فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد تاریخ تحولات قانون ارث زن

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق در مورد تاریخ تحولات قانون ارث زن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد تاریخ تحولات قانون ارث زن


تحقیق در مورد تاریخ تحولات قانون ارث زن

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه80

فهرست مطالب

فهرست مطالب

 

عنوان                                    صفحه

 

مقدمه.....................................

 

فصل اول- کلیات و تعاریف...................

 

فصل دوم – برسری ارث زن....................

 

فصل سوم – افزایش ارث زنان از اموال شوهران.

 

نتیجه گیری................................

 

منابع.....................................


مقدمه

 

از دورترین ادوار تاریخ، که بشر زندگی اجتماعی خود را با تشکیل خانواده آغاز کرد و مالکیت شخصی برای او شناخته شد، مسأله میراث نیز که در واقع، تعیین تکلیف اموال و دارایی آرس، بعد از فوت اوست، مورد توجه قرار گرفت.

 

در طول تاریخ، در میان اقوام و ملل مختلف، بر حسب عادات و سنن متداولة اجتماعی قواعد مذهبی، ضوابط و مقررات خاصی در زمینه انتقال اموال متوفی و کسانی که می توانند، به عنوان وارث، مالک این اموال شوند، پدید آمده است.

 

علی الاصول، معیار انتقال اموال انسان به دیگران پس از فوت او به وجود نوعی علقه و رابطه میان متوفی و کسانی است که بعد از او اموالش را تصاحب می کنند؛ و قاعدتا هر چه درجه علاقه و نزدیکی شخص با متوفی بیشتر باشد، در تصاحب اموال او اولویت بیشتری دارد. علقه ای که موجب وراثت یکی از دیگری می شود، یا علقه نسبی است و یا علقه سببی. نسبت عبارت است از اتصال دو نفر به یکدیگر به وسیله ولادت، به نحوی که نسب یکی از آنها به دیگری منتهی شود یا آنجه نسب آن دو به شخص ثالثی برسد؛ اعم از ذکور و اناث، مثل پسر و دختر که به پدر و مادر منتهی می شوند، یا برادر و خواهرد که به ثالثی که پدر یا مادر آنها باشد منتهی می گردند. سبب عبارت است از علقه ایی که در اثر زوجیت بین دو نفر پدید می آید.[1]

 

قانون مدنی ایران در ماده 140، ارث را یکی از اسباب تملک شمرده است و در ماده 865 دوامر «نسب» و «سبب» را موجب ارث دانسته است؛ و ماده 864 قانون مزبورچنین مقرر می دارد: «از جمله اشخاصی که به موجب «سبب» ارث می برند، هر یک از زوجین است که در هنگام فوت دیگری زند باشد».

 

بطور کلی زن، همانند مرد، هم به موجب نسب (یعنی به عنوان مادر، دختر و خواهر)، ارث می برد و هم به موجب سبب (به عنوان زوجع متوفی) سهم الارثی در دارایی او دارد، ولی ارث بردن زن هم مانند سایر حقوق اجتماعی او در طول تاریخ، دستخوش تحولات و دگرگونی ها بوده است.

 

و در حالی که مرد، در قدیم ترین ادوار تاریخ و کهن ترین نظام ها، به عنوان قرابت نسبی یا سببی از میراث اموال بهره مند بوده است، در اکثر نظام ها و جوامع بشری، زن حق ارثی نداشت و یا تحت عنوان دیگری مثل «وصیت» سهم مختصری به او تعلق می گرفته است؛ و این محرومیت، مخصوصا در مورد زوجه نسبت به اموال شوهر متوفایش مشهودتر بوده است، زیرا گاهی نه تنها زن سهمی رو ترکه شوهر نداشت، بلکه چه بسا، خود نیز جزء اموال و دارایی شوهر،به ارث براه می شد. [2]

 

اسلام در این زمینه، تحولی بوجود آورد و زنان را نیز صاحب سهم و حق در اموال متوفی شناخت و برایشان سهم الارث معین کرد.

 

در جوامع دیگر هم به موازات مبارزاتی که برای حقوق مالی و اجتماعی زن صورت می گرفت، امتیازاتی برای آنان کسب می شد، در زمینة ارث هم تحولاتی بوجود آمد و زنان نیز از سهم الارثی مشخص همانند مردان یا کمتر برخوردار شدند. [3]

 

در حقوق ایران، که بر احکام اسلام و فقه امامیه مبتنی است، زن، همپای مرد، هم از حیث نسب و هم از حیس سبب، ارث می برد. ولی در میزان سهم الارث با مرد یکسان نیست و علی الاصول سهم الارث او نصف سهم الارث مرد است؛ چنانکه سهم الارث دختر، نصف پسر، خواهر نصف برادر، و زن نصف شوهر، است؛ (مواد 907، 920 و 913 قانون مدنی). البته در بعضی موارد، سهم الارث زن و مرد یکسان است، مثلا در مورد کلاله امی یعنی اخوه (خواهران و برادران) یا اعمام (عمه و عمو ها) و اخوان (دایی و خاله ها) مادری (اش) که سهم الارثه آنها مساوی است، یا پدر و مادر که با وجود اولاد، هر کدام یک ششم می بنرد. (مواد 921، 925، 907 و 908 قانون مدنی).

بعضی از کوته نظران یا احیانا مغرضان بر این دستور اسلام که مرد 2 برابر زن از دارای متوفی ارث می برد، معترضند، این عده هدفشان دفاع از جامعة زنان نیست، بلکه هدفشان نقد و نقض بر اسلام است. آنها می گویند قانون اسلام بر این وسیله ارزش مرد را بالاتر برده و زن را نصف مرد قرار داده است. در صورتی


[1] مهرپور، حسین، میراث زوجه در حقوق اسلام و ایران، انتشارات اطلاعات، ص 30

[2] جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ارث، گنج دانش، 1371، ص 17.

[3] مهرپور، حسین، همان، ص 25

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد تاریخ تحولات قانون ارث زن

تحقیق در مورد پیشرفت صنعتی جوامع و ارتباط آن با جرم

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق در مورد پیشرفت صنعتی جوامع و ارتباط آن با جرم دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد پیشرفت صنعتی جوامع و ارتباط آن با جرم


تحقیق در مورد پیشرفت صنعتی جوامع و ارتباط آن با جرم

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه30

فهرست مطالبمقدمه
مبحث اول- بررسی مفاهیم
الف. پیشرفت و توسعه
ب. پیشرفت و توسعه صنعتی
ج. جرم
1- تعریف جرم شناختی
2- تعریف قانونی
3- تعریف فقهی
4- تعریف روانشناختی
انسان و جرم
مبحث دوم- پیشرفت صنعت و تاثیرات آن بر افزایش جرایم
1- انفعال انسان ها در برابر تکنولوژی و گرایش به بزهکاری
2- تنزل اخلاق و تاثر آن از پیشرفتهای صنعتی جوامع
3- گسترش فقر به موازات توسعه ی صنعتی و اثرات آن به جرم
4- بوجود آوردن نیازهای مصنوعی برای افراد جامعه

مبحث سوم- پیشرفت صنعت و تاثیرات آن بر کاهش جرایم
1- بالا رفتن سطح رفاه ، بهداشت و آموزش عمومی
2- پیشرفت های صنعتی و تکنولوژیک و کمک به افزایش امنیت در مقابل جرم
نتیجه گیری

پیشرفت صنعتی جوامع و ارتباط آن با جرم
مقدمه :
بشریت در طول تاریخ زندگی خود بر این سیاره ادوار مختلف و متفاوتی را پشت سر گذارده است و همواره در گمان خود رو به سوی فردایی بهتر داشته است که شاید این روند، ریشه ی در گرایش کمال گرای انسان داشته باشد که او را وادار به جنبش و حرکت برای ترقی و تعالی جسم و جان و دنیا و عقبای خود کرده است. طبیعت ارزشمدار انسان در تمام دوران ثابت بوده است اما مصادیق عینی این ارزش ها در بسیاری از عصرها برایش مشتبه شده است و موجب طریق در بیراهه ها گشته است همچنان که در دوران ما و در عصر تجدد و با پیشگیری اصول متجدد (Modernism) بشر راه دیگری نسبت به راه اسلاف خود در پیش گرفت که انقلابات عظیمی در این راستا شکل گرفت (نظیر انقلا بهای فرهنگی ، علمی، صنعتی، اجتماعی و ...) و بشر این بار با چنگ زدن در دامان علم،‌ بر این شد که مشکلاتش را به کمک اکسیر علم رفع کند از این رو این دوره را ، دوره رواج علم گرایی (Scientism) می توان نامید. در زمان اوج و جوانی این جریانات بود که اگوست کنت فیلسوف پوزیتیوسیت فرانسوی ادوار زیستی بشر را به سه دسته ی اصلی تقسیم نمود:
1- دوره ی اسطوره 2- دوره ی مذهب 3- دوره علم و خرد
اکنون که سرعت پیشرفت های علمی و صنعتی شتابی خیره کننده گرفته است دیده می شود که پدیده های منفی انسانی و اجتماعی مانند تنهایی (Loneliness) و جرم (crime) نیز در همین راستا هر روزه رشد داشته اند به طوری که این فکر را به ذهن بیننده القا می کنند که شاید ارتباط عمیقی بین این پدیده های هم سو وجود داشته باشد منظور اصلی این تحقیق نیز بررسی این ارتباط می باشد.

الف- پیشرفت و توسعه
این مفهوم از مفاهیم وارد شده در زبان ما می باشد و می توان گفت که در گذشته دور حتی اگر وجود این لفظ را متصور باشیم مطمئنا مفهوم امروزی آن را نداشته است زیرا به اعتقاد برخی از جامعه شناسان این مفهوم (توسعه) مفهومی مدرن و متجدد است که در دوران سنت وجود نداشته است زیرا به رغم این افراد دوران سنت دوره ی سکون و اینایی بوده است و این دوران تجدد است که خاصیت دینامیک و روان دارد که ابتدا در فکر و ایده نمایان شد و سپس خود را به دنیای خارج آورد. پیرو آن جمله: فکر جدید، دنیای جدید را می سازد نه دنیای جدید، فکر جدید را.
پس توسعه یعنی بست یافتن باز شدن ، پیشروی ، ارتقاء، که در بعضی جهات آن با مفهوم رشد نزدیک است و دیوید یمانه در کتاب «تئوری توسعه» می نویسد:
توسعه جریانی چند بعدی است که در خود تجدید سازمان و سمت گیری متفاوت کل نظام اقتصادی- اجتماعی را به همراه دارد توسعه علاوه بر بهبود در میزان تولید و درآمد شامل دگرگونی اساسی در ساخت های نهادی، اجتماعی، اداری، و همچنین ایستارها و وجهه نظرهای عمومی مردم است توسعه در بسیاری موارد حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز در بر می گیرد.
توسعه به عنوان یک جریان عمومی به مثابه یک مذهب و ایدئولوژی است که اصول و فروع و بایدها و نبایدهای خود را دارد و در تمام شئون فردی و اجتماعی تاثیر گذار است.
ب- پیشرفت و توسعه صنعتی
پیشرفت صنعت که شروع آن را از قرون هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا و امریکا می توان یافت


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد پیشرفت صنعتی جوامع و ارتباط آن با جرم

تحقیق در مورد بررسی فقهی حقوقی حکم اجرای حدود

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق در مورد بررسی فقهی حقوقی حکم اجرای حدود دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد بررسی فقهی حقوقی حکم اجرای حدود


تحقیق در مورد بررسی فقهی حقوقی حکم اجرای حدود

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه138

                                                                                                 صفحه

فهرست کلی...................................................................................................................................1

مقدمه : ارزش وجایگاه انسان از نظر مکتب وحی...........................................................................2                                                             

