فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله گزارشکار کاراموزی ساختمان

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله گزارشکار کاراموزی ساختمان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 


پلان موقعیت
پلانی است که بتواند وضع ساختمان و همچنین موقعیت قرار گرفتن آن را نشان دهد
که معمولاً‌ با مقیاسهای 1:200، 1:500، 1:1000 و اگر پروژه بسیار وسیع باشد از سایر مقیاسهای دیگر نیز استفاده می‌کنند تا پلان مربوطه را به نمایش در آورند.
نقشه‌های جزییات (DETALL )
چون نقشه‌های اجرایی را، ‌چنانچه که اشاره شد،‌با مقیاس50/1 ترسیم می‌کنند، ‌نمی‌توان مشخصات و شکل یک قسمت را آنچنان که باید ترسیم کرد. برای اینکه بتوانیم مشخصات و شکل کامل یک قسمت را دقیقاً بیان کنیم، نقشه هایی که معمولاً با مقیاس 20/1 یا 10/1 ترسیم می‌شود استفاده می‌کنیم. این گونه نقشه‌ها را نقشه جزییات می‌گویند.
پلان شیب‌بندی
در نقشه‌های ساختمانی پلانی به عنوان شیب‌بندی مورد مطالعه و ترسیم می‌باشد. این پلان وضع شیب پشت‌بام را مشخص کرده که حرکت آب باران و یا مواردی چون شست و شوی
را با حرکت سریع به طرف ناودانی میسر می‌سازد. اجرای شیب‌بندی و کف خواب‌گذاری
بر اتصالات قطعه لوله انتهایی و مسئله قیراندود آن و مراحل بعد از آن از ویژگیهای خاص برخودار می‌باشد که بایستی به نکات اصولی و فنی هر مورد نهایت توجه را مبذول داشت.
شیب‌بندی به دوحالت انجام می‌گیرد:
الف) شیب‌بندی در جهت قسمتهای میانی پشت‌بام
ب) شیب‌بندی در جهت کناره و یا گوشه پشت‌بام
درصد شیب‌بندی
معمولاً‌ طول شیب تا عرض 5 متر با کشش کافی تا 3% به طرف سوراخ ناودانی به خوبی انجام می‌شود. چنانچه طول شیب بیشتر از حد ذکر شده باشد بایستی ناودان دیگری با شیب مناسب محاسبه و تعیین شود.
آکس‌بندی ساختمانهای اسکلت فلزی
ترسیم آکس‌ها، ‌نمره‌بندی و مشخص کردن آکس‌ ستون‌ها:
آکس‌بندی‌:‌ در ساختمانهای فلزی تعیین محور از موارد کلی اساس ساختمان فلزی می‌باشد. معمولاً‌ اندازه آکس‌بندی نسبت به دیوار فضاها که عموماً بر روی پله‌ها واقع می‌شوند. تعیین می‌گردند.
به طور کلی برای آکس بندی دهنه‌ها را می‌توان به طور محدود و با ابعاد آزاد انتخاب نمود. و کلیه اندازه‌های بین دو ستون آکس (محور تا محور) به وسیله محاسبات اسکلت فلزی به
وجود می‌آیند.
عملیات خاکی
برای بنا کردن یک ساختمان ابتدا محل رامشخص کرده و سپس خاکبرداری را بوسیله ماشین‌های مورد نظر و یا دستی انجام می دهیم تا به کد مورد نظر برسیم.
بعد از اینکه پی کنی مورد نظر را انجام دادیم بتن نظافت یا مگر یک سطح هم‌تراز
و یکنواخت را در زیر فوندانسیون می‌ریزیم که عیار آن معمولاً 150 می‌باشد. وظایف بتن مگر یکی نظافت سطح زیر فندانسیون هم تراز کردن و یکنواختی آن و جلوگیری از هوازدگی خاک
از بتن مگر استفاده شود.قبل از بتن ریزی باید زمین مرطوب باشد.

 

پی‌کنی
ساختمان بوسیله پی به زمین متصل شده است و بارهای وارده را از بنا گرفته و به یک نسبت پخش و به زمین متصل می‌کند. پس از طرح و تنظیم پلان اجرایی پلان پی کنی را از روی پلان اجرایی با این تفاوت که پلان پی کنی را از هر طرف به اندازه 15 الی20 سانتیمتر ریشه (ناخن) داده و ترسیم می‌کنند. مثلاً ‌دیوار 35 سانتی 65 یا 75 سانتیمتر ترسیم و سپس در محل ساختمان سازی پیاده می‌شود پی‌کنی در هر منطقه بستگی به زمین آن دارد و به طور کلی بایستی تا جایی پی کنی شود که به زمین سفت برسد. حداقل پی‌کنی حتی در زمینهای سفت نبایستی نباید کمتر از80 سانتیمتر باشد.
قالب ‌بندی
قالب‌بندی انواع مختفی دارد از جمله قالبهای چوبی، فلزی، ‌آجری، ‌فایبرگلاس و … استفاده می‌شود. درمورد کار مورد نظر از قالبهای آجری(همانطور که در عکسها مشخص است)
استفاده شده است.
فونداسیون
آرماتوربندی:
بعد از اینکه بتن‌ مگر ریخته شد و بعد به مقاومت مورد نظر رسید عملیات آرماتوربندی
را که بر اساس نقشه های اجرایی و محاسباتی می‌باشند انجام دهیم که در مورد آرماتوربندی در فونداسیون منفرد مش در پایین و در مورد فونداسیون نواری از یک شبکه مش در پایین
و یک شبکه در بالا استفاده می‌شود.

 

بیس پلیت
برای نصب بیس پلیت‌ها بولت را در محلهای مورد نظر نصب کرده و سپس صفحه پلیت
را روی آن قرار داده به صورتی که بولتها از داخل صفحه بیس پلیت عبور کند و صفحه پلیتها
در یک راستا قرار گیرند برای تعیین ارتفاع صفحه پلیتها از دوربین نقشه برداری استفاده می‌شود و بوسیله میر ارتفاع تمام صفحه پلیتها را یکسان می نماییم . بعد بولتها را بوسیله سیم آرماتور بندی به آرماتورهای فوندانسیون کاملا ً‌متصل می‌نماییم.
بتن‌ریزی فوندانسیون
قبل از بتن‌ریزی می‌بایستی قالبها را بوسیله کاور پوشاند و سپس بتن را با عیار سیمان و دانه‌بندی مورد نظر ساخته و به داخل قالبها می‌ریزندکه بتن مورد نظر در بچینگ شرکت ساخته شده وتوسط میکسر به کارگاه آورده میشد.
بتن رادر لایه‌های مختلف ویبره کرده و بعد از پر شدن قالب فوندانسیون سطح بتن را صاف می‌کنیم و بعد از این که عملیات انجام شد،‌ صفحه پلیتها را باز کرده و زیر آن را که حبابهای هوا موجب نرسیدن بتن به آن نقطه شده است بوسیله ملات ماسه و سیمان پر کرده و مجدد صفحه پلیتها را بسته و تراز می‌کنیم.البته بایددر زمان بتن ریزی زیر صفحه پلیت را کاملا ویبره زد.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   14 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله گزارشکار کاراموزی ساختمان

آموزش نرم افزار Flash

اختصاصی از فایل هلپ آموزش نرم افزار Flash دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آموزش نرم افزار Flash


آموزش نرم افزار Flash

این کتاب یک مرجع کامل برای آموزش به صورت تصویری و رنگی از مبتدی تا حرفه ای می باشد که با زبان بسیار ساده و مثال های متنوع شما را در آموزش این نرم افزار یاری می کند


