تعریف نقطه سربه سر
نقطه سربه سرجایی (نقطه ای) است که درآن فروش شرکت برابر کل هزینه های شرکت می باشد.یعنی درآن نقطه سود خالص شرکت صفر می باشد.
تجزیه وتحلیل نقطه سربه سر
یکی از راههای برنامه ریزی سود تجزیه وتحلیل نقطه سربه سراست.نقطه سربه سربه مدیریت میگوید که درکجا قراردارد.وچه باید بکند؟ نقطه سربه سربه مدیرمی گوید که آیا درآمد حاصله ازفروش کفاف هزینه ها را میکند یاخیر؟ آیا موسسه سوددارد یا خیر؟
درنقطه سربه سرمشخص میشود چگونه با تغییربرخی از مولفه ها نظیرهزینه،حجم فروش،قیمت فروش سود عملیاتی موسسه تغییر میکند.
مدل نقطه سربه سر
مدل نقطه سربه سر یک مدل ترسیمی(نمودار تجزیه وتحلیل)وریاضی(فرمول تعیین مقدار تولید)است که بسیارساده میباشد.
نقطه سربه سرمدلی است که رابطه میان میزان،حجم تولید،هزینه ودرآمد ناشی ازآن را درسازمان نشان میدهد.رابطه مذکور به هر2طریق قابل بیان است.
درمدل نقطه سربه سر باسه متغیر کلی تولید درآمد وهزینه روبه روهستیم که هزینه به دو نوع متغییر وثابت تقسیم میشوند.
هزینه ثابت:شامل هزینه هایی است که بدون توجه به تولید همواره وجود دارند وثابت هستند ماننداجاره و..
هزینه متغییر: شامل هزینه هایی است که مستقیماٌ تحت تاثیر میزان تولید است.
به مجموع هزینه ثابت ومتغیر هزینه کل میگویند.
درمدل نقطه سربه سراین امکان راداریم تادریابیم درچه نقطه ای از تولید درآمدها باهزینه ها برابرندو درچه میزانی موسسه سود میدهد ودرچه میزانی ضررمی کند.
به کمک نمودارتجزیه وتحلییل نقطه سربه سر مدیر میتواند نسبت به تولید کالاهایی مختلف ویامیزان تولید یک کالای خاص تصمیم بگیرد.
محل تقاطع درآمد کل وهزینه کل را نقطه سربه سرگویند که درآنجا درآمد هزینه ها را می پوشاند وپس ازآن تولید منجر به سود میشود.
فایل ورد 11 ص
دانلود تحقیق تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر