فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل فلش گوشی ایرانی آی میت IMet T52

اختصاصی از فایل هلپ فایل فلش گوشی ایرانی آی میت IMet T52 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

فایل فلش گوشی ایرانی آی میت IMet T52


فایل فلش گوشی ایرانی آی میت IMet T52

فایل فلش گوشی ایرانی آی میت IMet T52

MT6572

رید گرفته شده با کرک میراکل


دانلود با لینک مستقیم


فایل فلش گوشی ایرانی آی میت IMet T52

تحقیق در مورد استارت موتورهای جت وتوربینی

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق در مورد استارت موتورهای جت وتوربینی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد استارت موتورهای جت وتوربینی


تحقیق در مورد استارت موتورهای جت وتوربینی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 32

استارت موتورهای جت وتوربینی

 

برای روشن شدن یک موتور توربینی یقینا به یک آغازگر و راه انداز نیاز میباشد همانطور که برای روشن شدن یک موتور پیستونی نیاز است. ولی بین استارت یک موتور پیستونی و یک موتور توربینی تفاوت زیادی وجود دارد که به تعدادی از

 

آنها اشاره میکنم:

 

یک تفاوت اساسی استارت موتورهای جت با استارت موتورهای پیستونی در این است که در موتورهای پیستونی بیشترین فشار و بار وارد بر روی استارت در لحظات اول است و آن به دلیل این است که در این موتورها کافی است میل لنگ با دور متوسطی بچرخد و پیستون ها بتوانند هوا را به اندازه کمپرس کنند و موتور با قدرت خود به کار ادامه دهد. و چنانچه استارت در این موتورها خراب شود میتوان آنرا به طرق دیگر روشن کرد . یعنی استارت در این موتورها ارزش حیاتی پایینی دارد چون میتوان با هل دادن یک ماشین آنرا روشن کرد.

 

و اما در موتورهای توربینی استارت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد بطوریکه به هیچ وجه نمیتوان این موتورها را بدون داشتن یک استارت بکار گرفت. نکته ی مهم اینجاست که در موتورهای جت برخلاف موتورهای پیستونی بیشترین فشار و بار بر استارت قبل از قطع جرقه، زمانی است که بار وارد بر کمپرسور افزایش میابد. تفاوت اساسی دیگر که در ظاهر خود را نشان میدهد مدت زمان استارت خوردن است.در موتورهای پیستونی مدت زمان استاندارد استارت خوردن حدود 1.8 ثانیه است و در موتورهای سرحال این مقدار کمتر نیز هست که البته در مورد موتورهای قدیمی بحث نمیکنم. این درحالی است که مقدار زمان لازم برای استارت خوردن یک موتور توربینی معمولی با قدرت نسبی hp 120 حدود 100 ثانیه است. البته این زمان در هر موتوری متفاوت است ولی موتور هر چه قدر کوچکتر باشد به زمان کمتری احتیاج دارد و برعکس.

 

 

هدف از سیستم استارت شتاب دادن به موتوراست تا لحظه ای که توربین ها بتوانند قدرت کافی برای ادامه ی سیکل کاری موتور را تهیه کنند. به این نقطه از سرعت توربین ها "سرعت خودکفایی" میگویند. استارترها انواع مختلفی را دارند ولی همان طور که گفته شد هدف همه ی استارترها یکی است و آن رساندن دور موتور به سرعت خودکفایی و در موتورهای بدون توربین رساندن موتور به نقطه ی خودکفایی است. تهیه، انتخاب یا استفاده از استارت ها به عواملی بستگی دارد که در زیر به آنها اشاره کردم.
یکی زمان استارت است که در هواپیماهای جنگی بسیار مهم است و حتی پس از رسیدن موتور به دور هرزگرد درجه حرارت گازهای اگزوز بالا میرود ولی پس از اینکه دور به 40% Max رسید درجه حرارت گازهای اگزوز باید پایین بیاید، در غیر اینصورت خلبان باید موتور را خاموش کند تا اشکال آن برطرف گردد.علت بالا رفتن درجه حرارت اگزوز در حین استارت زدن عدم وجود هوای خنک کننده بخاطر کم بودن دور کمپرسور است. زمانی که استارت زده میشود شمع ها قبل از ورود سوخت به محفظه ی احتراق شروع به جرقه زدن میکنند. چون اگر مانند موتورهای پیستونی اول مخلوط هوا و سوخت وارد شود ممکن است به"Hot start" بینجامد.

 

Hot start استارتی است که در آن حرارت گازهای اگزوز از حد مجاز تجاوز میکند. چنانچه در زمان استارت زدن موتور روشن نشود، سوخت نسبتا زیادی (در موتورهای بزرگ) وارد محفظه ی احتراق میگردد. در اینحالت اگر دوباره استارت زده شود میتواند منجر به Hot start شود. برای جلوگیری از Hot start سیستمی کار گذاشته است که سیستم تخلیه یا Drain نامیده میشود و چنانچه موتور در استارتهای اولیه روشن نشود این سیستم سوخت داخل محفظه ی احتراق را تخلیه میکند.

 

عامل دیگر امکان دسترسی به نیروی محرکه ی استارت است. حتی موتورهای جت کوچک مقدار جریان الکتریسیته ی زیادی برای روشن شدن احتیاج دارند. به همین نسبت موتورهای بزرگتر نیرویی بیشتر برای روشن شدن احتیاج دارند. بعضی از استارتها از جهت نیروی محرکه خودکفا هستند. به این صورت که اکثر هواپیماهای جت انرژی لازمه استارت (دور بالای موتور) را از موتورهای جت کوچکتری که برق تولید میکنند میگیرند. یا ممکن است قدرت لازم برای استارت در یک هواپیمای چند موتوره از یک موتور که روشن است گرفته شود تا بقیه ی موتورها روشن شوند ، در چنین حالتی میتوان یکی از موتورهای هواپیما را با یکی از انواع استارتها روشن کرد سپس بقیه موتورها را با نیروی این موتور روشن کرد.

 

سومین عامل مواردی است از قبیل وزن مخصوص (نسبت وزن به گشتاور یا قدرت تولیدی)، سادگی، قابلیت اطمینان، قیمت و قابلیت تعمیر مجدد.

 

انواع استارت برای موتورهای توربینی عبارتند از:

 

  1. استارت الکتریکی
  2. استارت الکتریکی که بعد از استارت زدن آلترناتور شود
  3. استارت فشنگی یا استارت با سوخت جامد
  4. استارت بادی
  5. استارت با احتراق هوا و سوخت
  6. استارتر با موتور هیدرولیکی
  7. استارت دستی یا هندلی
  8. استارتر با سوخت یک پایه

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد استارت موتورهای جت وتوربینی

تحقیق مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما 12ص - ورد

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما 12ص - ورد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما 12ص - ورد


تحقیق مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما 12ص - ورد

:

  1. در طول مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما به منظور حصول اطمینان از اینکه طرح نهایی مطابق با ویژگی هایی مفهومی  درنظرگرفته شده وهمچنین ظرفیت جریان ( پروسه ) ساخت است رابطه نزدیکی میان طراحی ‌، ساخت ،مراحل تولید و پشتیبانی محصول برقرار است .
  2. عملکرد این نوع موتور ، با ظرفیت بالای توازن وزنی آن ،نیازمند بهترین عملکرد ممکن اجزإ آن است . در راستای این موضوع همچنین ، هرجزء باید با کمترین وزن وهزینه ممکن ساخته شود و نیز باید از لحاظ مکانیکی درست ساخته شود تا مدت زمان زیادی قابل استفاده  باشد .در نتیجه ،شیوه های ساخت گوناگون بوده وروابط کاری که هر قطعه باید انجام دهد مشخص می شوند .

3 . هیچگونه تکنیک یا پروسه ای که به شکلی سود آور است کنار گذاشته نمی شود واغلب روش ها وپروسه های مفهومی در دسترس وساخت این موتورها بکار گرفته می شود در برخی موارد، تکنیک یا پروسه  مذکور ممکن است به واسطه برخی استانداردها پر طول وتفصیل وقت گیر یا هزینه بر شناخته شود امّا در صورتیکه ثابت شود حداکثر عمر قطعات را درمقایسه با نتایج آزمایشات دستگاه تضمین می کند ،پذیرفته خواهد شد

 4. قطعات موتور از فولاد سخت کشش پذیر و نیکل سخت با حرارت با لا وآلیاژ کبالت و آهن ساخته می شود .بخشی از اجزاء به وسیله فرایند ریخته گری ، ریخته گری می شوند در حالی که بخشی از تولید ات که مقدار روبه افزایش را تشکیل می دهند از موادی چون فولاد ،ضد زنگ ،تیتا نیوم وآلیاژهای نیکل واز طریق تکنیک های جوشکاری مدرن همچون جوشکاری گازخنثای تنگستن ، جوشکاری پوششی ، جوشکاری پخش الکترون وبرنج دمای بالا در کوره های خلاء ، بدست می آیند


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما 12ص - ورد

سمینار مطالعه روش های عددی ، تحلیلی و آزمایشگاهی در ارزیابی عملکرد ستون های سنگی

اختصاصی از فایل هلپ سمینار مطالعه روش های عددی ، تحلیلی و آزمایشگاهی در ارزیابی عملکرد ستون های سنگی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

سمینار مطالعه روش های عددی ، تحلیلی و آزمایشگاهی در ارزیابی عملکرد ستون های سنگی


سمینار مطالعه روش های عددی ، تحلیلی و آزمایشگاهی در ارزیابی عملکرد ستون های سنگی

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

امروزه در میان روش های متعدد اصلاح دخاک، ستون­های سنگی به عنوان یکی از کارامدترین روش­های بهسازی خاک می­باشد که به دلیل در دسترس بئدن مصالح مورئ نیاز، هزینه پایین و سهولت اجرا در سراسر جهان مورد استفاده قرار می­گیرد. کارایی این روش در موارد متعددی مانند بهسازی پی سازه­ها از جمله مخازن، تصفیه­خانه فاضلاب، پایداری شیروانی­ها در خاکریز­ها و سایر موارد بصورت قابل قبولی به اثبات رسیده است.

از مزایای این روش می­توان به افزایش ظرفیت باربری، کاهش پتانسیل روانگرایی، کاهش نشست­های کلی و تفاضلی و همچنین کاهش مدت زمان تحکیم اشاره نمود. در این مطالعه به بررسی روش های عددی ، تحلیلی و آزمایشگاهی در ارزیابی عملکرد ستون های سنگی

آزمایشگاهی و صحرایی ستون­های سنگی پرداخته شده و همچنین سعی شده است فناوری های جدید و به روز دنیا نیز مورد بررسی قرار گیرد.

در ابتدا به بررسی روش­های اجرای این روش پرداخته شده و سپس به بررسی مکانیسم­های رفتاری این ستون­ها پرداخته شده است.  با توجه به این که اخیرا استفاده از ژئوسنتتیک ها در اجرای ستون های سنگی به دلیل ایجاد فشار همه جانبه اعمال شده از ژئوسنتتیک، و بنابر این کاهش نشست­ها، افزایش یافته است در قسمتی از این مطالعه به بررسی ستون­های مسلح شده با ژئوسنتتیک نیز پرداخته شده است.

در انتها نیز به معرفی چند نمونه از پروژ­ه­های اجرا شده در جهان پرداخته شده است.

فصل 1: مقدمه  1

1-1- مقدمه. 2

فصل 2: روشهای بهسازی خاک    4

2-1- مقدمه. 5

2-2- بهسازی خاک.... 5

2-3- تثبیت با اختلاط.. 7

2-4- تراکم دینامیکی... 8

2-5- جایگزینی خاک.... 9

2-6- تزریق تراکمی... 9

2-7- تزریق با فشار بالا.. 10

2-8- ستونهای سنگی... 11

فصل 3: ستون­های سنگی   12

3-1- قابلیت‌ها و محدودیت‌های کاربرد ستون‌های سنگی... 13

3-2- تجهیزات موردنیاز و روشهای اجرا ستون‌سنگی... 13

3-3- روش‌های اجرای ستون‌های سنگی... 15

3-3-1- تراکم لرزه‌ای... 15

3-3-2- جابهجایی لرزهای... 17

3-3-3- ستون‌های سنگی صلب.... 20

3-3-4- ستون‌های سنگی کوبشی... 21

3-4- کنترل کیفیت ساخت ستون‌های سنگی... 22

فصل 4: مکانیسم گسیختگی   29

ستون­های سنگی   29

4-1- ستون‌های سنگی منفرد. 30

4-2- گروه ستون‌سنگی... 33

4-3- مفاهیم پایه طراحی ستون‌های سنگی... 35

4-4- مفهوم سلول واحد.. 36

4-4-1- قطر معادل.. 36

4-4-2- سلول واحد تعمیم‌یافته. 38

4-4-3- سلول واحد ایده آل.. 38

4-4-4- تمرکز تنش..... 39

4-5- تحلیل بار نهایی... 40

4-5-1- ستون‌سنگی منفرد مجزا شده. 40

4-5-2- تئوری انبساط حفره. 42

4-5-3- ستون‌های سنگی کوتاه. 45

4-5-4- ظرفیت نهایی گروه ستون‌های سنگی... 46

4-5-5- نشست.... 48

4-5-6- روش تعادل.. 49

4-5-7- روش Priebe. 51

4-5-8- روش Greenwood. 53

4-5-9- روش افزایشی... 54

4-5-10- روش المان محدود. 55

فصل 5: محاسبه نشست ستون­های سنگی   58

5-1- تحکیم اولیه. 59

5-2- تحکیم ثانویه. 64

5-3- افزایش مقاومت برشی ناشی از تحکیم.. 65

5-4- ظرفیت باربری گروه ستون.. 67

5-4-1- گسیختگی برشی کلی... 68

5-4-2- گسیختگی برشی موضعی... 71

5-4-3- گسیختگی سوراخ کننده. 72

فصل 6: تسلیح ستون‌های سنگی   73

6-1- روشهای اجرا 74

6-2- مدل محاسباتی تحلیلی... 76

6-3- مطالعات آزمایشگاهی انجام‌شده بر روی ستون‌ها سنگی مسلح... 78

فصل 7: مطالعه موردی   87

7-1- استفاده از ستون­های سنگی در سیستم­های ریلی... 88

7-1-1- استفاده از ستون­های سنگی در سیستم ریلی آلمان.. 89

7-1-2- استفاده از ستون­های سنگی در سیستم ریلی استرالیا 91

7-2- استفاده از ستون­های سنگی در پایدار­سازی خاکریزها 93

7-3- استفاده از ستون­های سنگی در سازه­های فرا­ساحلی... 94

7-4- استفاده از ستون­های سنگی در افزایش ظرفیت باربری... 95

مراجع   96

 

 


فهرست اشکال

شکل (2-1) روش‌های بهسازی خاک برحسب دانهبندیUS Army corps of Engineers,1994)) 6

شکل (2-2) اختلاط خاک با آهک..... 7

شکل (2-3) تراکم دینامیکی[3] 8

شکل (2-4) اجرای تزریق تراکمی... 9

شکل (2-5) ستون‌های ساخته‌شده به روش جت گروت... 10

شکل (3-1) جزئیات ویبراتور مورداستفاده درروش تراکم لرزه‌ای[1] 15

شکل (3-2) نحوه اجرای روش تراکم لرزهای[3] 16

شکل (3-3) اجرای روش تراکم لرزهای[3] 17

شکل (3-4) نحوه اجرای روش جابهجایی لرزه‌ای[3] 18

شکل (3-5) جزئیات ویبراتور مورداستفاده درروش تراکم جابه‌جایی[3] 19

شکل (3-6) نحوه اجرای ستون‌سنگی صلب[3] 20

شکل (3-7) مراحل اجرای روش ستون‌های سنگی کوبشی[3] 21

شکل (3-8) محدوده مؤثر روش تراکم لرزه‌ای و تراکم جایگزینی[1] 22

شکل (3-9) نمودارهای ثبت‌شده از ساخت ستون‌های سنگی[1] 24

شکل (3-10) آزمایش SPT.. 26

شکل (3-11) انجام آزمایش CPT.. 27

شکل (3-12) بارگذاری صفحه در مقیاس بزرگ بر روی ستون‌سنگی... 28

شکل (4-1) مکانیسمهای گسیختگی ستونهای منفرد[14] 31

شکل (4-2) انواع بارگذاری روی ستون‌های سنگی[8] 32

شکل (4-3) بردارهای جابهجایی برای ستون منفرد بارگذاری شده توسط صفحه مربعی صلب [8] 32

شکل (4-4) گسترش جانبی در خاک تحت بار واردشده از احداث خاک‌ریز[8] 33

شکل (4-5) گسیختگی گروه ستون‌سنگی[8] 34

شکل (4-6) مکانیسم گسیختگی ستون‌های سنگی در خاک‌های چسبنده غیر همگن[8] 35

شکل (4-7) نحوه چینش مثلثی و مربعی ستون‌های سنگی[14] 35

شکل (4-8) سلول واحد ایده آل[14] 36

شکل (4-9) گسیختگی شکم دادهگی مشاهده‌شده در مدل آزمایش تک‌ستون با بارگذاری روی یک صفحه صلب   41

شکل (4-10) ضریب انبساط استوانه وسیک[22] 44

شکل (4-11) مکانیسم‌های گسیختگی ستون‌های کوتاه[8] 45

شکل (4-12) تحلیل گروه ستون‌ها در خاک‌های چسبنده[8] 46

شکل (4-13) ماکزیمم کاهش نشستی که می‌توان با استفاده از ستون‌سنگی به دست آورد[8] 50

شکل (4-14) کاهش نشست ناشی از ستون‌سنگی- روش تعادل و پریب[8] 52

شکل (4-15) مقایسه روش گرین‌وود و تعادل برای پیش‌بینی نشست[8] 53

شکل (4-16) روش تقریبی توزیع تنش در خاک‌های بهسازی شده. 57

شکل (5-1) درجه تحکیم در راستای قائم[8] 60

شکل (5-2) جریان آب در سلول واحد به زهکش ستون‌سنگی[31] 61

شکل (5-3) درجه تحکیم در راستای شعاعی[8] 61

شکل (5-4) تأثیر افزایش ناحیه آغشته شده بر نرخ تحکیم[8] 63

شکل (5-5) ضریب شکل افزایش ظرفیت تک‌ستون مجزا برای یک ستون از گروه. 67

شکل (5-6) گسیختگی برشی کلی در خاک معادل[33] 68

شکل (5-7) نمونه‌ای از گرافهای ضرایب ظرفیت باربری خاک بهسازی شده با ستون‌سنگی[33] 70

شکل (5-8) گسیختگی برشی موضعی در خاک معادل[33] 71

شکل (5-9) گوه گسیختگی در نظر گرفته‌شده در خاک مسلح شده با ستون‌سنگی در حالت برش سوراخ کننده[33] 72

شکل (6-1) روش جابهجایی لرزه‌ای ستون‌های سنگی مسلح... 75

شکل (6-2) نحوه اجرا روش جایگزینی لرزه‌ای ستون‌های سنگی مسلح شده با ژئوسنتتیک[34] 75

شکل (6-3) مدل محاسباتی تحلیلی راچل و کمپفرت[35] 76

شکل (6-4) دستگاه آزمایش اثر ژئوگرید بر ستون‌سنگی شارما[36] 79

شکل (6-5) شکل توسعه داده‌شده دستگاه آزمایش تحکیم گنیل و بوازا[37] 80

شکل (6-6) تصویر آزمایش گنیل و بوازا[37] 81

شکل (6-7) نمایی از آزمایش دیب[38] 82

شکل (6-8) آزمایش بارگذاری مالارویزی  و الامپاروتی[39] 83

شکل (6-9) آزمایش بارگذاری مورگسان  و رجاگوپال[40] 85

شکل (6-10) نحوه آزمایش بارگذاری گروه ستون‌سنگی توسط مورگسان  و رجاگوپال[41] 86

شکل (7-1) موقعیت و محل‌های ستون‌های سنگی استفاده‌شده. 89

شکل (7-2) ستون‌های سنگی استفاده‌شده در سیستم ریلی آلمان.. 90

شکل (7-3) مقطع عرضی و پلان اجرای ستون‌های سنگی مسیر برلین – هامبورگ در نزدیکی گوتنبرگ   91

شکل (7-4) مقطع عرضی مسیر و پلان ستون‌های سنگی خط آهن گراز  - ویز - ایبیسوالد.. 92

شکل (7-5) واگن حامل تجهیزات اجرای ستون‌سنگی... 92

شکل (7-6) مقطع خاک‌ریز در طول پل BR8.. 93

شکل (7-7) نمای کلی پل کابلی BR8.. 93

شکل (7-8) نحوه اجرا ستون‌های سنگی فراساحلی پایه‌های پل بین مالزی و سنگاپور. 94

شکل (7-9) پلان مخازن LNG هازیرا 95

شکل (7-10) نمای مخازن LNG هازیرا 95

فهرست جداول

جدول (3-1) درجه‌بندی مصالح جایگزین[3]23

تعداد صفحات: 119

با فرمت ورد و با قابلیت ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


سمینار مطالعه روش های عددی ، تحلیلی و آزمایشگاهی در ارزیابی عملکرد ستون های سنگی

تحقیق در مورد ولایت فقیه

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق در مورد ولایت فقیه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد ولایت فقیه


تحقیق در مورد ولایت فقیه

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:20

 فهرست مطالب

 

مقدمه

 

«ولایت‏» چیست؟

 

ولایت تکوینى، ولایت‏بر تشریع، ولایت تشریعى

 

ولایت‏بر محجوران، ولایت‏بر جامعه خردمندان

 

ولایت «بالذات‏» و «بالعرض‏»

 

«فقیه‏» کیست؟

 

ویژگى‏هاى فقیه جامع‏الشرایط

 

1- اجتهاد مطلق

 

2- عدالت مطلق

 

3- قدرت مدیریت و استعداد رهبرى

 

 

مساله «ولایت فقیه‏»، یکى از مهم‏ترین مسائل جامعه اسلامى است که بحث و گفتگو درباره آن، از دو جهت ضرورى مى‏باشد: اول آنکه ولایت فقیه سنگ‏بناى نظام جمهورى اسلامى است و بر هر فرد مسلمان و انقلابى لازم است این اصل اساسى را خوب بشناسد و سپس بر مدار آن حرکت کند و دوم اینکه دشمنان اسلام و انقلاب فهمیده‏اند که ظلم‏ستیزى انقلاب و نظام اسلامى، از این اصل مهم و مترقى سرچشمه گرفته است و براى منحرف ساختن چنین نظام و انقلابى، باید به قلب نیرودهنده و ستون استوار آن هجوم برند و به همین جهت است که پس از پیروزى انقلاب اسلامى، در هر زمان مناسب، شبهاتى در زمینه این اصل بى‏بدیل مطرح گشته است.

 

البته پرسش و کاوش درباره ولایت فقیه، همانند پرسش درباره اصول دین و انقلاب، امرى شایسته و بایسته است و در کنار برخى شبهه‏پراکنى‏ها، بعضى از محققان نیز تا کنون براى پاسخ به این نیاز طبیعى و منطقى و براى روشن‏تر گشتن ابعاد و زوایاى این مساله، به کند و کاو علمى و تجزیه و تحلیل فکرى آن پرداخته‏اند و محصول کار خویش را بر جامعه محقق‏پرور عرضه نموده‏اند که باید این تلاش‏هاى صادقانه را ارج نهاد.

 

پیش از آنکه به موضوع اصلى بحث‏یعنى اثبات ولایت فقیه و تبیین ضرورت آن بپردازیم، لازم است که مبادى تصورى و تصدیقى این بحث روشن گردد; زیرا در غیر این صورت، به دلیل روشن نبودن مفاهیم ذهنى عناوین ماخوذ در مساله و آمیختگى آنها با یکدیگر، و یا وجود تصورات و تصدیقات ناصحیح، درصد اشتباه و لغزش بسیار زیاد است.

 

به نظر مى‏رسد بسیارى از منکران ولایت فقیه و یا آنان که دچار تردید شده‏اند، هنوز نتوانسته‏اند معنا و مفهوم ولایت فقیه را به درستى دریابند و از اینرو، در این فصل، نخست از دو لفظ «ولایت‏» و «فقیه‏» و معناى لغوى و اصطلاحى قصد شده از آنها سخن خواهیم گفت تا از این طریق، اثبات یا نفى ولایت فقیه از سوى موافقان و مخالفان، بر اساس تصور درست آن باشد نه از باب تصدیق و تکذیب بدون تصور.

 

«ولایت‏» چیست؟

 

«ولایت‏» واژه‏اى عربى است که از کلمه «ولى‏» گرفته شده است. «ولى‏» در لغت‏عرب، به معناى آمدن چیزى است در پى چیز دیگر; بدون آنکه فاصله‏اى در میان آن دو باشد که لازمه چنین توانى و ترتبى، قرب و نزدیکى آن دو به یکدیگر است. از اینرو، این واژه با هیئت‏هاى مختلف(به فتح و کسر) درمعانى «حب و دوستى‏»، «نصرت و یارى‏»، «متابعت و پیروى‏»، و «سرپرستى‏»استعمال شده که وجه مشترک همه این معانى همان قرب معنوى است.

 

مقصود از واژه «ولایت‏» در بحث ولایت فقیه، آخرین معناى مذکور یعنى «سرپرستى‏» است. ولایت‏به معناى سرپرستى، خود داراى اقسامى است و باید هر یک توضیح داده شود تا روشن گردد که در این مساله، کدام‏یک از آنها موردنظر مى‏باشد.

 

ولایت تکوینى، ولایت‏بر تشریع، ولایت تشریعى

 

ولایت‏سرپرستى، چند سنخ است که به حسب آنچه سرپرستى مى‏شود(مولى‏علیه) متفاوت مى‏گردند. ولایت‏سرپرستى، گاه ولایت تکوینى است، گاهى ولایت‏بر تشریع است، و زمانى ولایت در تشریع. ولایت تکوینى به دلیل آنکه به تکوین و موجودات عینى جهان مربوط مى‏شود، رابطه‏اى حقیقى میان دو طرف ولایت وجود دارد و ولایتى حقیقى است، اما لایت‏بر تشریع و نیز ولایت در تشریع با دو قسم خود که در صفحات بعدى توضیح داده مى‏شود همگى ولایت‏هاى وضعى و قراردادى هستند; یعنى رابطه سرپرست‏با سرپرستى شده، رابطه على و معلولى نیست که قابل انفکاک و جدایى نباشد.

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد ولایت فقیه