
چکیده : این تحقیق به بررسی تاثیر توانمندسازی برعملکرد کارکنان بانک ملی ایران(اداره امور شعب مرکزی تهران)پرداخته وابعاد توانمندسازی راازدیدگاه روانشناختی بررسی وتاثیر آنرا برعملکرد کارکنان موردتجزیه وتحلیل قرارداده است. اهداف تحقیق،شامل تعیین تاثیر توانمندسازی بر عملکردکارکنان به عنوان هدف اصلی و تعیین تاثیر ابعاد روانشناختی توانمندسازی شامل احساس شایستگی،احساس داشتن حق انتخاب،احساس موثربودن،احساس ارزشمندبودن کارو احساس داشتن اعتماد به دیگران بر عملکردبه عنوان اهداف فرعی تحقیق بوده است وسعی گردیده راهکارهایی نیز جهت بهبود عملکردکارکنان با استفاده ازمولفه های توانمندسازی ارائه گردد. برای جمع آوری اطلاعات ازابزار پرسشنامه و مطالعات اسناد و مدارک و کتابخانه ای بهره برده و برای بررسی تاثیر مولفه های توانمندسازی بر عملکرد باتوجه به نرمال نبودن توزیع متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن و همچنین آزمون فرید من برای رتبه بندی عوامل استفاده نموده ایم. نتایج حاصل ازآزمون فرضیه های تحقیق: از آنجا که هر پنج مولفه توانمندسازی شامل احساس شایستگی،احساس داشتن حق انتخاب،احساس موثربودن،احساس ارزشمندبودن کارواحساس اعتماد به دیگران برعملکرد تاثیردارد،پذیرفتیم که توانمندسازی بر عملکرد کارکنان بانک ملی ایران(اداره امور شعب مرکزی تهران)به عنوان فرضیه اصلی تحقیق تاثیر دارد. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که کارکنان بانک ملی ایران(اداره امور شعب مرکزی تهران)آمادگی لازم برای اجرای فرایند توانمندسازی را دارند و بر اساس آزمون فریدمن که برای رتبه بندی 5 عامل (شایستگی، حق انتخاب، موثر بودن، ارزشمند بودن و اعتماد به دیگران) انجام شد. عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از: ارزشمند بودن، شایستگی، موثر بودن، حق انتخاب و اعتماد به دیگران. بیانگر این مطلب است که مدیران ارشد بانک میتوانند با اجرای فرایند توانمندسازی و ایجاد محیط روانی سالم وامن،احساس توانمندی را در کارکنان افزایش داده و به پرورش و توسعه این توانمندی ها بپردازند
پایان نامه : بررسی تاثیر توانمند سازی بر عملکرد کارکنان بانک ملی ایران - 1392