دانلود با لینک مستقیم


آموزش نرم افزار Flash

دانلود پاورپوینت بررسی فیلم های برتر سینمای ایران - 156 اسلاید

اختصاصی از فایل هلپ دانلود پاورپوینت بررسی فیلم های برتر سینمای ایران - 156 اسلاید دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت بررسی فیلم های برتر سینمای ایران - 156 اسلاید


دانلود پاورپوینت بررسی فیلم های برتر سینمای ایران - 156 اسلاید

 

 

 

 

v   سینمای ایران، با وجود فراز و نشیب فراوان، فیلم های ماندگار و خاطره انگیزی به خود دیده است.
v   تهیّه کنندگان این اثر از نگاه خود، به بررسی گذرای این آثار در ژانر(گونه)های مختلف پرداخته اند:

برای دانلود کل پاپورپوینت از لینک زیر استفاده کنید:

 

دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت بررسی فیلم های برتر سینمای ایران - 156 اسلاید

دانلود مقاله تمرکز حواس هنگام مطالعه و روشها تقویت آن

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله تمرکز حواس هنگام مطالعه و روشها تقویت آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 


انسان ، به سبب ویژگیهای بی نظیرش در میان همه موجودات ، عنوان اشرف مخلوقات را به خود اختصاص داده است. او استعداد خاص تفکر و یادگیری دارد که به او اجازه می دهد اعمال خاص انجام دهد . نتایج اعمالش را پیش بینی و ارزیابی کند .تغییر و تحولات گوناگون و سریعی را در عرصه علم و فناوری به وجود آورد. آنچنان که به قول تافلر دنیا را به دهکده ای تبدیل کند که اطلاعات را در سریع ترین زمان ممکن از قاره ای به قاره دیگر انتقال دهد .
بنابراین بر اثر پیشرفت سریع و غیر قابل انتظاری که در قلمرو دانش و فناوری طی چند قرن اخیر نصیب انسان شده است حجم اطلاعات و دانسته های بشری روز به روز به طور سر سام آوری در حال افزایش است. بر دانش آموزان و دانشجویان لازم است که هرچه سریعتر خود را با این تغییر و تحولات همگام سازند. در این راستا، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان کوشش زیاد می کنند . بسیار مطالعه می کنند اما به دلیل عدم توانایی در تمرکز حواس، هنگام مطالعه نمی توانند به نتیجه د لخواه دست یابند.
تمرکز در لغت یعنی تراکم ، فشردگی مجموعه، چکیده، تمرکز در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری توجه و تمرکز حواس ، روی موضوعی معین ، بدون تمرکز حواس ، یادگیری مثمر ثمر نخواهد بود . بنابر این همه افراد ، توانایی تمرکز دارند و چون تمرکز نسبی است یعنی کسی نمی تواند ادعا کند کاملا حواس پرت است ویا همیشه تمرکز حواس دارد.

 

تمرکز گاهی ساده است و گاهی مشکل. تمرکز در موضوع هایی که نیاز به تفکرو تجزیه و تحلیل دارند مشکل و تمرکز در موضوع هایی که جنبه ی تفریحی و سرگرمی دارند ، بسیار آسان است.
تمرکز حواس
یعنی عوامل حواس پرتی را به حد اقل رساندن... تمرکز هر شخص به نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش می یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر می کند . بیشتر افراد گمان می کنند که تمرکز یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است ، در حالی که تمرکز یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می تواند به آن دست یابد. پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد . یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و بر عکس. لذا حواس پرتی ؛ یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کا ری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.
منشاء حواس پراگندگی
حواس پرتی یا منشاء ذهنی و درونی دارد و یا منشاء بیرونی و محیطی
حواس پرتی درونی و ذهنی: عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می کنند. این موقع شامل مواردی از قبیل: درد، رنج، غم وغصه ، نگرانی، گرسنگی و تشنگی ، سردی و گرمی ، ترس و خشم و شادی ، سردرد و ... می باشد

 

حواس پرتی بیرونی و محیطی
آنچه که به محیط پیرامون فرد ارتباط پیدا می کند و یا تحریکات غیر عادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می شوند مانند نور شدید و نور ضعیف ، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه ای صوتی و تصویری و نظایر اینها ممکن است فرایند تمرکز حواس را با اشکال مواجه کنند. رهایی از حواس پرتی و ایجاد تمرکز حواس در افراد مختلف ، متفاوت است و به حالت درونی ، تجربه ها مکان و موقعیت آنها بستگی دارد. . برخی از افراد اظهار می دارند که من آدم کاملا حواس پرتی هستم و برخی دیگر می گویند نمی توانم تمرکز حواسم را به روی کاری حفظ کنم . در حالی که این تفکر غلط است و هیچ کس نباید خود را فردی کاملا حواس پرت یا فاقد تمرکز حواس بداند بلکه بهتر است وقتی که تمرکز حواس فردی دچار اختلال شد ، بگوید در این لحظه و در محیط فعلی حواس پرتی من بیشتر و میزان تمرکزمن کمتر است. لذا حواس پرتی بیشتر علل درونی دارد و به طبیعت خود فرد، ویژگیها، حالات روحی و روانی، و عادات فردی بستگی دارد.بی شک حواس پرتی بیرونی آسانتر از عوامل حواس پرتی درونی بر طرف می شود .پس می توان بدون توجه به عوامل محیطی مانند : سرو صدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتا داخل موترسرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد . اما نمی توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید نگرانی و ناراحتی دگرگونی فکر و اندیشه با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد و مطالعات و یا تجربیات زیادی این موضوع را تائید کرده است که یک انسان می تواند در محل پر سرو صدا و نا آرامی با تمرکز و توجه کافی مطالعه کند.
روشهای تقویت تمرکز حواس
تمرکز حواس هنگام مطالعه کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است. و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روشهایی است که باعث تقویت و پرورش ومهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شوند. بنا براین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد ، ساعتها وقت بگیرد اما به خوبی فهمیده نشود و امر مطالعه بی فایده است و اثر مثبتی نخواهد داشت. لذا کاربرد روشها و فنونی که به خواننده کمک می کند تا هنگام مطالعه فعال باشد ، تمرکز حواس را تقویت و مهارت فرد را در ایجاد تمرکز حواس هنگام مطالعه افزایش می دهد این روشها عبارتند از:
آمادگی برای مطالعه
برای شروع مطالعه ، ابتدا بایستی خود را از جهات گوناگون آماده کرد، زیرا حداکثر آمادگی ، مقدمه ای برای علاقمندی به مطالعه، ایجاد تمرکز حواس و یادگیری بهتر می باشد. منظور از آمادگی پیدایش تمام شرایطی است که شخصی را قادر می سازد تا با اطمینان به موفقیت و اعتماد به نفس، به تجربه خاصی بپردازد .
آمادگی بدنی
به رشد و تکامل طبیعی بدن ، تندرستی و نداشتن نقصهای بدنی مربوط است. گاهی وجود بیماریهایی مانند زخم معده، میگرن، سردرد و نظایر اینها باعث از بین رفتن تمرکز حواس و مانع مطالعه فرد می شود و فرد تا به دست آوردن تندرستی کامل قادر به برقراری تمرکز حواس و مطالعه ثمر بخش نیست و انگیزه کافی هم برای مطالعه ندارد
آمادگی ذهنی: آمادگی ذهنی را می توان از خصوصیاتی نظیر رشد گویای سالم ، قدرت تفسیرو تعبیر اشکال ، توانایی درک همانندیها و نا همانندیها میان کلمات و ... شناخت دانست .
آمادگی اجتماعی
به ماهیت و وسعت تجارب فرد بستگی دارد که می توان آنرا با تجربه و تحلیل زمینه خانه و خانوادگی ، محیط وسیع اجتماعی که او در آن تجربه اندوخته است و تربیت پیشین او تعیین کرد.
آمادگی روانی: آمادگی روانی به شکل پیچیده ای با رشد و تکامل بدنی ، ذهنی و اجتماعی آمیخته است . خستگی، بی قراری ، بی تابی، کوتاهی زمان، دقت نداشتن تمرکز در مطالعه ، واکنشهای منفی نسبت به خود و دیگران ، ضعف اعتماد به نفس و نظایر آنها همگی نشانه نبودن آمادگی روانی ، بدنی ،ذهنی و اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان ، اجرای برنامه های آموزشی ، تمرکز حواس و فرایند یادگیری را آسانتر و مطلوبتر می کند
داشتن علاقه به مطالعه:
مطالعه ثمر بخش از دو عامل متاثراست: یکی علاقه نسبت به مطالب خواندنی ، دیگر کاربرد ماهرانه فنون مطالعه نسبت به مطلب خواندنی سبب می شود تا شخص به مطالعه بیشتر بپردازد ، مطالعه بیشتر منجر به بهتر شدن فنون مطالعه می شود ، کاربرد فنون بهتر ، مطالعه را آسانتر ، سریعتر و لذت بخش تر می سازد؛ در نتیجه علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزایش می یابد. پس تا زمانی که فرد تمایل یا علاقه به انجام کاری نداشته باشد نمی تواند برانگیخته شود. لذا وقتی خواننده به موضوعی علاقه مند می شود، خود به خود بر آن تمرکز می کند، بیشتر دقت می کند و به راحتی مطالب را به حافظه می سپارد و بعدا هم خیلی راحت به خاطر می آورد .پس ازعلاقه پیدا کردن نسبت به مطالب، گام بعدی تعیین هدف مطالعه است زیرا هدف زیر بنای انجام کاری است و به فعالیت انسان جهت و نیرو می دهد . هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می کند و نیروی لازم را برای فعالیت در وی بوجود می آورد وسبب پیدایش تمرکز در او می شود . لذا هر فرد برای مطالعه باید هدف مشخصی داشته باشد.« زیرا تعلیم و تربیت علم اهداف است و همه بر این باورند که بدون داشتن هدف، یادگیری کاری بس دشوار و غیر ممکن است» همانطور که فرانکین معتقد است انسان بدون هدف مانند گلوله ای است که بدون هدف شلیک می شود . علاوه بر آن مطالعه بدون هدف یکی از عادات غلط مطالعه بشمار می رود . تعیین زمان و مکان مطالعه:
یکی از راه های برقراری تمرکز حواس این است که مطالعه در آن ساعت از روز انجام گیرد که برای فرد مناسبتر است. اما تعیین مناسبترین زمان برای مطالعه کاری دشوار است و به عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه با خیالی راحت و آسوده مطالعه کنند برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند وبه مطالعه بپردازند. با این توصیف تعیین زمان و مقدار مطالعه باعث آگاهی از تمام زمینه مطالعه ، برقراری تمرکز حواس، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می شود.
وا لتر پارک در کتاب خود به نام « چگونه درس بخوانیم؟» چنین می نویسد: « موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات دانشگاهی ، مستقیما به این امر بستگی دارد که چگونه از وقت خود استفاده می کنید ؟ موفقیت در دانشگاه و البته در مقاطع تحصیلی پایین تر نیز بستگی به استفاده اشتباه از زمان دارد .» «محیط آشنای یک اتاق مشخص، در حین مطالعه موجب انصراف کمتر و تمرکز بیشتر حواس می شود ،زیرا لوزم آن اتاق هر روز پیش چشم شما است و کمتر توجهتان را به خود جلب می کند . به علاوه اگر هر روز به وقت مطالعه در اتاق معینی بودید کم کم ذهنتان عادت می کند که به محض رسیدن به آن اتاق آماده تمرکز حواس و فراگیری شود. » بنا براین ثابت بودن مکان مطالعه و مشخص بودن آن به علت دسترسی به آن و فراهم بودن وسایل مورد نیاز از قبیل کتب درسی ، دفاتر، کتاب لغت، خط کش، قلم و نظایر آن جهت مطالعه موجب تمرکز حواس بیشتر و آمادگی ذهنی هنگام مطالعه می شود. پس یکی از بهترین راه های برقراری تمرکز اختصاص دادن یک اتاق مجهز به آنچه لازم دارید ، در موقع مطالعه است. این اتاق خیلی زود مناسب تمرکز و یادگیریتان شده و کار شما را به طور خودکار راحت تر می کند و بعد برایتان یک عادت مفید می شود. « برای داشتن تمرکز به هنگام مطالعه ابتدا باید خود را از دنیای خارج جدا کنید و محیط مناسبی برای مطالعه بر گزینید . چنین محیطی باید آرام، روشن و دارای هوای مناسب باشد. هیچ چیز به اندازه سر و صدا ، خسته کننده و مانع تمرکز حواس نیست. ایجاد محیط کار مناسب، به دلیل ایجاد آرامش و شرایط مناسب اهمیت دارد و زمینه ای است برای تمرکز و دقت» یادبگیر که بگویی «نه»:
« زمانیکه تصمیم گرفتید باید مطالعه کنید اما دوستان یا هم اتاقی های شما در خواست می کنند که دور هم جمع شوید ؛ هنر گفتن «نه» را در خود تقویت کنید . اگر این اراده در شما ضعیف است ، می توانید روی در اتاق مطالعه خود بنویسید « مزاحم نشوید» اگر موفق نشدید می توانید کارهای دیگری انجام دهید که نشان دهد شما دوست ندارید که کسی باعث از هم گسیختن افکار شما شود».
ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت:
مطالعه عمیق و یادگیری ثمر بخش وقتی حاصل می شود که فرد تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند . زیرا اعتماد به خود در موفقیت مؤثر است و مهارت را بیشتر و نیرو را افزایش داده و مغز را سالمتر می کند . وقتی می خواهید کاری انجام دهید از گفتن کلماتی همانند : نمی خواهم ، نمی دانم، نمی توانم بپرهیزید. جمله« این کار محال» است را از دفتر زندگی خود خط بزنید ، ترس و بدگمانی و بی ارادگی را از ذهن خود دور کنید . هرگز به خویشتن اجازه ندهید که هیجانات و افکار منفی شما را در خود غرق سازد و تمرکز حواس شما را مختل کند. اعتماد به نفس داشته باشید و پیوسته به نزد خود تکرار کنید که قادر به انجام کار هستم ، می توانم انجام دهم و باید انجام دهم . بدین طریق تفکر مثبت را در خود پرورش دهید. قوی بودن اعتماد به نفس احساس شعف و شادی را در شما بوجود می آورد و در حالت شادمانی از تمرکز حواس خوبی برخوردارید. بهتر فکر می کنید، بهتر مطالعه می کنید و نتیجه کارتان بهتر می شود.
مارگریت کوربت می نویسد « انسان در بحر اندیشه های خوشایند حافظه بهتری پیدا می کند و ذهن در حالت آرامی قرار می گیرد و میل به یادگیری را در خود بوجود می آورد» لذا خود پنداری مثبت مهمترین کمک برای تمرکز و یادگیری است اگر بتوانیم تصورات غلط ومنفی را از ذهن خود دور نموده و تصورات مثبت را جایگزین کنیم ، می توانیم علاقه به مطالعه و یادگیری را در خود ایجاد کنیم چرا که علاقه به مطالعه شرایط اصلی و اساسی ایجاد تمرکز حواس به هنگام مطالعه است .آلفردآدلر روانشناس مشهور ، در دوره جوانی در درس ریاضی بسیار ضعیف بود
. معلمش این موضوع را با والدینش در میان گذاشت آنها باور کردند که
آد لر در درس ریاضی ضعیف است ، آدلر هم این موضوع را پذیرفته بود . یکی از روزها که معلم مسئله ای را روی تخته نوشته بود و شاگردان کلاس از حل مسئله عاجز مانده بودند ، آدلر جواب مسئله را پیدا کرد ، پای تخته رفت و در میان حیرت همگان مسئله را حل کرد . فهمید که توانایی درک و فهم مطالب درس ریاضی را دارد ، استعدادش را باور کرد، تصورات مثبت را جایگزین تصورات منفی کرد و از آن به بعد یکی از دانش آموزان ممتاز درس ریاضی شد
طرح سئوال:
طرح سئوال یکی از شیوه های مطالعه دقیق و فعالانه است که در تمام اوقات مطالعه، مفید است. طرح سئوال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز و دقت کافی و با انگیزه و علاقه به مطالعه بپردازد . طرح سئوال هنگام مطالعه یکی از روشهایی است که خواننده را فعال و به طور عمقی او را در گیر مطالعه می کند وسبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود و فرد برای یافتن پاسخ به سئوالات بایستی تمرکز حواس خود را حفظ نماید ، زیرا در هنگام مطالعه ، نمی توان بدون تمرکز پاسخ سئوالات را پیدا کرد. بعد از خواندن مطالب با طرح سئوال می توان میزا ن فراگیری خود را ارزش یابی نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پی برد و سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می شود. خواننده در مطالعات بعدی برای از بین بردن نقاط ضعف خود با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه می کند.
آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری:
« برخی از والدین به طور مدام به فرزندان خود می گویند درس بخوانید، مطالعه کنید، ولی هرگز نمی گویند چگونه مطالعه کنید و روشهای صحیح مطالعه را نمی دانند» بنابر این آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری چون:تند خوانی ، عبارت خوانی، خواندن اجمالی ، خواندن تجسمی، و ... به خواننده کمک می کند تا تمرکز حواس خود را هنگام مطالعه حفظ نمایند
تند خوانی:
تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می شود . فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه وآن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود . اما مطالعه سریع و یا تند خوانی فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود.
عبارت خوانی :
عبارت خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات . عبارات خوانی به نوع دیگری به تمرکز حواس کمک می کند از این طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست . بخواند، اگر سرعت آنقدر کم باشد که ذهن از حالت فعال بودن باز بماند ، احساس دلزدگی ایجاد می شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می کند و از روند مطالعه خارج می شود . بنا بر این اگر سرعت خواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد باعث افزایش تمرکز حواس می شود.
خواندن اجمالی:
روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات، در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می کند ، آنگاه هدف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سئوال کردن کنجکاوی ، علاقه، دقت و تمرکز حواس فرد ، افزایش میابد.

