نوع فایل: word
قابل ویرایش 110 صفحه
مقدمه:
در روانشناسی نوین " رنگ " و " رنگها " یکی از معیارهای سنجش شخصیت شمار می آید ؛ چرا که هر یک از آنها تاثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشانگر و ضعف روانی و جسمی وی می باشد .
یک رنگ به تنهایی بیانگر شخصیت نیست بلکه در انتخاب گروه ها و زوج های رنگ است که شخصیت افراد را نشان می دهد.
افراد در شرایط متفاوت ، انتخاب های مختلف داشته باشند جنبه نسبی بودن نتایج
آزمایش را باید همواره به خاطر سپرد زیرا انسان موجودی است ناشناخته و تغییرپذیر .
روانشناسی رنگ ها:
از روزگارهای بسیار دور ، رنگها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده و وی را تحت نفوذ خود در آورده اند ، و چندی بیش نیست که ما قادر به تولید رنگها و استفاده از آنها شده ایم . تا پیش از قرن 19 ، فقط تعدادی رنگ و مداد رنگی شناخته شده بودند که بیشتر آنها ریشه آلی داشتند گران نیز بودند .
فقط در 100 سال اخیر بوده است که وضع یاد شده سرا پا دگرگون شد . نخست : از ترکیب آنیلین1 ، و بعد ها ، از طزیق مشتقات قطران ذغال و اکسید های متالیک ، رنگ را به راهتی بدست آوردند امروز : هر چیزی که بشر می سازد دارای رنگ است .
این استفاده روز افزون از رنگ ها ، همراه به رقابت فزاینده میان تولید کنندکانی که مشتاق فروش محصولات خود هستند ، تحویل زیادی را در زمینه روانشناسی رنگ پدید آورده است . رنگهای طبیعت در ما تاثیر گذارده اند و این آثار به گونه ای ژرف و اجتناب ناپذیردر جانو روح ما جایگزین شده است. در مورد چیزهایی که خریداری می کنیم ، از آزادی انتخاب ، بکار بردن دوست داشتنی ها و غیر دوست داشتن ها ، سلیقه ها و سنت هایمان برخورداریم .
در مورد رنگهای واحد ، امکان دارد که واکنش روانی ما بیشتر بروز کند ، خصوصا وقتی که رنگها را از لحاظ ارتباط مستقیم آنها با نیازهای روانی و روحی انتخاب کرده باشند . در باره ی یک نقاشی با یک عکس رنگی باید .
که اهمیت روانی رنگ معمولا کمتر آشکار است زیرا عوامل بیشمار دیگری نظیر موضوع، تعادل شکل یا فرم ، تعادل میان رنگها ، میزان تحصیت و تخصص تماشاگر و در یک زیبایی شناسی او دست اندر کارند .
وقتی که تاکید بیشتر بر روی یک یا دو رنگ باشد ، گاهی اوقات خصایص شخصی نقاش تحت الشعاع قرار می گیرد . برای مثال ، باید از وسواس گوگن1 نسبت به رنگ زرد در آثار او آخر عمر او ، نام برد . ولی به طور کل وقتی رنگهای متعدد برای خلق یک اثر بکار رفته اند ، در این صورت فقط داوری زیبایی شناسی است که تمام اثر را ارزیابی کرده و تعیین می کند که آیا ما آن اثر را دوست داریم یا نه ، بجای اینکه واکنش روانی ما نسبت به رنگهای خاصی را بسنجد.
فهرست مطالب:
روانشناسی رنگ ها
منشا اهمیت رنگ
فیزیولوژی رنگ
رشد بینایی رنگ
کوررنگی هیچ تفاوتی نمی کند
روانشناسی کار کردن
رنگهای اصلی
انواع چهار رنگ اصلی
رنگهای اصلی مخلوط
رنگهای اصلی را باید ترجیح داد
اضطرابها ، جبرانها و تضادها
جبرانها
مشکل واقعی
دوگانگی عواطف
معنای 8 رنگ
آزمایش رنگ
منابع
منابع و مأخذ:
تاثیر رنگ در روانشناسی کودکان
از کتاب: دکتر کس لوشر((روانشناسی رنگها)) : ترجمه ویدا ابی زاده
پروژه تاثیر رنگ در روان شناسی کودکان. doc