فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ورزش و سلامتی

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله ورزش و سلامتی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

 

1. تغذیه و ورزش
بدن انسان برای بقای حیات و رشد و ترمیم بافت های خود از موادی استفاده می کند که معمولاً از طریق دهان و دستگاه گوارش به آن می رسد این عمل را تغذیه می نامند . عمل تغذیه چهار کار اساسی در بدن انجام می دهد :
1. نیازهای بافت ها را برای رشد برآورده می کند .
2. مواد لازم را برای ترمیم و جایگزین کردن بافت های فرسوده تأمین می کند .
3. نیروی لازم را برای فعالیت های جسمی , فکری فراهم می کند .
4. تعادل فیزیولوژیکی دستگاه های مختلف بدن را تأمین می کند .
غذای مصرف شده به وسیله بافت های بدن تجزیه می شود . تجزیه مواد غذایی در بدن تولید حرارت می کند و گرمای طبیعی آن حفظ می شود ( درجه حرارت بدن باید همیشه در حدود 37 درجه سانتی گراد باشد ) .
نیروی لازم برای فعالیت های بدن نیز از تجزیه ی این مواد تأمین می گردد . در حدود از وزن بدن را آب تشکیل می دهد . ر.زانه به طور تقریب 5/2 لیتر آب از طریق پوست , ریه ها , عرق و ادرار از بدن دفع می شود , این مقدار آب باید از طریق نوشیدنی ها و غذاها تأمین گردد . انسان می تواند مدتی بدون غذا زندگی کند ولی بدون آب بیش از 5 تا 6 روز قادر به ادامه ی زندگی نخواهد بود .
تنیس روی میز
تنیس روی میز یکی از ورزش هاست که طرفداران بسیار زیادی بین جوانان و نوجوانان دارد . در بسیاری از کشورها مردم از سنین پائین یادگیری این ورزش را شروع می کنند و در تمام طول زندگی خود آن را با علاقه تمام ادامه می دهند .
از خصوصیات بارز این ورزش همگانی بودن آن است . در اکثر این کشورها همه روزه عده زیادی از نوجوانان و جوانان اوقات فراغت خود را صرف تمرین این ورزش می کنند . در کشور چین صدها میلیون نفر این ورزش را دنبال می کنند .
از خصوصیات دیگر این ورزش این است که : هم دختران و هم پسران می توانند به راحتی از فواید آن بهره مند شوند . نیاز به فضای کم و وسایل محدود و نسبتاً ارزان از دیگر خصوصیات خوب این ورزش است .
امروزه در کشورهایی که به ورزش توجه بسیار می شود امکانات این ورزش را در پارک ها فراهم می کنند . استفاده از میزهای سیمانی در فضای آزاد پارک ها به افراد امکان می دهد که این ورزش را پیوسته تمرین کنند و مهارت خود را افزایش دهند .

 

قوانین و مقررات
میز – توپ - راکت . تنیس , روی میزی به طول 274 سانتی متر و عرض 5/152 سانتی متر که 76 سانتی متر از کف سالن ارتفاع دارد بازی می شود . سطح میز باید صاف و عاری از هر گونه ناهمواری باشد . صفحه میز باید به رنگ تیره باشد البته رنگ سبز تیره مات توصیه می شود , در لبه میز باید از هر چهار طرف خطی سفید رنگ به عرض 3 سانتی متر کشیده شود , در وسط میز خطی یه عرض 3 سانتی مترصفحه ی میز را از طول به دو نیمه مساوی تقسیم می کند و دربازی های دو نفره از آن استفاده می شود , جنس میز از هر چیزی می تواند باشد به شرط این که وقتی توپ از ارتفاع 5/30 سانتی متری به روی دن رها می شود ارتفاع برگشت توپ بین 22 الی 25 سانتی متر باشد .
صفحه میز به وسیله توری به ارتفاع 25/15 سانتی متر از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم می شود . تور وسط دو پایه که در کنار میز نصب می شوند به طور عمودی نگه داشته می شود . ارتفاع تور در تمام طول میز باید یک اندازه باشد .
توپ بازی باید کروی و به رنگ سفید باشد , قطر توپ باید از 3/37 میلی متر کمتر و از 2/38 میلی متر بیشتر نباشد . وزن توپ باید بین 40/2 گرم تا 53/2 گرم باشد.
راکت بازی ممکن است به هر اندازه و شکلی باشد . برای وزن راکت هم فیدی در کار نیست . تیغه راکت باید از چوب یک تکه و ضخامت ‌ن در تمام نقاط به یک اندازه باشد . رنگ دو طرف راکت باید یک دست تیره و مات باشد . یک سمت یا هر دو طرف تیغه راکت می تواند روکش شود , جنس روکش باید از لاستیک ‌آج دار باشد و ممکن است از دو لایه لاستیک و ابر و یا اسفنج تشکیل شده باشد . ضخامت این روکش نباید در هر دو طرف تیغه از دو میلی متر بیشتر باشد .
شروع بازی
بازی با سرویس به جریان می افتد , سرویس زننده باید توپ را در کف دست و به طور آزاد قرار دهد , انگشتان دست باید به هم چسبیده و انگشت شست آزاد باشد . دستی که توپ را در اختیار دارد باید بالا و خارج سطح میز باشد . سرویس زننده توپ را به طور قائم به طرف بالا پرتاب می کند و بادستی که راکت را گرفته است به توپ ضربه می زند , توپ باید اول به قسمت زننده سرویس و با عبور از روی قسمت حریف مجدداً به میز اصابت کند.
در بازی دو نفره سرویس باید به قسمت نیمه راست میز حریف برخورد کند ولی در بازی یک نفره چنین قیدی در کار نیست . اگر سرویس به تور برخورد کند و سپس به میز حریف اصابت نماید عمل سرویس تکرار خواهد شد ولی اگر توپ پس از برخورد با تور به خارج برود خطا محسوب می شود . اگر سرویس زننده بدون آمادگی حریف سرویس را بزند سرویس تکرار خواهد شد .
خطاها

 

1. توپ دوبار پیاپی به میز یک نفر برخورد کند .
2. توپ قبل از برخورد با میز زده شود .
3. یک بازیکن روبار پشت سر هم به توپ ضربه بزند .
4. توپ غیر از راکت و با دسته ی آن به پایین تر از مچ بازیکن برخورد کند .
5. در هنگامی که توپ در جریان است میز را یکی از بازیکنان حرکت دهد .
6. در بازی دو نفری ( دوبل ) بازیکن خارج از نوبت به توپ ضربه بزند .
7. توپ به غیر از تور , پایه های آن و قسمت حریف به چیز دیگری برخورد کند.
8. راکت بازیکن یا خود او با تور تماس پیدا کند .

 


امتیاز یا شمارش بازی
هرگاه بازی قطع شود به بازیکنی که خطا مرتکب نشده است یک امتیاز داده می شود . پک " گیم " شامل 21 امتیاز است و هر یک از طرفین بازی زودتر به امتیاز 21 برسند برنده گیم خواهد بود , مگر اینکه بازیکنان دو طرف میز در امتیاز 20 با هم مساوی شوند در این صورت هر کدام زودتر 2 امتیاز از حریف جلو بیفتد برنده ی گیم محسوب خواهد شد .
بازیکنی که سرویس را شروع می کند به قید قرعه تعیین می شود این بازیکن پنج سرویس اول را می زند , سپس نفر مقابل پنج سرویس بعدی را می زند . این ترتیب حفظ می شود تا گیم پایان پذیرد . چنانچه طرفین بازی به امتیاز 20 برسند , تناوب سرویس یکی یکی می شود تا یکی از بازیکنان 2 امتیاز جلو بیفتد .

 

 

 

 

 


مهارتهای اساسی
راکت گیری
گرفتن راکت به نحو صحیح یکی از اصول موفقیت در این ورزش است . اگر این کار به طور مطلوب انجام نشود بازیکن مجبور است این نقص را به طریقی دیگر جبران کند , معمولاً راکت را به دو طریق در دست می گیرند :
1. راکت گیری غربی
2. راکت گیری مدادی
راکت گیری غربی :
به طوری که از اسم آن مشخص است قهرمانان و بازیکنان کشورهای غربی بیشتر با این روش آشنا هستند و از آن استفاده می نمایند . نکته ای که باید در این روش رعایت شود این است که حتی الامکان قسمت بالای دسته ی راکت در دست گرفته شود لذا لازم است محل اتصال دسته راکت با آن باریک باشد که بتوان راکت را از قسمت بالا گرفت .
انگشتان شست , سبابه دست مثل گیره ای راکت را مهار می کنند و از جا به جا شدن در دست جلوگیری می نمایند . دسته ی راکت به طور اریب از کف دست می گذرد و انتهای دسته ی راکت در برآمدگی انتهایی دست قرار می گیرد . دو انگشت آخر ( کوچک و انگشتری ) به دسته ی راکت فشار وارد می کند . در نتیجه راکت برای حرکات تند و سریع آزاد می شود . همچنین این امر باعث می شود که مچ دست فعالیت بیشتری داشته باشد . باید توجه شود که نرمه ی انگشت شست روی صفحه ی راکت قرار نگیرد .
راکت گیری مدادی
این روش راکت گیری در بین بازیکنان شرقی بسیار متداول است . البته اخیراً بیشتر بازیکنان روش غربی را ترجیح می دهند . روش مدادی در کشورهای چین و ژاپن رواج بسیار دارد , در این روش دسته ی راکت را از فرو رفتگی بین انگشتان شست و سبابه می گذارند به طوری که صفحه ی راکت بر سر انگشت دیگر تکیه نماید . دو انگشت شست و سبابه روی راکت و سه انگشت دیگر در پشت راکت قرار می گیرند . برای ضربه زدن به توپ فقط از روی راکت استفاده می شود .
پیچ
امروزه بر اثر پیشرفت و اعمال پیچ های مختلف , بازی تنیس روی میز تفاوت های زیادی پیدا کرده است . با توجه به سبکی توپ به خوبی می توان تصور کرد که چگونه پیچ در مسیر منحنی توپ تاثیر می گذارد . بازیکنان خوب هر نوع ضربه ای را با پیچ مهار می کنند و هر ضربه ای را توام با پیچ می زنند . اگر از افرادی که در این رشته ی ورزشی و در هرضربه ای تمرین می کنند سئوال شود که مهمترین عامل پیروزی در این بازی چیست ؟ بدون شک جملگی جواب خواهند داد (( مهار کردن پیچ های مختلف )) .
معمولاً بازیکنان مکرراً شدت و مقدار پیچ در ضربه های خود را تغییر می دهند تا مهار کردن توپ مشکل تر شود ولی روی هم رفته دو نوع پیچ در این ورزش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد :
1. پیچ به بالا , که چرخش توپ از زیر به طرف بالا و در جهت جلو است , که پیچ " تاب " نیز نامیده می شود .
2. پیچ به پایین , که چرخش توپ از بالا به طرف پایین است . این پیچ " کات " نیز نامیده می شود .
معمولاً پیچ به بالا مورد استفاده بازیکنان مهجم و کات برای بازی تدافعی مناسب است . بیشتر بازیکنان معروف جهان بازی تهاجمی را ترجیح می دهند و با این روش اختیار بازی را در دست می گیرند . پیچ به بالا باعث حرکت تند و فرو افتادن ناگهانی توپ می شود ولی کات ارتفاع توپ را حفظ و مسیر آن را مشخص نگه می دارد .

 


درایو فورهند
درایو فورهند از دو حرکت ترکیب شده است :
• حرکت رو به جلو و مستقیماً به سمت توپ که باعث می شود قدرت ضربه افزایش یابد .
• حرکت شیرجه ای بر روی توپ که چرخش لازم را به آن می دهد , در نتیجه توپ پس از گذشتن از روی تور فرود می آید .
ضربه ی درایو فورهند مجموعه ای است از هماهنگی بین پاها , راکت گیری و حرکت مچ و بازو . در این حرکت بازیکن به حالت آماده مقابل میز قرار می گیرد . محل ایستادن او کمی به طرف چپ میز است , پای راست کمی از پای چپ عقب تر است و به این ترتیب بر قسمت بیشتری از میدان مسلط است . این حالت آمادگی معمولاً نسبی است و کمتر بازیکنی می تواند کاملاً آماده باشد چون رفت و برگشت توپ خیلی سریع است و حواس بازیکن بیشتر متوجه توپ است , لذا قرار گرفتن بدن به حالت آمادگی کامل برای تمام ضربه ها تقریباً غیر ممکن است . بازیکنان تازه کار باید در جریان بازی مرتباً به نحوه ایستادن خود توجه کنند تا بر اثر تکرار , ایستادن به حالت آماده در آنان به صورت عادی درآید . دست چپ , یعنی دست آزاد همراه با دست راست فعالیت می کند و تعادل بدن را نگه می دارد . هنگامی که دست راست پایین است دست چپ کمی بالا و زمانی که دست راست به عقب می رود دست چپ به جلو می آید در واقع تمام مراحل ضربه ی فورهند دست چپ تعادل بدن را حفظ می کند , قبل از برخورد توپ بازی کن بدن به طرف عقب متمایل می شود سپس لحظه ی قبل از برخورد توپ به راکت حرکت چرخش جلو شروع می شود در حقیقت با آغاز حرکت چرخش به جلو توپ به نقطه ی برخورد می رسد . این حرکت بدون لحظه ای تامل باید صورت گیرد وقتی که توپ می خواهد به راکت برخورد می کند حرکت ساعد باید سریعتر باشد و از ناحیه ی آرنج به بالا کشیده شود . اگر تمام حرکات چرخشی کاملاً درست و به موقع انجام گیرد , بیشترین نیرو را می توان به توپ وارد آورد .
حمله فورهند
پاها به اندازه عرض شانه از هم فاصله می گیرند و بدن کمی خم می شود به طوری که هر دو دست مقابل سینه قرار گیرند . پای راست کمی عقب تر از پای چپ تقریباً پنجه ی پای راست در امتداد پاشنه ی پای چپ و ساعدها به حالت افقی قرار می گیرند . باسن و شانه ها به سمت راست می چرخند و بیشتر سنگینی بدن روی پای راست واقع می شود , شانه ی راست کمی پایین می آید و در نتیجه سر راکت نیز کمی پایین خواهد آمد , قبل از رسیدن توپ باریکن حرکت چرخش به جلو شروع می شود در این لحظه راکت تقریباً به صورت اریب قرار دارد و مچ در امتداد بازو ست .

 

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

 

تعداد صفحات این مقاله  17  صفحه

 

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله    صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ورزش و سلامتی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد