چکیده : آتیه و فرجام تحصیلات در رشته های علوم مهندسی و فنی، همچنان جزو مباحث مبهم و تعریف نشده در سیاست های راهبردی بیشتر
کشورهای در حال توسعه و نیمه صنعتی است. مدیریت دانش بنیان آتیه در علوم مهندسی، روشی برای مدیریت و جهت دهی تحولات علمی،
پژوهش ها و تحقیقات درونِ دانشگاهی و درونِ سازمانی است. مفاهیم و تعارف هدایت کننده و تعیین شده در چنین نگرشی، باعث می شود
فرایندهای علمی منسجم و کاربردی تر شده و چشم انداز بلند مدت و مسیر حرکت تحصیل و پژوهش در رسیدن به بازار کسب و کار در سالهای
آتیِ پیش روی دانشجویان فعلی مراکز فنی و مهندسی هموار گردد. به همین دلیل نظام مند بودن مسیر علمی دانش در کشورهای درحال توسعه
در نهایت به ارتقاء کیفیت تدریس در مراکز علمی می رسد و مهم ترین نکته در این خواهد بود که دانشجویان رشته های مهندسی با تکامل علمی
و افزایش خلاقیت در کاربردی نمودن رشته ی انتخابی خود در آینده رو برو بوده و پتانسل های نظری و علمی آنها سریعتر نمایان شود. انگیزه ی
کسب و کار و به عبارتی رسیدن به سرمایه ی مالی یکی از بازخوردهای اولیه در دید دانشجویان رشته های فنی و مهندسی ) یا دیگر رشته ها(،
در ورود به تخصص های فنی و علوم پایه است که متاسفانه بعد از ورود و گذشت مدت زمانی کوتاه به دلیل عدم مدیریت دانش بنیان مراکز
علمی و آموزشی، در انتخاب درست سردرگم مانده و رسیدن به نیازهای مالی و درآمد آتی خود را متناسب با رشته ی انتخابی نمی بینند. در این
نوشتار کوتاه به اختصار دخالت مدیریت دانش بنیان کسب و کار در بهبود و ارتقاء انگیزه ی دانش پژوهی را به طور خاص برای رشته های
مهندسی بررسی و تحلیل می نماییم. راهکارهای مدیریتی پیشنهادی در این بخش، کلیه ی تخصص های دانشگاهی و علمی در رسیدن به
تحصیلات هدفمند علمی را به همراه دستیابی به سرمایه ی مالی و کسب و کار مناسب در آینده در بر داشته و با به کار گیری آنها علاوه بر
افزایش انگیزه در تحصیل درست و صحیح و هدفمند، بخش صنعتی کشورهای در حال توسعه و بخش فناوری های مدرن و جدید در کشورهای
درحال توسعه و نیمه صنعتی، گسترش یافته و تقویت خواهد شد.
چاپ شده در کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار
مقاله با موضوع: مدیریت دانش بنیان علوم مهندسی در کشورهای نیمه صنعتی به منظور توسعه ی کسب و کار هدفمند