 

خواندن تجسسی:
منظور از روش تجسسی طرح انواع سئوالات جزئی و کلی و مطالعه عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئوالات است ... کسی که به دنبال چیزی می گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می کند لذا هدف خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز و درک عمیق تر معانی است . به همین دلیل خواندن تجسسی تمرکز حواس و علاقه فرد را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آنها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب موجب تحکیم آنها در حافظه می شود پس خواندن تجسسی برای غلبه بر تنبلی ، حالت کسلی، پرتی حواس، از طریق تحریک حس کنجکاوی و شرکت فعالانه در مطالعه به کار می رود.
- جدیت در مطالعه: به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع کنید ، چرا که اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید ، تمرکز حواس زود به دست می آید « این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید که: فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند با بر داشتن قدم اول امکان پذیر است» شک و تردید حاصلی جز حواس پرتی یا انحراف حواس و تسلیم به تخیلات واهی ندارد ، اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را مشغول کند . با خود تصمیم بگیرید تا مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید . در این زمان از مطالعه دست نکشید ، به مطالعه ادامه دهید ، اما زمان مطالعه را طولانی نکنید بیهوده وسواس به خرج ندهید ، بهانه تراشی نکنید به خود تلقین کنید که فرد با اراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه دچار حواس پرتی نشوید.

 

استفاده از رهنما:
یکی از شیوه های برقراری تمرکز حواس، استفاده از یک رهنما چون ؛ انگشت سبابه، مداد و ... به هنگام مطالعه است . زیرا استفاده از یک رهنما هنگام مطالعه باعث تمرکز حواس بهتر ، افزایش سرعت مطالعه، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت دوباره خوانی و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.
خط کشیدن زیر مطالب مهم:
استفاده از این روش یکی از شایعترین راهبردی است که اغلب دانش آموزان و دانشجویان از آن استفاده می کنند.
لذا هنگام مطالعه باید با استفاده از یک مداد ، ایده ها و مطالب مهم و اساسی را علامتگذاری نمود. زیرا برای مشخص نمودن ایده ها و مطالب مهم و اساسی و خط کشیدن زیر آنها لازم است با تمرکز حواس و دقت خاصی به مطالعه مشغول شد. پس خط کشیدن زیر مطالب مهم باعث برقراری تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی می شود

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  16  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تمرکز حواس هنگام مطالعه و روشها تقویت آن

دانلود مقاله پروژه راه فرودگاه

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله پروژه راه فرودگاه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (احمدآباد) در ۴۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه قرار گرفته است.
برنامهٔ ساخت این فرودگاه از پیش از انقلاب آغاز شده بود اما به دلایل مختلف ساخت آن با تأخیر مواجه شد. سرانجام در سال ۱۳۸۳ این فرودگاه رسماً آغاز به کار کرد و پروازهای آسیایی به این فرودگاه منتقل گردید

 

فرودگاه ۵/۱۳ هزار هکتاری

 

فرودگاه ۵/۱۳ هزار هکتاری موسوم به فرودگاه بین المللی امام خمینی، در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران بین آزادراه تهران- قم و تهران- ساوه بنا شده است.

 

به دلیل مسیر بسیار دور این فرودگاه از شهرهای مجاور، مقرر بود همزمان با افتتاح فرودگاه، شبکه مترو تا فرودگاه گسترش یابد. اما به دلیل نرسیدن این خط مترو، فرودگاه در شرایطی افتتاح می شود که مسافران برای رسیدن به شهرهای مجاور تنها قادر به استفاده از اتوبوس یا سواری های مستقر در فرودگاه هستند که با توجه به بعد مسافت قطعاً پرداخت هزینه های گزافی را از مسافران طلب می کنند. به عبارت دیگر، دسترسی به فرودگاه امام خود سفری گران قیمت خواهد بود که علاوه بر صرف هزینه بسیار، صرف زمان و حوصله بسیار را نیز می طلبد.

 

جالب آن که فرودگاه بین المللی جدید از نظر سیستم های زیربنایی نظیر فاضلاب، مخابرات و غیره به شبکه های اصلی هیچکدام از شهرهای اطراف متصل نیست و به صورت مستقل، ملزم به پرداخت و تأمین کلیه هزینه های انشعاب برق، آب، مخابرات، سوخت و گاز است...براساس سیاست های در نظر گرفته شده برای احداث فرودگاه نیز علاوه بر احداث فرودگاه به صورت مرحله ای (تناسب با اعتبارات و امکانات اجرایی)، ترغیب سازمان های بهره بردار برای احداث ساختمان های مورد نیاز و جذب مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری هر چه سریع تر منظور شده که به نظر برخی از مسئولان چندان توجیه پذیر نمی نماید.

 

تأسیسات و تجهیزات اولیه منظور شده در فرودگاه برای بهره برداری اولیه منظور شده، به تدریج بهره برداری از فاز اول برای جابه جای ۵/۴ میلیون مسافر و به روایتی ۵/۶ میلیون مسافر صورت می گیرد.ظرفیت نهایی فرودگاه امام نیز ظاهراً ۴۰ تا ۴۵ میلیون مسافر در سال در نظر گرفته شده است. پیش بینی ۴۰ تا ۴۵ میلیون مسافر در سال (در صورت افتتاح کامل فرودگاه) زمانی کوچک به نظر می رسد که آن را با کشور کوچکی چون دبی مقایسه کنید.در این کشور برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ دستور احداث فرودگاه صادر می شود. یک سال بعد میدان اولیه فرودگاه شامل باندی به طول ۱۸۰۰ متر افتتاح شده و پذیرای ۱۰ هزار مسافر می گردد.ظرف مدت ۴۲ سال (تا سال ۲۰۰۲) ظرفیت فرودگاه به ۱۶ میلیون مسافر و در سال ۲۰۰۳ به ۱۸ میلیون مسافر می رسد. همچنین براساس برنامه دراز مدت این کشور ظرف ۷ سال آینده فرودگاه دبی پذیرای ۴۰ میلیون نفر در سال خواهد بود و تا سال ۲۰۱۸ این رقم به ۷۵ میلیون نفر بالغ می شود.
باند
تعریف عوامل میدان پرواز:
محوطه ای که هواپیما درآن تردد زمینی می کند، میدان پرواز نامیده می شود. درمیدان پروازعملیات بارگیری وباراندازی ازهواپیما،سواروپیاده شدن مسافران،سوخت گیری وآماده کردن هواپیما برای پرواز،تعمیرات و ...انجام می شود. همچنین کلیه ترددهای لازم برای دستیابی به امکانات زمینی برروی سطوح پروازی انجام می شود.

میدان پروازبه خاطرتنوع وظایف وکارکردهابه قسمت های مختلفی تقسیم می شودکه مهمترین اجزای آن عبارتندازباند پرواز، تاکسیروها (مسیرهای دسترسی) و اپرون ها (توقفگاه های)مسافری وباری.البته بسته به نوع فرودگاه،ابعادوتعدادعوامل فوق متغیر است.
باند :
اولین مصداقی که از سطوح پرواز یک فرودگاه درذهن مخاطب نقش می بندد،باند فرود هواپیما می باشد. باند پروازمحدوده ای مستطیل شکل درسطح فرودگاه است که نشست وبرخاست هواپیما برروی آن انجام می گیرد .
چگونگی استقرار، تعداد وتعیین جهت باندهای یک فرودگاه تحت تاثیرعوامل مختلفی ازقبیل توپوگرافی محل فرودگاه ومناطق اطراف،نحوه توزیع باد وشرایط جوی منطقه وهمین طورنوع ومیزان ترافیک هوایی فرودگاه وملزومات عملکردی هواپیمااست .
به طورکلی،ترکیب سیستم فرودگاه عبارت است ازتعدادوجهت باندهای پروازوتاکسیروهاومحل وموقعیت ترمینال نسبت به آنها. تعدادباندهای پروازدرفرودگاه بستگی به حجم ترافیک فرودگاه دارد.جهت باند نیزبه عواملی همچون امتداد وجهت حرکت بادغالب منطقه،ابعاد وشکل زمین ومحدودیت های فضای هوایی اطراف فرودگاه بستگی دارد. ساختمان ترمینال مسافری نیزباید درمحلی قرارگرفته باشد که امکان دسترسی آسان،سریع ومناسب به باندهارافراهم کند.
باندهای پروازوتاکسیروها باید به گونه ای طراحی شوند که:
- به صورت مناسب وبا درنظرگرفتن الگوی ترافیک هوایی،بین عملیات هواپیماهای مختلف،جداسازی وتفکیک ایجادکنند.
- تداخل وتاخیردرعملیات نشست وبرخاست وخزش را به حداقل برسانند.
- کوتاهترین مسافت ممکن را برای خزش هواپیماها از ترمینال به ابتدای باند تامین کنند.
- تعداد کافی تاکسیوی خروجی راتامین کنند؛به طوری که هواپیمای فرودآمده برروی باند بتواند هرچه سریعترازباند خارج شود وازکوتاهترین مسیربه محوطه ترمینال منتقل شود.
درفرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تمامی استانداردهای بین المللی جهت ساخت باند و تاکسیروها وسایرقسمت های مرتبط رعایت گردیده است.
درطرح جامع فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ودرفازاول، باند شمالی فرودگاه ساخته شده است .
مشخصات این باند درجدول زیربیان شده ا ست :
کد باند 11-L-29R
طول 4200M
عرض 45M
عرض شانه ها درهرطرف 10/5M
حدا کثر شیب عرض باند 1درصد
جنس روسازی باند آسفالتی به ضخامت 53 سانتی مترمی باشد که در8لایه آسفالت ریخته شده است . دوسرباند ازهرطرف به طول 450 متربتن ریزی شده است. این نحوه آسفالت ریزی به این دلیل است که دوسرابتدایی وانتهایی باند بیشترازسایرنقاط تحت تاثیر فشارنشست وبرخاست هواپیما قرارمی گیرند وبایدازاستحکام بیشتری برخوردارباشند.
درمنطقه سطوح پروازی2 محل استقرارآتش نشانی قرارگرفته یکی درابتدای باند و دیگری درانتهای باند که درمواقع اضطراری مورداستفاده قرارخواهندگرفت. جهت قرارگیری باند درجهتی است که امکان نشست وبرخاست ازهردوجهت شرق وغرب برای هواپیما وجود دارد. لازم به ذکراست که ساختمان ترمینال مسافری درفرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) درمحلی قرارگرفته که امکان دسترسی آسان، سریع ومناسب به باند شمالی را فراهم آورده است .
پارکینگ
پارکینگ بصورت توقف موقت ، کوتاه مدت سرویس دهی می کند.
نرخ پارکینگ : ورودی پارکینگ 2500 ریال می باشد و به ازاء هر ساعت 2500 ریال
در صورت درخواست شبانه روزی: هر شبانه روز 000/60ریال محاسبه می گردد.
پارکینگ طبقاتی فرودگاه بین المللی امام خمینی با 65700 متر مربع زیر بنا و حدود1600 دستگاه اتومبیل ظرفیت , در جنوب ترمینال مسافری قرار گرفته است . سازه اصلی پارکینگ طبقاتی بتنی و طول و عرض آن (5/66×5/337 ) مترمی باشد . این سازه در تراز زیر زمین و همکف با عرض کامل ولی در تراز صفر و 8 با عرض های 46 و 21 متر اجرا شده است .سازه پارکینگ از مقاومت های لازم در حد استاندارد های بین المللی برخوردار است به طوری که در تراز 8+ (departure یا خروجی ) و تراز صفر 00/0± (arrival ) در زمان وقوع زلزله , بار زنده 500 کیلو گرم بر متر مربع روی تمام سطح سواره رو و پیاده مورد محاسبه قرار گرفته است .
سیستم روشنایی پارکینگ ها بر اساس روش لومن با استفاده از تقسیم ناحیه ای می باشد و جداول و دیاگرام های مورد استفاده بر اساس کمیته ملی روشنایی ایران بوده که با توصیه کمیته بین المللی روشنایی و توصیه جامعه مهندسین روشنایی آمریکا(IEC) نیز تطابق دارد .
سایر تاسیسات مورد نیاز مثل سیستم آتش نشانی , دستشویی , سیستم فاضلاب و جمع آوری باران فضاهای باز پارکینگ, تعویض هوا و سیستم گرمایش به طور دقیق و مطابق استاندارد های لازم طراحی گردیده است .
پارکینگ در طبقه دوم مسقف نمی باشد (پارکینگ سرباز) وارتفاع مفید پارکینگ در هر طبقه 3 متر است . برای ورود به پارکینگ از سمت شرق , راه انحرافی منشعب از جاده شریانی به قسمت میانی پارکینگ وارد می شود و برای ورود به پارکینگ از سمت غرب می توان مستقیم از قسمت سر باز شرقی پارکینگ و خروجی پارکینگ به سمت غرب از قسمت میانی طبقه پایین پارکینگ از طریق راه انحرافی به جاده شریانی می باشد .
همچنین دسترسی 8- و4- از طریق دو رمپ به طول 90 متر و به عرض حدود 16 مترانجام میگیرد. دسترسی مسافرین از طبقات پارکینگ به ساختمان پایانه از طریق آسانسور و پله می باشد . در قسمت میانی پارکینگ ( محور پایانه ) 3 عدد نور گیر به ابعاد 5/6 × 7 متر تعبیه شده است . بر روی قسمت مسقف طبقه دوم پارکینگ , جاده مسافرین ورودی به عرض 15 متر و جاده تاکسی رو به عرض 5 متر قرار گرفته اند که مسیر های مسافرین ورودی به پایانه می باشد بین مسیر های فوق و ساختمان پایانه پیاده رو به عرض 20 متر قرار دارد . بر روی قسمت پیاده رو پل مسافران خروجی با عرض حدود 5 /20 متر قرار گرفته است که مسیر مسافرین خروجی می باشد . عرض سواره رو13متراست. بین این پل و ساختمان پایانه پیاده رویی به عرض 6 متر قرار دارد .
ترازهای طبقات به شرح زیر می باشد :
8/00 + ترا ز پل DEPARTURE (خروجی)
0/0 ± ترازطبقه ARRIVAL(ورودی) یا تراز صفر
3/4 - ترازپارکینگ طبقه اول یا ترازهمکف
7/8 - ترازپارکینگ طبقه دوم یا تراززیرزمین
ارتباط پارکینگ طبقاتی ازطریق یک د ستگاه پل به طول 150 متر ورمپ های A , B , C , D , E , F , H و پل پس تنیده (دوربرگردان) درسمت شرق به جاده اسپاین وطبقات مختلف پارکینگ ودر غرب هم ا زطریق یک د ستگاه پل به طول15متر ورمپهای مربوطه وجاده تاکسی به اسپاین وطبقات مختلف پارکینگ برقرارمیباشدوارتباط آن باترمینال ازطریق آسانسور، پله ها وپلهای ارتباطی مربوطه ا ست .
علاوه بر این پارکینگ که برای مراجعان ومسافران تعبیه گردیده پارکینگ دیگری نیز در فضای باز در شرق ساختمان اصلی پایانه درترا ز32/4- وجود دارد که مختص کارمندان فرودگاه می باشد دسترسی به این محوطه ازطریق جاده اصلی فرودگاه تامین می شود. ظرفیت پارکینگ کارمندا ن حدود 120 اتومبیل می باشد.

 

برج مراقبت پرواز
برج مراقبت ساختمان مرتفعی است که دارای دید کافی برمحوطه عوامل میدان پروازبوده و مدیریت و هدایت کلیه نشست و برخاست ها وجابجایی هواپیماها ازطریق آن اعمال می شود.
برج مراقبت حساس ترین قسمت فرودگاه است وش امل تجهیزاتی است که عملیات نشست و برخاست درفرودگاه وفضای هوایی محدوده اطراف آن رانظارت ، هدایت وکنترل می کند . درمجموع برج مراقبت وظایف زیر را برعهده دا رد :
• صدوراجازه پرواز به تمام هواپیما های عزیمت کننده
• ارایه اطلاعات به خلبان درمورد وضعیت باد، درجه حرارت، فشاربارومتریک وشرایط عملیاتی فرودگاه
• کنترل هواپیما درروی زمین
در ایرا ن تا سال 1377 خدمات مربوط به برج مراقبت پرواز در 21 فرودگاه کشور ارایه می شد. این خدمات عمدتاً درفرودگاههای مرکز استانها و درموارد معدودی درسایرفرودگاهها ازجمله فرودگاههای نظامی به هواپیمایی عمومی ارایه می گردید. سیستم ارتباطی برجهای مراقبت فرودگاههای کشور، روی فرکانس خاصی برقرار می شود که توسط سازمان ایکائو درسطح بین المللی تعیین شده است .
معمولاً برج مراقبت درمحلی جانمایی میشود که برمحوطه عملیات پروازی، تسلط کامل داشته باشد. این محوطه شامل کلیه نقاط واقع درحد فاصل ترمینال وآخرین نقطه باند پروازمی باشد.درفرودگاه های دارای برج ثابت کنترل ترافیک هوایی، محل قرارگیری وجهت باندهای پرواز وباندهای تاکسیرو باید به گونه ای باشد که یک خط دید بدون مانع بین برج کنترل ونمامی مسیرهای ترافیکی، معبرهای تقرب باندهای پرواز، سطح روسازی باندهای پرواز، باندهای تاکسیرو، اپرون و سایر سطوح عملیات تحت کنترل برج، وجود داشته باشد.علاوه برآن، وجود خط دید بدون مانع نسبت به تمامی محورهای مرکزی خطوط تاکسیرو نیز مطلوب خواهد بود.با توجه به اهمیت دید مسئولان برج مراقبت،اطاق کنترل برج مراقبت با حایل های شیشه ای محدود می شود. این شیشه ها تحت زاویه ای قراردارند که ازانعکاس وخیرگی نور جلوگیری می شود. دراین مواقع استفاده از شیشه های رنگی جهت کاهش شدت نورمعمول است.درانتخاب محل وارتفاع برج علاوه برموارد فوق نیازمندیهای فنی دیگری نظیرجنس زمین ،امکانات دسترسی به تسهیلات وتاسیسات مانند آب، برق، گاز،خطوط ارتباطی ومحل توقفگاه وسایل نقلیه کارکنان نیز، مورد توجه قرارمی گیرد. همچنین محاسبات مربوط به تعیین ارتفاع برج برمبنای حداقل تراز دید کنترل کننده پرواز مستقر در برج تا دورترین نقطه فرودگاه انجام می پذیرد.
یکی از سیستم هایی که دربخش الکترونیک برج مراقبت درنظر گرفته شده دستگاه Recorder می باشد که وظیفه این دستگاه ضبط مکالمات بین خلبان وکنترلر(Controller) پروازمی باشد که اگردرآینده حادثه ای پیش آمد این ضبط مکالمات اسنادی هستند که می توانند مورد بررسی قرارگیرند .
مشخصات کلی برج مراقبت وساختمان پشتیبانی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)
محل استقرار:
محل استقراربرج مراقبت وساختمان پشتیبانی فرودگاه امام خمینی(ره) درفاصله بین دومحور اسپاین است که درحقیقت این جاده ستون فقرات فرودگاه می باشد واصلی ترین جاده برای دسترسی به مجموعه فرودگاهی محسوب می شود .
درشمال محوطه ساختمانی برج کنترل،محدوده خطوط وایستگاه مترو و درجنوب آن جاده اسپاین قرارگرفته وتونل تاسیساتی زیربنایی ازمجاورت اضلاع شرقی، جنوبی وغربی آن عبورمی کند.
بررسی فضاها وابعاد قسمت های مختلف:
مجموعه برج مراقبت وساختمان پشتیبانی مجموعه ای متشکل ازدوبنای اصلی برج مراقبت و ساختمان پشتیبانی می باشد که درارتباط مستقیم باهم عمل می کنند. سطح زیربنای کل مجموعه درحدود7900مترمربع است که حدود6800مترمربع آن مربوط به ساختمان پشتیبانی ومابقی مربوط به برج مراقبت می باشد.
ساختمان پشتیبانی:
ساختمان پشتیبانی، ضلع جنوبی برج مراقبت رااحاطه کرده است. یک طبقه آن درزیرزمین وسه طبقه دیگر در روی زمین قرار دارند. فضاهای بکاررفته دراین ساختمان به شرح ذیل می باشند:
طبقه زیرزمین،طبقه هم کف،طبقه اول و طبقه دوم
طبقه زیرزمین:
این طبقه به محل استقرارتاسیسات مکانیکی وبرقی اختصاص دارد.مساحت کل آن1506مترمربع می باشد که باد و نورگیر وسیع ازسمت جنوب،نور وهوا را در خود جای میدهد. این نورگیرها علاوه برتامین نورکافی، امکان جابه جایی دستگاهها و قطعات حجیم(برای تعویض یاتعمیر) رافراهم می کنند.زیرزمین برج مراقبت و زیر زمین ساختمان پشتیبانی به هم مرتبط بوده ودسترسی به آنها از طریق آسانسورامکان پذیر است.لازم به ذکراست پله های دسترسی(فرار) درهر4طبقه دردوگوشه شرقی وغربی پلان، تعبیه شده اند.
طبقه هم کف:
مساحت این طبقه، 1506مترمربع است.درشروع عملیات اجرا ودرطراحی به عمل آمده،این طبقه به تامین فضای مورد نیازاستقرارتجهیزات ناوبری وبخش های اداری مرتبط باآنها وسرویس های لازم اختصاص یافته بود. لیکن درنیمه دوم سال1373، کاربری طبقه هم کف به طبقه دوم منتقل شد.دلیل اصلی این تغییر، پیش بینی نشدن کاربری خاص برای طبقه دوم بود.(به عبارت دیگراین امکان وجود داشت که درآینده،فضای طبقه دوم به کاربری های نامرتبط باوظایف برج مراقبت،اختصاص یابد. در این صورت طبقات هم کف واول،عملاً درمعرض عبور مراجعان طبقه دوم قرارمی گرفت.لذا ترجیح داده شد تا کاربری این طبقه به طبقه هم کف انتقال داده شود،تاعبور ومرورمراجعان به همان طبقه هم کف محدود گردد.)البته این جابه جایی،باعث ایجاد تغییراتی در طرح معماری وتاسیساتی ساختمان پشتیبانی گردید.این تغییرات در حیطه تاسیسات مکانیکی تاثیرات بیشتری نسبت به تاسیسات برقی ایجاد نمود.
طبقه اول:
مساحت این طبقه مانندطبقه هم کف است وازطریق یک راهروی ارتباطی به طبقه اول برج مراقبت ارتباط دارد. این طبقه به بخش های آموزش،اطلاعات و هواشناسی اختصاص دارد.امور اداری وکافه تریا نیزدر این طبقه جانمایی شده اند. دراطاق های هواشناسی، دفتردیده بانی، اطاق های ابزاردقیق، آماده شدن رادار، مخابرات و همچنین راهروی ارتباطی قسمت های فوق با راهروی اصلی و هال مرکزی این طبقه کف کاذب اجرا شده است.همچنین در اطاق های ضبط،رادیو،تقرب،رادار وراهروهای ارتباطی فضاهای مذکور درطبقه هم کف برای دسترسی به توزیع کابل ها و محل اتصال آنها،کف کاذب بکار رفته است .