فصل اول : فلسفه کیفر و تشریع مجازات حدود در اسلام..............................................................6                                                            

1-1-  روشهای مسالمت آمیز اسلام در مبارزه با جرم............................................................................................6                                                                 

  • روش اول..................................................................................................................................................6

1-1-2- روش دوم ................................................................................................................................................7                                                                                                                                                                                                        

  • روش سوم.................................................................................................................................................7

1-2-  روش شدت عمل.........................................................................................................................................7                                                                                                                                                                                  

فصل دوم : رابطه بین اجرای حدود و نزول برکات آسمانی............................................................8                                            

فصل سوم : آیا اجرای احکام حدود در دنیاموجب سقوط مجازات اُخروی می گردد....................11                                                               

3-1- اختلاف فقها درموردعقوبات دنیوی و اُخروی..............................................................................................11                                                              

3-1-1- دلایل دسته اول  ....................................................................................................................................11                                                                                       3-1-2- دلایل دسته دوم .....................................................................................................................................12                                                                                      

3-1-3- نتیجه بحث..............................................................................................................................................13

فصل چهارم : تعریف حدّ و اقسام آن...........................................................................................14

4-1- حدّ در مفهوم عام و خاص...........................................................................................................................14

4-2- معنی لغوی و اصطلاحی حدّ........................................................................................................................15

4-3- اقسام حدود.................................................................................................................................................15 

4-4- چند قاعده کلی در باره حدود.....................................................................................................................16  

فصل پنجم : بررسی حکم اجرای حدود درعصر حضور و غیبت امام(ع)........................................18  

5-1 بررسی از نظر فقهی.....................................................................................................................................18

5-1-1- از نظر فقه اهل سنّت...............................................................................................................................18      

5-1-2- از نظر فقه شیعه......................................................................................................................................19    

5-1-3- مقالةٌ فی تحقیق اقامةُ الحُدودِ فی هذه الاعصار .......................................................................................22 

5-1-4- قاعده فقهی اقامةُ الحُدودِ الی مَن الیه الحُکم.........................................................................................29   

5-1- 5- مشهور فقها قائل به اجرای حدود در عصر غیبت هستند.........................................................................31        

5-1-6- آیا عصر حضور و غیبت امام(ع) از نظر حکم اجرای حدود یکسان است یا متفاوت.................................36

5-2- آیات و روایات وارده در باره اجرای حدود.................................................................................................41

5-2-1- در حدّ زنا...............................................................................................................................................41

5-2-2- در حدّ قذف............................................................................................................................................41  

5-2-3- در حدّ سرقت..........................................................................................................................................42   

5-2-4- در حدّ محاربه................................................................................................................................................42

5-2-5- در حدّ شرب خمر...................................................................................................................................43

5-3- حکمت مشروعیت حدود........................................................................................................................... 43    

5-3- 1- روایات وارده در تأیید مشروعیت حدود................................................................................................44

5 -4- بررسی حکم اجرای حدود از نظر حقوقی...................................................................................................45

5-4-1- آئین نامه نحوه اجرای احکام و تطبیق موادی از آن با منابع فقهی.............................................................45

5-4-2- بعضی از نظریه های حقوقی در مورد اجرای حدود.................................................................................52

فصل ششم: موانع اجرای حدود....................................................................................................60   

6-1- قاعده فقهی الحُدودُ تُدرَأُ بِالشّبهاتِ..............................................................................................................60

6-2- توبه و نقش آن در سقوط مجازات...............................................................................................................62

6-2-1- تعریف توبه.............................................................................................................................................62

6-2-2- توبه از نظر آیات و روایات.....................................................................................................................62      

6-2-3- اقسام گناهان و کیفیت توبه از هر یک.....................................................................................................64

6-2-4- آثار فقهی و حقوقی توبه.........................................................................................................................64      

6-2- 5- شرایط توبه ای که ممکن است موجب سقوط مجازات اُخروی گردد......................................................66

6-3- عدم اجرای حدود در دو مکان.....................................................................................................................67

6-4- موجبات تأخیر در اجرای حدود...................................................................................................................67

6-5- اثر عفو در اجرای حدود..............................................................................................................................68

6-6- عدم اجرای حدّ نسبت به مجنون و کودک....................................................................................................68

6-7- اکراه و اضطرار............................................................................................................................................69

فصل هفتم: بررسی حدود مختلف از حیث اجرا............................................................................70

7-1- حدّ رجم(سنگسار کردن)....................................................................................................70

7-1-1- قانونگذاری کیفر رجم.............................................................................................................................70

7-1-2- چگونگی و کیفیت سنگسار کردن............................................................................................................71

7-1-3- سخنی در مورد کیفر رجم و پاسخ به یک انتقاد.......................................................................................71

7-1-4- روش سهل و ممتنع.................................................................................................................................74

7-1- 5- نظر آیت اللّه صانعی در باره اجرای حدّ رجم در عصر غیبت..................................................................75

7-1-6- روایات وارده در مورد حدّ رجم..............................................................................................................76

7-1-7- بعضی نظریات فقهی در باره تبدیل مجازات رجم به نوع دیگر................................................................78

7-1-8- بررسی حدّ رجم در قانون مجازات اسلامی.............................................................................................79

7-2- حدّ قتل با شمشیر(اعدام)...................................................................................................83

7-2-1- در جرم زنا..............................................................................................................................................83

7-2-2- نظر بعضی از فقهای معاصر در باره کیفر قتل در زنا................................................................................85

7-2-3- قتل با شمشیر در جرم لواط.....................................................................................................................86

7-2-4- نحوه اجرای حکم لواط...........................................................................................................................87

7-2-5- حدّ قتل در قانون مجازات اسلامی...........................................................................................................87

7-3- حدّ قطع ید........................................................................................................................88

7-3-1- قطع ید در جرم سرقت............................................................................................................................88

7-3-2- کیفیت قطع ید.........................................................................................................................................90

7-3-3- حدّ سرقت در قانون مجازات اسلامی......................................................................................................90

7-3-4- پاسخ به یک اشکال و انتقاد.....................................................................................................................93

7-3-5- بیان چند مسئله در مورد قطع ید از کتب فقهی........................................................................................96

7-3-6- قطع ید در جرم محاربه...........................................................................................................................98

7-3-7- شروط تحقق جرم محاربه......................................................................................................................100

7-3-8- تفاوت جرم محاربه با سرقت.................................................................................................................100

7-3-9- کیفر محاربه..........................................................................................................................................101

7-3-10- آیا کیفر های محاربه به نحو تخییر است یا ترتیب................................................................................101

7-3-11- کیفیت صلب محارب..........................................................................................................................104

7-3-12- کیفیت نفی محارب.............................................................................................................................105

7-4- حدّ جلد(تازیانه)..............................................................................................................106

7-4-1- قانونگذاری کیفر جلد درجرم زنا...........................................................................................................106

7-4-2- کیفیت اجرای حدّ تازیانه.......................................................................................................................108

7-4-3- حدّ جلد در زنا از نظر قانون مجازات اسلامی.......................................................................................108

7-4-4- بحثی در باره زنا و کیفر تازیانه.............................................................................................................110

7-4-5- حدّ تازیانه و تراشیدن سر و تبعید..........................................................................................................111

7-4-6- فلسفه تبعید...........................................................................................................................................112

7-4-7- حدّ تازیانه به ضمیمه کیفری زائد بر آن.................................................................................................113

7-4-8- قانونگذاری کیفر جلد در جرم قذف......................................................................................................113

7-4-9- حدّ اصلی و تبعی جرم قذف.................................................................................................................116

7-4-10- حدّ قذف در قانون مجازات اسلامی....................................................................................................117

7-4-11- حدّ جلد در شرب خمر.......................................................................................................................118

7-4-12- زیان های شرب خمر از نظر کتب تفسیر قرآن کریم............................................................................119

7-4-13- حکم قطعی در باره شرب خمر و مراحل تدریجی آن..........................................................................120

7-4-14- حدّ شرب خمر در قانون مجازات اسلامی...........................................................................................121

فصل هشتم: خلاصه و نتیجه بحث اجرای حدود.........................................................................123


نام خانوادگی دانشجو:  شاهرخی                      نام:  عزت اله

عنوان پایان نامه:

                   « بررسی فقهی حقوقی حکم اجرای حدود »

 

استاد راهنما: آقای دکتر حسن مبینی

استاد (اساتید) مشاور: آقای دکتر اسداله لطفی

مقطع تحصیلی:کار شناسی ارشد  رشته:الهیات  گرایش:فقه و مبانی حقوق  دانشگاه:پیام نور

دانشکده:  الهیات          تاریخ فارغ التحصیلی:                   تعداد صفحه:

کلید واژه ها:

   جرم- کیفر- فلسفه تشریع حدود -  اجرای حدود در عصرحضور و غیبت-  موانع اجرای حدود- حدّ (رجم، قتل، قطع ید، جلد....)          

 

چکیده:

      این پایان نامه شامل کلیاتی در باره حقوق کیفری اسلام  و بر رسی فقهی حقوقی اجرای حدود می باشدکه درضمن هشت فصل مطالبی عرضه شده . ابتدا در مقدمه  مطلبی تحت عنوان ارزش وجایگاه انسان در بین مخلوقات دیگر خداوند به طور خلاصه  مورد رسیدگی  و ارزیابی قرار گرفته  و از چگونگی تحت تعلیمات انبیاءالهی قرارگرفتن و تزکیه نفس  بوسیله تقوی و راههای رسیدن به تکامل و سعادت ودوری از انحرافات وشقاوت سخنی نه چندان مفصل بیان شده است.

      از مطالعه منابع کیفری اسلام روشن می شود که هدف اسلام از مجازات مجرم و گنه کار زجر دادن و تعذیب او و یا تنها به خاطر تسلی خاطر اولیاء دم و مجنی علیه نیست بلکه غرض تأدیب و تهذیب اخلاق مجرم وحفظ جامعه وحمایت مردم از مفاسد وشرور اجتماعی و جلوگیری از سقوط در پرتگاههای رذائل اخلاقی است .

      در قوانین کیفری اسلام علاوه بر روشهای مسالمت آمیز برخورد با جرائم که در فصل اول این پایان نامه شرح آن  آمده است، قاعده ای وجود دارد که هدف از آن این است که حتّی المقدور از مجازات مجرمین خودداری گردد و در عوض فرصتی در اختیار آنان قرار گیرد تا به تزکیه اخلاق و اصلاح خود بپردازند و به جای آنکه به عنوان یک مجرم در جامعه رسوا گردند امکانات لازم را پیدا کنند تا به صورت فردی مفید و سازنده در جامعه خویش حضور پیدا کنند . این  قاعده اسلامی که ارتباط  مستقیم  با حاکم  و قاضی و امر قضاوت دارد از حدیث معروف نبوی     « اِدْرَءُ الْحُدودَ بِالشُّبَهاتِ » استخراج می شود که بر اساس این قاعده قاضی اسلامی مکلف است به محض ایجاد کمترین شبهه ای از جانب مجرم از اجرای حدود و مجازات مجرم خودداری نماید و به همین سهولت وسیله آزادی مجرم را فراهم آورد ویکبار دیگر فرصت اصلاح شدن را به او بدهد و این خود دلیلی برآن است که قوانین کیفری اسلام برای آزادی انسانها و اصالت های انسانی ارج و اهمیت قائل است. یکی دیگر از مواردی که از اجرای حدود و مجازات در جامعه اسلامی جلوگیری می کند توبه و بازگشت از گناه توسط مجرم است  زیرا همان طورکه در قرآن کریم آمده:  * فَمَنْ تابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ اَصْلَحَ فَاِنَّ اللّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ اِنَّ اللّهَ غَفُورٌرَّحیمٌ*  

      اولین هدف مجازات اصلاح خود مجرم است که خداوند در این آیه می فرماید : « هر کس بعد از آنکه ستمی روا داشته توبه نماید و امر خود را اصلاح کند خداوند توبه او را می پذیرد و او را خواهد بخشید.»  اثر توبه ونقش آن در سقوط مجازات و نیز شرایط توبه حقیقی از دیدگاه حضرت علی (ع) در فصل ششم این پایان نامه به تفصیل بیان شده است .

