چکیده : تمرکز در بازار عبارت است از چگونگی بازار بین بنگاه های مختلف می باشد. به عبارت دیگر، تمرکز بازار دلالت بر آن دارد که چه میزان ازکل تولیدات بازار یک محصول معین در اختیار تعدادی از بنگاه های بزرگ می باشد. در این پژوهش به بررسی رابطه بین تمرکز صنعت با عملکرد شرکتها با دو شاخص هرفندال و هال و تایدمن می پردازد. هدف اصلی از این تحقیف این است که بتوان رابطه وجود تمرکز در صنایع از طریق معیارهای هرفندال و هال و تایدمن و رابطه آن با عملکرد شرکتهای بورسی که با معیار بازده دارائیها اندازه گیری می شوند. تجزیه و تحلیل نمود. پژوهش حاظر یک تحقیق کاربردی است که در آن اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اراق بهادار در سالهای 1383 الی 1389 مورد بررسی قرار می گیرند. جامعه آماری تحقیق، 99 شرکت را مورد برسی قرار گرفته اند. جهت تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهشی از روش رگرسیون کلاسیک و از روش آماری tو آزمون رمزی استفاده گردیده است
پایان نامه : رابطه تمرکز در صنعت با عملکرد شرکتها