طبقه دوم:
کاربری خاصی برای این طبقه درطرح اولیه درنظر گرفته نشده بودو به تامین کمبود فضاهای آتی اختصاص داشت(البته باتوجه به توضیحات بند"ب" این طبقه به فضاهای اصلی تجهیزات ناوبری و بخش های اداری مرتبط با آنها و سرویس های لازم اختصاص یافته است).
ساختمان برج مراقبت :
به طور کلی در ساختمان برج مراقبت مشخصات ذیل رعایت شده است:
- استحکام سقف برج برای تحمل بار آنتن های UHF و VHF، چراغ خطر،برقگیر،آ،تن های DF و بیکن گردان.
- پیش بینی محل عبور کابل آنتن هاوکابل برق
- اصلاح برج وقاب شیشه ها با توجه به دید کنترل کننده و موقعیت باند پروازی به نحوی که درهیچ شرایطی مانع دید کنترل کننده نشود.
- پیش بینی شیشه های برج دوجداره وبازاویه تمایل 10الی20درجه نسبت به محور قائم
- امکان گردش هوا بین دوجدارشیشه، برای جلوگیری از ایجادبخاردربین شیشه ها
- به حداقل رساندن میزان تشعشع نورآفتاب بااستفاده ازشیشه رنگی
- پیش بینی کف کاذب برای عبورکابل ها وسایرلوله گذاری ها
- پیش بینی مصالح وموادویژه مورد مصرف در ساختمان برج کنترل،به گونه ای که علاوه بر مقاومت در مقابل آتش سوزی،نسبت به انتقال حرارت از خارج به داخل مقاوم باشند.
- احداث بالکن سراسری مناسب در پیرامون برج،برای انجام نظافت شیشه های برج و همچنین نصب نردبان برای بالا رفتن ازروی سقف برج
- احداث نرده های حفاظتی مناسب برای بالکن اطراف برج وسقف
- پیش بینی درهای ورودی،برای بالکن سراسری برج و پلکان اضطراری
تمامی موارد فوق الذکردرطرح واجرای برج مراقبت فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) رعایت شده است.
برج مراقبت ازیک پلان8مجهی در12طبقه احداث شده که زیر بنای 9طبقه اول آن،مجموعا حدود1100مترمربع می باشد.مقطع8وجهی برج،عملاً ترکیبی از دو4وجهی منتظم هم مرکز است که45درجه با یکدیگرزاویه داشته وطول ضلعشان تا طبقه نهم،متفاوت است.درطبقات بالای نهم بایکسان شدن طول ضلع این4وجهی ها،مقطع برج به شکل8وجهی منظم درمی آید.2دستگاه آسانسور10نفره ارتباط زیرزمین تاطبقه هشتم رابرقرار می نماید. ازوجوهی که این آسانسورها واقع هستند،همچنین ازوجه چهارم باقیمانده،برای دسترسی به کابل های ارتباطی وتجهیزات ناوبری،عبور اوله های آب و فاضلابستفاده می گردد.ارتفاع کلی برج 9/56متروکاربری طبقات آن به شرح زیر است:
الف- زیرزمین:
زیرزمین برج مراقبت بامساحت137مترمربع به موتورخانه آسانسورها اختصاص دارد.احداث زیرزمین برج کنترل به سبب نزدیک بودن این بنا به ساختمان پشتیبانی بوده است. پی هردوبنا دریک ترازقراردارند وبه صورت گسترده اجراشده اند.این طبقه به وسیله راهروی ارتباطی حفاظت شده توسط دودرب با طبقه زیر زمین ساختمان پشتیبانی مرتبط می باشند.
ب- طبقه هم کف:
این طبقه که110مترمربع مساحت دارد ازهال به وسیله دو واحدآسانسور10نفره امکان دسترسی تا طبقه هشتم فراهم می شود. ضمناً راه پله دسترسی به طبقات در جبهه شمال غربی هال قرار گرفته است که درمواقع اضطراری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
ج- طبقات اول تا پنجم:
این طبقات کاربری خاصی ندارند ودرواقع ایستگاه هایی هستند که از طریق آنها به قسمت عبور کابل ها،تجهیزات ناوبری،لوله های آب و... می توان دسترسی پیدا کرد.طبقات اول و دوم هرکدام110مترمربع وطبقات سوم تاپنجم هریک106مترمربع مساحت دارند.
د- طبقه ششم:
این طبقه 106مترمربع مساحت دارد.دراین طبقه2دستگاه هواسازبرای تامین هوای مطلوب کابین کنترل بر روی یکدیگر نصب می شوند.نصب هواسازهااز طریق یکی ازپنجره ها که عرض وارتفاع آن برای عبور قطعات بزرگ هواسازمناسب باشد،انجام می شود. عبورقطعات هواساز در طبقه ششم،حداقل فاصله بین 4وجه بزرگتربا 4وجه کوچکترکه به صورت پنجره درتمام ارتفاع برج قرارگرفته را تعیین کرده است.3وجه دیگرنیزبا توجه به حداقل عرض راه پله ها(90سانتیمتر)وتعداد پله های لازم درطول راه پله (به طوری که برای حرکت درپاگردها مشکل ایجادنکند)،طراحی وتعیین گردیده اند.
ه- طبقه هفتم :
این طبقه با مساحت 106مترمربع ،به تجهیزرات مایکروویواختصاص دارد. درطبقه هفتم ،کلیه پنجره ها به صورت بازشو در نظر گرفته شده است . آسانسورها وپله های ارتباطی به این طبقه منتهی می شود وارتباط با کابین به وسیله آسانسور دروسط تامین می شود. ضمناً در این طبقه امکان دسترسی به کابل های تجهیزات و لوله های تاسیساتی وجود دارد.
و- طبقه هشتم :
در این طبقه ودرقسمت بیرونی پنجره ها،سکوهایی به منظور قرارگرفتن آنتن های مایکروویو تعبیه شده است.به همین دلیل کلیه پنجره هادراین قسمت کاملا بازشو درنظر گرفته شده اند.ازاین طبقه امکان دسترسی به کابل های تجهیزاتی و تاسیساتی نیز میسر است .
ز- طبقه نهم:
این طبقه 50مترمربع مساحت داردو مستقیماً زیرکابین واقع شده است. در این طبقه دو دستشویی و یک فضا جهت وسایل نظافت قراردارد.
ح- کابین کنترل وبالکن اطراف آن:
سطح کلی پلات فرمی که کابین روی آن بناشده وسازه اصلی برج کنترل به آن ختم می گردد،درحدود175مترمربع می باشد. کابین کنترل با مساحت حدود 120مترمربع(درترازکف کابین)60سانتیمتر بالاترازپلات فرم مذکورقرارگرفته است.این60سانتیمتراختلاف،اختصاص به کف کاذب دارد که اززیرآن، کابل های تجهیزات واقع در کابین،همچنین کانال های هوادهی که به زیر پنجره ها منتهی می شوند ،عبور می نماید.ازطریق یک وجه کابین کنترل،ارتباط با بالکن برقرار می شود.ازاین بالکن برای تمیزکردن شیشه های کابین کنترل و پرتاب بالن و منورهای نورانی در مواقع اضطراری استفاده می شود.قسمت فوقانی آن نیز،به نصب تجهیزات مراقبت سطح فرودگاهی اختصاص یافته است.دسترسی به این قسمت از طریق کابین کنترل با یک دستگاه پله جمع شو میسر می باشد.
خلاصه ابعادواندازه طبقات این دوساختمان درجدول زیر آمده است:


ساختمان پشتیبانی
1-1- طبقه زیرزمین 1526مترمربع
2-1- طبقه هم کف 1526مترمربع
3-1- طبقه اول 1526مترمربع
4-1- طبقه دوم 1526مترمربع
ساختمان برج مراقبت
2-1- زیرزمین 137مترمربع
2-2- طبقات هم کف،اول و دوم 330مترمربع
2-3- طبقات سوم لغایت هشتم 636مترمربع
2-4- طبقه نهم 50مترمربع
2-5- پلات فرم فوقانی(CAT-WALK) 175مترمربع
2-6- کابین کنترل(سقف منظورگردیده) 165مترمربع

به طورخلاصه ساختمان برج مراقبت باارتفاع 9/56 متر، درمجاورت ساختمان پشتیبانی ودرمنطقه ترمینالها قرارگرفته است که با احتسا ب زیرزمین وکابین کنترل ، دارای 12طبقه می باشد .سازه از نوع بتن می باشد که روی طبقه یازدهم ، کابین کنترل برج مراقبت با یک سازه فلزی وبا پوشش سبک نصب گردیده است. قسمت کابین برج کنترل دارای دوطبقه می باشد که طبقه زیرین ، بخش کنترل پرواز ومحل نصب دستگاههای مربوطه بوده وقسمت فوقانی ، برای نصب تجهیزات کنترل کننده سطح فرودگاه درنظرگرفته شده است . طبقات بوسیله دودستگاه آسانسور10نفره تامین می شود . همچنین یک راه پله مجزا، ارتباط طبقات را درمواقع ضروری میسرمی سازد . سطح قسمت مرکزی برج درتمام طبقات تا زیر کابین کنترل ثابت ، و جمع مساحت زیربنای برج مراقبت درحدود 1100مترمربع می باشد .حرکت آسانسورها به طبقه هشتم ختم می شود و ازاین طبقه تا کابین کنترل ، دسترسی بوسیله یک پله مناسب امکان پذیرمی شود . طبقه نهم اختصاص به سرویس های بهداشتی دارد . ضمنا درطبقه ششم برج مراقبت، هواسازهای تامین کننده سرمایش وگرمایش کابین کنترل ، مستقرگردیده است. همچنین طبقه هفتم برج ،اختصاص به محل نصب دستگاههای مایکروویو دارد.

 

سیستم خودکار هدایت و پهلوگیری

 

از زمانی که هواپیما وارد اپرون شده و نزدیک پایانه می شود به دوروش قابل هدایت و پهلوگیری است. یک روش استفاده ازنیروی انسانی است که اصطلاحاٌ روش مارشالرنام دارد وروش دوم استفاده ازسیستم پهلو گیری هواپیما است. سیستم مارشالربرای هواپیماهای پهن پیکر به کار گرفته نمیشود؛ زیرا، مارشالرباید دریک فاصله ای ازهواپیما ایستاده وآن را هدایت کند که داشتن این فاصله درهواپیماهای بزرگ بعلت نزدیکی به پایانه امکان پذیرنبوده و مارشالر براحتی توسط خلبان قابل رویت نیست، بنابراین در فرودگاههای بزرگ دنیا ازسیستم هدایت وپهلو گیری هواپیما [1]DGS استفاده می شود .

سیستم پهلوگیری هواپیما ( DGS) درجات مختلفی دارد و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به بالاترین درجه سیستم هدایت وپهلو گیری هواپیما که به صورت تمام اتوماتیک و لیزری می باشد مجهز شده است.

این سیستم،‌ هواپیما را از فاصله 100متری اعم از این که هواپیما داخل مسیر باشد یا خارج ازآن، به طوراتوماتیک به طرف پایانه هدایت می کند. این سیستم ابتدا مسیرصحیح را به خلبان نشان داده و سپس دستور کاهش سرعت و نهایتاٌ دستور توقف را به خلبان می دهد .

تمام این کارها به وسیله تابلویی که مجهز به چراغ های هدایت کننده است صورت میگیرد . این تابلو منقش به رنگ های مختلف ودارای فلش های رنگی و چشمک زنی است که وظیفه هدایت خلبان را بر عهده دارند . درفرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) 15 پارک پازیشن از این سیستم وجود دارد .

بعنوان مثال وقتی هواپیمایی وارد فرودگاه می شود ، اپراتور به سیستم هدایت و پهلو گیری فرمان داده و نوع هواپیما وارد سیستم می شود . سپس تابلوی سیستم به کمک لیزرتشخیص میدهد که اولاً آیا مشخصات هواپیما با گفته های اپراتورمطابقت دارد یا خیر و ثانیاً مکان توقف هواپیما را مشخص می نماید که در این روش احتمال بروز خطا تقریبًا صفر است . در شرایط نا مساعد جوی نیز بدلیل آنکه سیستم لیزری است هیچ عاملی مانع دید خلبان نمی شود.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   36 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله پروژه راه فرودگاه