فهرست مطالب:
تعاریف
نقشه دانش، فرایند و کاربردهای آن
روش اجرایی ساختن نقشه دانش
ویژگی های شرکت مادر ونقشه های فکری و چرایی استفاده از آن
چارچوب پیشنهادی
تعریف شرکت هولدینگ:
درقانون برنامه سوم توسعه ازشرکت های هلدینگ با عنوان شرکت های مادر تخصصی یاد شده است. این شرکتها محصول توسعه اقتصادی در کشورهای سرمایه داری هستند.
شرکت مادر تخصصی، شخصیتی حقوقی است که در جهت رسیدن به مجموعه اهداف خود، تمام یا بخشی از سهام شرکت هایی که در یک رشته فعالیت دارند را در اختیار خود می گیرد و با استفاده از مدیریت راهبردی، مجموعه شرکت های تحت پوشش خود را اداره می کند(مهدوی، 1383).
نقش اصلی شرکت های مادر ، اثرگذاری بر کسب و کار ها، محصولات و خدمات است به نحوی که عملکرد گروهی افزایش یافته و هزینه ها بهبود یابد.بر این اساس ، توسعه شرکت های مادر دانش محور ، لازم است برای رشد اقتصادی و شفاف سازی با استفاده از ابزارهای بهبود ، به این امر بپردازند
یکی از این ابزارها برای شفافسازی دانش، نقشه دانش است. در این مقاله، سعی بر آن است تا با معرفی نقشه دانش و ابزارهای لازم برای خلق یک نقشه دانش، به عنوان ابزاری از مدیریت دانش در سطح سازمانها، نقش مؤثر طراحی و بهکارگیری این ابزار در سازمانها پرداخته شود.
دانش مجموعه ای از نگرش ها و تجربیات و آموزه های فراگیری شده حین کار است که دانستن آن توسط دیگران می تواند ایجاد ارزش افزوده کند و راهنمای مناسبی برای افکار، رفتار و ارتباطات می باشد.
مدیریت دانش، فرآیند استفاده خلاق، مؤثر و کارآمد از دانش و اطلاعات ودیدگاه های خبرگان و متخصصین سازمان، به نفع مشتری و در نتیجه به سود خود سازمان است (امامی و کیهانی، 1386). به طورکلی میتوان فرایند مدیریت دانش را شامل: شناسایی دانش، تحصیل دانش، توسعه دانش، به اشتراک گـــــــذاری دانش، بهرهبرداری دانش و حفاظت از دانش دانست.
مدیریت دانش برای انجام فرآیندهای خود از ابزارهای متعددی سود میجوید از جمله این ابزارها، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:نقشه دانش،انجمن های تخصصی،درسهای آموخته شده،آنتولوژیها و طبقه بندیها،مدیریت مستندات،مدیریت محتوا،نظامهای خبره و غیره (امامی و کیهانی، 1386).در حال حاضر، دو روند عمده در مدیریت دانش وجود دارد:
سنجش سرمایه نامشهود یک سازمان: تهیه و توسعه نسبتها، شاخصها و الگوهای ارزیابی و سنجش
تهیه نقشه دانش: دریافت دانش افراد و گسترش آن در سازمان، از طریق فناوری اطلاعات (IT)
نقشه دانش:
نقشه دانش شامل 2 جزء میباشد(کیم،2004):
1- دیاگرام شامل گره ها و اشیاء مستطیلی مشخص کننده دانش کسب شده از فرایند کسب و کار و پیوند میان گره ها است که به ارتباط میان دانش ها اشاره دارد.
2- مشخصات نمایش توصیفی دانش
گام های تدوین نقشه دانش:
تجزیه و تحلیل زیرساختهای موجود
همسوسازی مدیریت دانش با راهبردهای سازمان
تعیین نیازمندیها
شناسایی و تدوین پروفایلهای افراد و کارشناسان
طراحی و توسعه زیرساختهای لازم
شناسایی منابع اطلاعاتی
شامل 18 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت نقشه دانش و ابزارهای لازم برای خلق آن در شرکت های هلدینگ