      البته اگر جرم به طریق شرعی و قانونی به اثبات رسد چاره ای جز اجرای حدود الهی و اعمال مجازات نیست زیرا صیانت جامعه و جلوگیری از فساد و تباهی جامعه ایجاب می کند که مجرم کیفر اعمال خلاف و ناهنجار خود را ببیند تا هم خود اصلاح گردد و هم جامعه انسانی از شرور مفاسد و افتادن در ورطه هلاکت سالم بماند و همان طور که از آیات قرآن کریم و روایات اسلامی استنباط می گردد در ثبوت حدّ شکی نیست و تعطیل و تأخیر در اجرای حدود الهی موجب خشم و غضب خداوند می گردد که آثار آن در شقاوت انسان و نابودی جامعه تأثیر فراوان دارد. نا گفته نماند که در مورد چگونگی اجرای حدود و کیفیت آن بین فقها اختلاف نظر وجود دارد ولی این اختلاف مربوط به اجرای حدود در زمان پیامبر(ص) و امام (ع) نیست زیرا همه فقها متفق القول هستند که حدود در زمان معصومین اجرا می شده و بحثی در لزوم و جواز آن نیست ولی اختلاف بر سر این است که آیا اجرای حدود در عصر غیبت امام (ع) جایز است و کما کان حدود در عصر غیبت نیز باید اجرا شود یا در عصر غیبت اجرای حدود جایز نیست و به جای آن باید از مجازات های دیگر مثل تعزیرات استفاده کرد که این موضوع به تفصیل در فصل پنجم مورد بررسی قرار گرفته و نظرات مختلف فقها بیان گردیده البته آنچه مسلم است باید شرایط و خصوصیات زمان کنونی را در نظر گرفت از جمله ایراداتی را که دشمنان اسلام به مبانی حقوقی اسلام وارد میکنند و از این طریق در صدد ضربه زدن به اسلام هستند پس براین اساس باید به این نتیجه رسید که آیا امروزه نیز حدود باید مانند سابق اجرا گردد یا مصلحت حفظ اسلام موارد دیگری را اقتضا می کند که در فصول این پایان نامه مطالبی در این زمینه بیان گردیده و از حدودی مانند حدّ رجم(سنگسار کردن)، قتل با شمشیر، قطع ید، حدّ جلد(تازیانه) و غیره بحث شده و در فصل هشتم ، خلاصه و نتیجه مطالب ارائه گردیده است. .

 


                               

فهرست کلّی

بخش اول: در باره اجرای حدود بطور کلّی

    مقدمه

     فصل اول: فلسفه کیفر و تشریع مجازات حدود در اسلام

    فصل دوم: رابطه بین اجرای حدود ونزول برکات آسمانی

    فصل سوم: آیا اجرای احکام حدود در دنیا موجب سقوط مجازات اُخروی می گردد

    فصل چهارم: تعریف حدّ و اقسام آن

    فصل پنجم: بررسی حکم اجرای حدود در عصر حضور و غیبت امام(ع)

    فصل ششم: موانع اجرای حدود

بخش دوم: اجرای حدود خاص

   فصل هفتم: بررسی حدود مختلف از حیث اجرا(حدّرجم، قتل با شمشیر، قطع ید، جلد«تازیانه»)

   فصل هشتم: خلاصه و نتیجه بحث اجرای حدود


بِسْمِِِِِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

مقدمه:

                                 ارزش و جایگاه انسان از نظر مکتب وحی

      ارزش و موقعیت انسان مسئله ای است که اثبات آن احتیاج به استدلال و برهان ندارد و موضع آن نسبت به مخلوقات دیگر در وضوح و روشنی مانند خورشید هنگام نصف النّهار است. واین ارزش و برتری در ارتباط با شکل یاجسم ظاهری او نیست زیرا پر قدرت تر و زیبا تر از انسان در میان موجودات جهان فراوان است . قرآن کریم در این رابطه می فرماید:

                           * ءَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلقاً أَمِ  السَّماءُ بَنیها * رَفَعَ سَمْکَها فَسَوَّیها *[1]

ترجمه: «آیا شما از جهت آفرینش استوار ترید یا بنای آسمان که خداوند آن را سقفی بلند و بی ستون ، استوار ساخت.»

      پس اگر انسان را از این لحاظ با مخلوقات دیگر خداوند مقایسه کنیم او در برابر عظمت خلقت موجودی بسیار ضعیف و فوق العاده کوچک است و نمی توان برای او حسابی باز کرد و اگر انسان از تماشای عظمت خلقت چشم پوشی کند واین جهان شگفت انگیز و پر از عجایب را نا دیده بگیرد و به تعبیر دیگر فراموش کند، به قدرت بسیار نا چیز خود مغرور گشته ، دچار خود بینی شده و به بد ترین رذائل آلوده می شود و تا میدان پر خطر «اَنَا رَبُّکُمُ الآَعْلا» پیش می رود، آنگاه با وزش بادی یا جرعه آبی یا پشه نا توانی باد دماغش خالی و پوزه اش به خاک مالیده می گردد و بی آبروئی او در تاریخ ثبت می شود.

     بنا بر این ارزش انسان و عزت و فضیلت این مخلوق را باید در ناحیه معنی و روح و روان و بعد الهی او جستجو کرد. فطرت ، عقل، استعدادهای خدادادی ، وجدان ، میل به سعادت و کمال و عشق به عظمت، مایه های ارزش انسانند. اما اگر انسان بخواهد به تنهایی از این مایه ها استفاده کند ، یا بطور ناقص استفاده خواهد کرد یا آنها را در فاسد ترین راه یا رذیلانه ترین برنامه ها بکار خواهد گرفت. بدین سبب خداوند کریم برای اصولی خرج کردن این مایه ها و صحیح بکار بردن این استعدادها انبیاء گرامی خود را همراه با کتب آسمانی به کمک انسان فرستاده و از او خواسته است تا برای رسیدن به مقصود و دریافت سعادت و خیر دنیا و آخرت و اقامه عدل و قسط از آن مردان الهی پیروی کرده و دستورات آنان را مانند شمع روشنی فرا راه خود قرار دهد.

هدف از تعلیم و تزکیه:

      انبیاء الهی در مرحله اول به اعلام تعالیم آسمانی و فرامین معنوی الهی پرداخته سپس از انسان اجرای این برنامه های الهی را طلب کرده اند یعنی ابتدا به تشریح نسخه الهی اقدام و بعد از انسان خواسته اند برای دفع دردهای فکری و روحی و حلّ کلّیه  مشکلاتی که با آن روبرو می شود به این نسخه الهی عمل کند زیرا انبیاء گرامی منشأ تمام آلودگی ها و منبع تمام ناپاکیها و مایه همه گناهان و تجاوزات انسان را از آلودگی نفس او می دانند. وآنها

معتقدند اعضاء و جوارح انسان ، ابزار نفس او می باشند و پاکی یا نا پاکی اعضاء ، درستی یا نا درستی عمل ، خوش خلقی یا بد خلقی او بستگی به نفس دارد و اگر نفس تابع عقل گردد و عقل تابع انبیاء و کتب آسمانی باشد عقل انسان حاکم بر نفس او گشته و ابزار نفس را در راه صحیح بکار می گیرد و راه صحیح را تشخیص خواهد داد.اما اگر نفس انسان سرکش باشد و از پیروی عقل سر باز زند برای ارضای خود بوسیله اعضاء و جوارحش دست به هر عمل ننگین می زند و از انسان درنده خوئی عجیب و متجاوزی خطر ناک و ستمگری نابکار و مجرمی پلید می سازد. قرآن کریم در این مورد می فرماید:

* قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّیها * وَ قَدْ خابَ مَن دَسَّیها *[2]

ترجمه:« بی تردید هر کس نفس را پاکیزه ساخت، رستگار شد و هر کس نفس را ناقص و گمراه و آلوده ساخت نومید و بی بهره گشت.

      خداوند در سوره شمس از طریق معلومات فطری و نور وحی که توسط انبیاء اعلام شده انسان را عالم و شناسای تقوی ساخته و طریق اجتناب از هر گناهی را به او آموخته و این انسان است که باید یکی از دو راه خیر و شرّ را انتخاب کند. ولی باید بداند که سعادت و رستگاری او در سایه پاکی نفس و خود داری از تبعیت هوای نفس است. انسان اگر دارای تمام منابع علوم و فضائل مادی باشد ولی در ارتباط با تعالیم الهی قرار نگیرد راهی برای تزکیه نفس ندارد و با داشتن آن همه علوم و منابع مادی از تخلف و عصیان و فساد در امان نیست . همانطور که در دنیای غرب با داشتن آن همه امکانات مادی و منابع علمی و دانشگاهها آمار جرم و جنایت درصد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد و بیشتر تخلفات و منکرات کشورهای اسلامی نیز معلول ارتباط با کشورهای غربی و سیاست های استعماری آنان می باشد . و به قول حکیم و فیلسوف الهی و عارف آگاه مولوی :

                           صد هزاران فضل داند از علوم        جان خود را می نداند آن ظلوم

                           داند او  خاصیت  هر جوهری        در بیان جوهر خود چون خری

                           تو همی دانی یجوز  لا یجوز         خود ندانی که یجوزی یا عجوز

وجای تعجب است که این مدعیان تمدن از قیمت و ارزش کالای زمینی و از یجوز و لا یجوز مسائل مادی با خبرند اماکمترین خبری از حیثیت و ارزش انسانی خود ندارند و نمی دانند راه کمال و فضیلت چیست.

تقوی مهمترین عامل تزکیه نفس:

      انسان باید کوشش کند تا به کمک تقوی نفس خود را از حالت امّاره بودن نجات داده و بحالت نفس مطمئنّه برساند. او وقتی در اثر تعالیم انبیاء با مکتب وحی و کتب آسمانی آشنا شد و این حقیقت را درک کرد که تنها نسخه شفا بخش و سعادت او پیروی از فرامین الهی و دستورات انبیاء و کتب آسمانی است باید در مرحله اول به یاد گیری این دستورات بپردازد و در مرحله دوم به اجرای این فرامین الهی اقدام نماید .اجرای فرامین الهی روح تقوی را در انسان تقویت کرده و از ارتکاب جرم و گناه باز می دارد ودر مسیر حرکت به سوی اللّه از آلودگی ها و هر گناهی که دارای کیفردنیوی و اُخروی می باشد مصون مانده و به تبع آن جامعه نیز از هر گونه ظلم و بی عدالتی و تجاوزدر

امان و محفوظ خواهد ماند. در کتاب غررالحکم از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در رابطه با تزکیه نفس و نجات آن از آلودگی ها احادیثی نقل گردیده از جمله می فرماید:

نَفْسُکَ أََقْرَبُ أَعْدائِِکَ إلَیْکَ [3]

ترجمه:« نفس تو نزدیک ترین دشمنان تو است یعنی نفس که آراسته به تربیت الهی نباشد نزدیک ترین دشمن انسان است.»

نَزِّهُوا أَنْفُسَکُمْ عَنْ دَنَسِ الّذّات وَ تَبَعاتِ الشَّهَواتِ [4]

ترجمه:« نفوس خود را از لذّت های دور از مرزهای الهی و گرفتاریهای شهوات پاک کنید.»

نَفْسُکَ عَدُوٌّ مُحارِبٌ وَ ضِدٌّ مُواثِبٌ إنْ غَفَلْتَ عَنْها قَتَلَتْکَ [5]

ترجمه:« نفست دشمنی است جنگجو و خصمی است حمله کننده اگر از او غافل شوی هلاکت می کند.»

      ای کاش انسان به ارزش والا و مقام خلیفة الهی خود پی می برد و از علل سعادت و هلاکت آگاه می گشت واز خطر پیروی از نفس امّاره اطلاع پیدا می کرد تا در راه تزکیه نفس خویش قدم می گذاشت و مرتکب جرم و جنایت نمی شد تا مستوجب کیفر دنیوی و اُخروی گردد.    

« گرچه هدف از این تحقیق و پایان نامه بر رسی حکم اجرای حدود در عصرحضور وغیبت امام معصوم(ع) می باشد وکیفرجرائمی از قبیل زنا ، قذف  شرب خمر، سرقت ، محاربه، مثل حدّ رجم، قتل با شمشیر،قطع ید وحدّ جلد(تازیانه) مورد بررسی قرارخواهد گرفت ولی دراین مقدمه کوتاه سعی شده تا نکاتی درباره جایگاه و ارزش انسان و علل سقوط اواز مرزهای انسانی وآلوده شدن به نا پاکیها وجرائم بیان شود بلکه مفید واقع گردد، زیرا قضات محترم علاوه بر وظیفه اجرای کیفر دنیوی مجرم ، بر اساس وظیفه الهی و از باب  امر به معروف و نهی از منکر مسؤول آگاه کردن متهمین و مجرمین از عقوبات اُخروی هستند، شاید مجرمین با آگاه شدن از عذاب اُخروی از انجام  جرم وگناه خود داری و توبه نمایند و مورد عفو و مغفرت خداوند قرارگیرند ودرصورتی که تحت شرایطی از مجازات دنیوی عفو گردند ،خود را اصلاح کنند و دیگر مرتکب جرم نشوند و به آغوش جامعه باز گردند تاجامعه نیز از خطرافتادن در ورطه هلاکت که نتیجه اعمال و رفتار نا هنجار آنان است محفوظ و سالم بماند انشاءاللّه

این پایان نامه شامل مقدمه فوق و هشت فصل به شرح ذیل است:

     در فصل اول از فلسفه کیفر و قانونگذاری مجازات حدود و نیز از چگونگی راههای مسالمت آمیز حقوق کیفری اسلام در بر خورد با جرائم و مجرم و راه حلّ نهائی آن بحث شده است.

      موضوع فصل دوم رابطه بین اجرای حدود و نزول برکات آسمانی است و در این زمینه روایاتی از أئمه(ع)نقل گردیده که چگونه اجرای حدود الهی موجب نزول برکات آسمانی می شود و اعمال انسانها اعمّ از حسنات و سیّئات چه تأثیری در این زمینه دارند.

    در فصل سوم در باره اینکه آیا اجرای حدود در دنیا موجب سقوط مجازات اُخروی می گردد یا خیر نظرفقها بیان 

گردیده و دلایل دسته موافق و مخالف، از قرآن و سنّت ذکر شده است.

     در فصل چهارم حدّ از نظر معنای عام و خاص و نیزاز نظر لغت و اصطلاح تعریف شده و اقسام آن بیان گردیده است.

     موضوع فصل پنجم بررسی حکم اجرای حدود در عصر حضور و غیبت امام(ع) است و در این زمینه نظرات گوناگون فقها  و نیز نظرات حقوقی و قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

     در فصل ششم از موانع اجرای حدود از قبیل شبهه درحدود، توبه، مکان و غیره بحث شده است.

     موضوع فصل هفتم بررسی حدود مختلف مانند حدّ رجم( سنگسار کردن) ،کشتن با شمشیر، اعدام، قطع ید، حدّ جلد (تازیانه) وغیره در جرائمی مانند زنا، قذف، سرقت ، محاربه و شرب خمر از

دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد بررسی فقهی حقوقی حکم اجرای حدود

دانلود پاورپوینت نگهداری موادغذایی با استفاده از تشعشع

اختصاصی از فایل هلپ دانلود پاورپوینت نگهداری موادغذایی با استفاده از تشعشع دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت نگهداری موادغذایی با استفاده از تشعشع


دانلود پاورپوینت نگهداری موادغذایی با استفاده از تشعشع

روشهای نگهداری مواد غذایی:

الف)روشهای فیزیکی

در نگهداری مواد غذایی به روش فیزیکی از گرما ، سرما و تشعشع استفاده می شود.

ب)روشهای شیمیایی
اشعه دهی(Irradiation ):
اشعه دهی مواد غذایی نوعی فرآیند «سرد» برای نگهداری غذا محسوب می شود.
اشعه دهی مواد غذایی نوعی روش فیزیکی برای فرآوری محسوب می شود که شامل قرار دادن ماده غذایی بسته بندی شده در برابر اشعه های گاما، اشعه X و الکترون می باشد.
مزایای اشعه دهی:
افزایش زمان نگهداری محصولات ریشه ای
ضدعفونی کردن ادویه ها، میوه ها و غلات
کاهش میکروارگانیسمهای عامل فساد
تاخیر در رسیدن میوه ها
بهبود خصوصیات حسی مواد غذایی
تخریب یا کاهش میکروارگانیسمهای بیماریزای غیرقابل اجتناب به ویژه عوامل آلوده کننده مواد غذایی خام با منشا حیوانی
شامل 26 اسلاید powerpoint
 

دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت نگهداری موادغذایی با استفاده از تشعشع

تحقیق در مورد بیمه در ایران مجازاتها و قوانین مربوط به آن

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق در مورد بیمه در ایران مجازاتها و قوانین مربوط به آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد بیمه در ایران مجازاتها و قوانین مربوط به آن


تحقیق در مورد بیمه در ایران مجازاتها و قوانین مربوط به آن

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه155

فهرست مطالب

جعل عنوان نمایندگی بیمه

 

بخش اول: تشریح جلوه‌هایی از کلاهبرداری در

 

صدور بیمه‌های شخص ثالث

 

 

 

فصل اول: مصادیق کلاهبرداری در صدور بیمه‌های شخص ثالث توسط بیمه‌گذاران

 

مبحث اول: مهم‌ترین دلایل وجود تقلبات بیمه‌ای

 

مبحث دوم: بیمه شخص ثالث

 

گفتار اول: صدور بیمه‌نامه شخص ثالث

 

گفتار دوم: چگونگی صدور بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه

 

الف- شبکه OFF LINE

 

ب- شبکه ON LINE

 

ج- بیمه‌های الکترونیکی

 

مبحث سوم: تخلفات بیمه‌گذاران

 

 

 

گفتار اول: تهیه بیمه‌نامه بعد از وقوع حادثه

 

الف- تهیه بیمه بر وقوع حادثه با پرداخت رشوه به نمایندگان فروش و یا کارمندان شرکت بیمه

 

جعل عنوان نمایندگی بیمه

 

به موجب تبصره ماده 69 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری مصوب 3/3/1350: «هر شخص حقیقی یا حقوقی که بدون داشتن پروانه از مؤسسه بیمه تحت عنوان نمایندگی بیمه برای هر یک از رشته‌ها قبول بیمه نماید به مجازات مقرر در ماده 239 قانون مجازات عمومی محکوم خواهد شد.» که در این باره در بخش بعدی توضیحات مربوطه ارائه می‌گردد.

 

بخش اول: تشریح جلوه‌هایی از کلاهبرداری در صدور بیمه‌های شخص ثالث

پیدایش و گسترش زندگی جدید ماشینی، افزایش جمعیت شهرها و فزونی شمار وسایل نقلیه موتوری موجب افزایش حوادث رانندگی و خسارت افراد شده است. برای رویارویی با این حوادث و خسارت‌ها از یک سو گام‌هایی پیشگیرانه ضرورت یافت و از سوی دیگر تأمین و جبران پیامدهای زیانبار آن ناگریزی و بایستگی پیدا کرد.

بیمه شخص ثالث اتومبیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار لازم برای تأمین و جبران هزینه‌های ناشی از این پیامدها خود را در تمام عرصه‌های بین‌المللی معرفی نمود. تبعیت قانون بیمه شخص ثالث از اصل خطر، دیگر جایی را برای درنگ در انجام آن باقی نگذاشت اما این همه منفعت به تنهایی اکتفا ننمود. گذشت زمان نمایان کرد که ایجاد و برقراری یک نهاد حمایتی از زیان‌دیدگان و به نوعی بیمه‌گذاران به تنهایی کفایت نمی‌کند و برای تکمیل آن این فرآیند ایجاد یک الزام و اجبار ضروری به نظر می‌رسد.

همانطور که بورگ کنشت حقوق‌دان سوئیسی اینگونه اعتقاد داشت که: «اجرای قانون مسئولین مدنی صاحبان وسایل نقلیه موتوری زمینی هرقدر هم دقیق و عادلانه باشد فایده‌ای ندارد مگر آنکه توأم با بیمه اجباری آن بشود. امروزه داشتن اتومبیل دیگر جنبه لوکس و تفنن ندارد و برای بیشتر مردم وسیله کار است. اگر بیمه اجباری مسئولیت مدنی وجود نداشته باشد صاحبان وسیله نقلیه موتوری قادر به جبران غرامت ناشی از به‌کار بردن این وسیله نقلیه نیستند و چون قادر به پرداخت خسارت نیستند به زندان می‌افتند و از هستی ساقط می‌شوند. بنابراین قانون مسئولیت مدنی بدون اجبار نمی‌تواند حافظ حقوق اجتماع و خانواده‌ها باشد.»[1]

چنین اندیشه و تدبیری در کشورهای پیشرفته اروپایی چنان نیرو گرفت که اغلب آنها از سال‌های آغازین سده بیستم به الزامی و همگانی کردن بیمه مسئولیت مدنی ناشی از حوادث وسیله نقلیه موتوری زمینی اقدام کردند. در ایران نیز قانون بیمه اجباری حوادث رانندگی که به قانون بیمه شخص ثالث شهرت یافته است با عنوان «قانون بیمه اجباری مسئولین مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث» در 26 آذرماه 1347 مشتمل بر 14 ماده و 3 تبصره تصویب گردید. به نظر می‌رسد انگیزه تدوین چنین قانونی بسط و گسترش واردات بین‌المللی زمینه حمل‌ونقل بوده است.[2]

از نظر زمانی قانون فوق در ردیف دومین قانون مربوط به بیمه پس از قانون بیمه سال 131 می‌باشد و همان‌طور که از نامش مستفاد می‌شود منحصراً در یک رشته خاص یعنی وسایل نقلیه موتوری زمینی اقدام به وضع شده است و از نقطه نظر تاریخی قانون‌گذار برای اولین مرتبه در ایران دارندگان اینگونه وسایل نقلیه را صرفنظر از تقصیر و خطای آنها در ایجاد حادثه، مسئول در جبران خسارت وارده به اشخاص دانسته است. (برخلاف ماده 333 قانون مجازات اسلامی) و بدین جهت تکلیف نموده که اینگونه اشخاص مسئولین خویش را در قبال حوادث ناشی از وسیله نقلیه‌ای که هدایت در رانندگی به عهده آنها است را نزد یکی از شرکت‌های بیمه داخلی بیمه نمایند.


[1] - فرهنگ مهر، گزارش و طرح بیمه اجباری شخص ثالث، شرکت بیمه ایران، 1345

[2] - فصلنامه صنعت بیمه، سال ششم، شماره سوم، 1370، ص 23.

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد بیمه در ایران مجازاتها و قوانین مربوط به آن