباری خود و سرکوب نمودن مخالفان استفاده میکنند و به بهانه های مختلف با شعار برقراری دموکراسی در جهان به جان و مال و نوامیس مردم دنیا تجاوز می کنند . چندی است که این معلم دموکراسی در زندان ابو غریب در عراق و شهرهای افغانستان کلاس


دانلود با لینک مستقیم


مقایسه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد