فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود رابطه سیگار و بیماریها 110 ص

اختصاصی از فایل هلپ دانلود رابطه سیگار و بیماریها 110 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 110

 

دخانیات

از آنجایى که کشت و تجارت توتون و تنباکو از منابع مهم درآمد تعدادى از کشورها است تولیدکنندگان سیگار تبلیغات شدیدى در مورد سیگارهاى جدید با فیلترهاى مناسب مى‌نمایند که باعث گردیده مصرف دخانیات از اواسط قرن بیستم به بعد شدیداً رو‌ به فزونى بگذارد. در نتیجه تحقیقات اپیدمیولوژیکى که در ۲۰ سال اخیر در زمینه سیگار و اثرات سوء آن بر سلامتى به‌عمل آمده، خطرات آن بیش از پیش به ثبوت رسیده است.

اولین تأثیرى که استعمال دخانیات بر روى شخص مى‌گذارد مربوط به نیکوتین موجود در آن مى‌باشد گرچه قیر، اکسید دو کربن و بعضى مواد دیگر نیز ممکن است مضر واقع شود. به‌طور تجربى ثابت شده است که قیر و بعضى دیگر از ترکیبات باعث ایجاد سرطان مى‌شوند. تأثیر استعمال دخانیات بر روى اشخاص مختلف متفاوت است. در بعضى ایجاد آرامش اعصاب و راحتى فکر مى‌کند و در بعضى دیگر باعث سردرد و تحریکات عصبى مى‌گردد. از لحاظ فیزیولوژیکى بعضى تغییرات را ذکر کرده‌اند مثلاً استعمال دخانیات باعث افزایش فشار خون و سرعت ضربان قلب مى‌گردد. دانشمندان ملاحظه کرده‌اند که حرارت انگشتان دست و پا کاهش مى‌یابد. اغلب اشخاصى که دخانیات استعمال مى‌کنند اشتهاى خود را از دست داده و وزن کم مى‌کنند و چون استعمال دخانیات را ترک مى‌کنند مجدداً اشتهاى خود را به‌دست آورده و بر وزن آنها اضافه مى‌گردد.

از لحاظ حرکتی، کسانى که دخانیات استعمال مى‌کنند کنترل کارهاى ظریف را از دست داده و دچار مختصرى لرزش مى‌گردند و حتى ممکن است این وضع به عضلات ظریف چشم نیز سرایت کند و در دید این عضو اختلال حاصل شود. بافت لثه‌ها، سینوس‌ها و حلق نیز اغلب اوقات به سبب تحریکات موضعى دچار اختلال و ناراحتى مى‌شوند. در سنوات اخیر مشاهده شده است که استعمال دخانیات در نزد زنان باردار و شیرده اثر نامطلوبى بر روى جنین و فرزند شیرخوار آنها گذارده است. معلوم شده است که نیکوتین از راه جفت عبور کرده وارد جریان خون جنین مى‌گردد و نیز وجود نیکوتین را در شیر مادران مشاهده نموده‌اند.

مطالعاتى که تاکنون دربارهٔ زیان استعمال دخانیات به‌عمل آمده هنوز کامل نبوده و اطلاعات دقیق و جامعى از لحاظ تأثیر شیمیایى و فیزیولوژیکى و آسیب‌شناسى آن به‌دست نیامده است به‌علاوه میزان ارزش فیلتر یا صافى که بعضى از کارخانجات دخانیات در انتهاى سیگار نصب مى‌کنند هنوز کاملاً مشخص و ثابت نگردیده و تحقیقات دربارهٔ آن به‌وسیله گروه‌هاى محققین در حال ادامه و انجام است.

آثار خاصى که استعمال دخانیات در نزد نوجوانان به‌جاى مى‌گذارد، عقب‌افتادگى رشد و نمو و کاهش قدرت انجام تمرینات ورزشى است. به‌ موجب گزارش‌هاى رسیده در چنین اشخاص آثار خستگى زودتر از دیگران ظاهر مى‌شود. استعمال دخانیات سبب ضخیم شدن مخاط لوله‌هاى تنفسى گردیده و به‌علت ایجاد ترشح خلط، مجارى مسدود مى‌شود و در نتیجه انقباض عضلات مجارى تنفسى دست مى‌دهد که بالاخره مجارى تنگ شده و عبور هوا در آنها به کندى و سختى انجام مى‌گیرد.

با در نظر گرفتن بیمارى‌ها و اختلالات مهمى که ارتباط با سیگار کشیدن دارند و در ناتوانى و مرگ و میر پیش‌رس حتى در کشورهاى پیشرفته و توسعه‌یافته کاملاً مؤثر هستند مى‌توان گفت که تنها یک اقدام یعنى ترک سیگار مؤثرتر از هر اقدام دیگر در کلیه زمینه‌هاى طب پیشگیرى مى‌تواند سطح سلامتى را کاملاً ارتقاء بخشد و زندگى را طولانى نماید. در مورد پیشگیرى از مضرات سیگار به کودکان از همان زمان طفولیت باید تعلیم داد که سیگار نکشند و معلمین و والدین نیز خود لااقل جلوى اطفال سیگار نکشند.

جوانان را باید راهنمایى نمود که سیگار کشیدن را شروع ننمایند و در صورت شروع ادامه ندهند. باید حق افراد غیر سیگارى را براى تنفس هواى تمیز محفوظ نگه‌داشت و در مجامع عمومى و محیط بیمارستان‌ها و درمانگاه‌هاى خدمات پزشکى و بهداشتى سیگار کشیدن را ممنوع نمود. با این تفاصیل بسیارى از مصرف‌کننده‌ها با وجود دانستن مضرات سیگار، علاقه‌مند به کشیدن آن مى‌باشند و آموزش بهداشت در این زمینه با یکى از بزرگ‌ترین مشکلات خود روبرو گردیده است.

بنابراین در افراد سیگارى چنان‌چه قادر به ترک آن نگردند، به‌ منظور کاهش خطرات ناشى از کشیدن سیگار، اصول بهداشتى زیر بایستى رعایت شود:

۱. کم کردن تعداد سیگار

۲. استفاده از سیگارهاى فیلتردار

۳. استفاده از انواع سیگارهایى با کیفیت مرغوب‌تر

۴. کم فروبردن دود

۵. باقى گذاشتن مقدار زیادى ته سیگار

۶. پک‌هاى کوتاه و کم

۷. باقى نگذاشتن سیگار در دهان در فواصل سیگار کشیدن

۸. خوددارى از روشن کردن سیگار نیمه سوخته

۹. تبدیل سیگار به پیپ و سیگار برگ.

جامعه در درجه اول باید با این مفهوم کاملاً موافق باشد که کلمهٔ بهداشت نه فقط به معناى تندرستى جسم مى‌باشد بلکه شامل سلامت فکر و کلیه خصوصیات معنوى افراد و متناسب با سنن و فرهنگ آن ملت است. در نتیجه همه عوامل و عناصر آلوده‌کننده و زیان‌آور سلامت اعم از جسمانی، روحى و اخلاقى را باید در نظر داشت. لذا هر جامعه مى‌باید با در نظر گرفتن مشخصات محلى و بومى سنن خود موازین بهداشتى را به‌کار بندد و نگذارد که احتیاجات و مقتضیات تجارى بین‌المللى موجب آشفتگى برنامه‌هاى بهداشتى آنها گردند.

در این رابطه کارخانجات سازنده دخانیات نیز براساس تعهدات قانونی، وجدانى و ملى خود موظف هستند با کمتر نمودن میزان قطران و نیکوتین، تغییرات لازم در نوع فیلترهاى سیگار، استفاده از انواع کم‌ضرر توتون و تنباکو و سایر اقدامات مثبت در جهت کمتر نمودن مضرات سیگار، در این امر مهم، سلامتى افراد را بر منافع شخصى خود ترجیح دهند.

سیگار بلای خانمانسوز

برای کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند. همیشه این سؤال مطرح است که چگونه سیگاریها ، دود بسیار بدبو و زننده ناشی از سوختن کاغذ و تنباکو را حریصانه وارد ریه های خود کرده و با کمال جسارت آن را به اطرافیان خود نیز هدیه می کنند، و حتی نسبت به سلامتی دوستان وخانواده خود نیز توجهی ندارند. بسیاری از سیگاریها از عوارض دخانیات آگاهی دارند و حتی اگر خود نیز به این موضوع باور قلبی نداشته باشند، نظر غیرسیگاریها را در مورد سیگار و عوارض آن می دانند. بسیار غیر محتمل است که در حال حاضر یک فرد سیگاری با این حجم تبلیغات بر علیه سیگار و با عوارض بیشماری که از مصرف سیگار در خود و اطرافیان دیده است ادعا کند که سیگار هیچ تأثیر منفی بر سلامتی ندارد. پس چگونه است که هر روزه شاهدیم که افراد بیشماری در اماکن عمومی ، محلهای کار ،پارکها ، پایانه ها و منازل خود با فراغ بال و بی توجه به اطرافیان سیگار می کشند، قلیان چاق می کنند و این دود مهلک را با لبخند به یکدیگر تعارف می کنند.

ناآگاهی و نداشتن باور قلبی به عوارض دخانیات ، خطر کردن ، خشم پنهان، عدم احترام به حقوق دیگران و خودخواهی ، تجاهل و بی خیالی ، بیماریهای روحی و افسردگی و .... دلایلی است که شاید بتواند عمل بعضی از سیگاریها را توجیه کند ولی برای بسیاری از افراد سیگاری خصوصاً آنهایی که به سن میانسالی پا گذاشته و سالیان زیادی است که مصرف کننده دخانیات هستند، این دلایل صدق نمی کند. شاید در ابتدای مصرف جزو یکی از این گروهها بوده اند، ولی گذر زمان این زمینه ها را از بین برده است.آنچه که باعث شده که این افراد علی رغم آگاهی از عوارض دخانیات و قبح اجتماعی سیگار به مصرف آن ادامه دهند، ایجاد وابستگی به دخانیات است . با این وجود وابستگی به دخانیات را نمی توان به تنهایی به یک عامل ساده شیمیایی چون نیکوتین نسبت داد. وابستگی به دخانیات خود امری پیچیده با دلایل متعدد است که با ابعاد شخصیتی افراد و گروههای اجتماعی اقتصادی آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد . سیگاری شدن یک فرد یک شبه شکل نگرفته است که بتوان با یک دارو و یا یک جلسه مشاوره او را درمان کرد.

کنترل دخانیات هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی نیاز به ایجاد تغییرات گسترده در سطح جامعه و در باورها و اعتقادات فردی و اجتماعی دارد. بسیار خوش بینانه است اگر ما انتظار داشته باشیم که با آموزش محض، و یا اعمال قانون و مقررات بدون ایجاد بستر مناسب ، مصرف دخانیات را کنترل کنیم. باید مسئولین و مردم به این باور دست یابند که مسئله کنترل دخانیات اولویت است و آنگاه از طریق ایجاد یک عزم ملی با همکاری تمامی سازمانهای دولتی و غیردولتی و مشارکت مردمی برنامه ای را برای مبارزه با این معضل بزرگ تدوین و اجرا کرد.

باید سیگاریهای ما باور کنند که اگر به مصرف سیگار ادامه دهند ، نیمی از آنها نهایتاً در اثر مصرف سیگار از بین خواهند .باید باور کنند که بیماریهای قلبی عروقی ، بیماریهای تنفسی و سرطان ریه عاقبت بسیاری از آنها خواهد بود و در صورت ادامه دادن به مصرف سیگار به طور متوسط حدود 5/7 سال از طول عمرخود خواهند کاست. باید باور کنند که مصرف سیگار همسر و فرزندان آنهارا در معرض بیماری و مرگ زودرس قرار می دهد و حتی جنین در شکم مادر را نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خانواده ها باید بدانند که بیش از 90 درصد از اعتیادها در نوجوانان با مصرف دخانیات آغاز می شود و شروع مصرف سیگار جرأت بسیاری از جرائم را در جوانان ایجاد می کند. باید بدانند


دانلود با لینک مستقیم


دانلود رابطه سیگار و بیماریها 110 ص
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد