هنر همواره بین تجرید تا واقعیت در نوسان است. در واقع برای هر دو حد مطلقی وجود ندارد. هیچ هنرمندی نمیتواند به صورت صد در صد مدعی تجرید گرایا صد در صد واقعگرا باشد. در نتیجه هر هنرمندی با توجه به بینش خود بیشتر واقعگرا یا تجدید گرا است.
هنر تجرید در میان نمایش هنرهای دیداری در طول تاریخ شایعترین و پرتداومترین هنرها بوده است و در تمام ادوار تاریخ خصوری فعال داشته است. تجرید هم در نزد جوامع ابتدایی و هم در نزد متمدن شهری دیده میشود.
امروزه آنرا شیوهای هنری که در آن جوهر و عصاره موضوع به صورتی خلاصه و ساده شده ارایه میشود و بنیان آن به ترکیب بندی (کمپوزیسیون) استوار است، مینامیم.
انتزاع یا تجدید جدا کردن صفت یا خاصیتی مکنون و مشترک در پدیدههای و موضوعات گوناگون و ضبط مفهوم کلی یا صورت انتزاعی آن در ذهن.
(فرهنگ فارسی عمید)
آبستره:
وجهی یا جلوهای از یک چیز که به تنهایی مورد توجه قرار گیرد.[1]
انتزاعی، مجرد، صفت آنچه از واقعیت انتزاع شده، حسی یا غیر عملی.[2]
« هربرت رید» در تعریف آبستره مینویسد:[3]
منظور از انتزاع آن چیزی است که از طبیعت مشتق یا جدا شود:
این که چنین شکلهایی به عنوان نشانهها یا نمادهای عینی (کمپوزیسیونهای گوناگون خط، حجم، رنگ و غیره) نماینده میشود، استفاده از واژه انتزاعی را بی اثر نمیسازد.
«داندیس» میگوید:
هنر انتزاعی یعنی تبدیل کیفیت جنبشی رویداد بصری به مولفههای بصری اصلی و بنیادی خود تأکید بر روی وسایل پیام رسانی هر چه مستقیمتر و مهیجتر و حتی بدوی.
در واقع پیدایش هنر آبستره نمودار جنبشی اساسی از یک تمدن جسی بسوی یک تمدن ذهنی است.
شیوه انتزاعی یا آبستره
اگر آنچه را که میبینیم آن قدر ساده کنیم تا فقط عناصر اولیه آن باقی بماند و در واقع این همان عمل انتزاعی کردن تصویر است و اهمیت آن برای فهم وساختن پیامهای بصری بارها بیشتر است.
عمل انتزاعی کردن یک تصویر در واقع استرلیزه کردن یا پالودن آن است. به این معنی که عوامل بصری متعدد تصویر حذف میشوند و مهمترین و بارزترین جنبههای آن باقی میماند. مثلاً اگر منظورمان نشان دادن حرکت پرنده باشد، از جزئیات ثابت آن چشم پوشی میشود، و جزئیات تا حدی وجود دارد که بیننده بتواند شکل پرنده را تشخیص دهد ومثلاٌ حالت و پرواز آن را دریابد. خلاف جزئیات از اینجا به بعد دو راه مختلف میپیماید. نخست انتزاع کردن برای رسیدن به شکل سمبل یا رمز که به آن معنای خاصی داده میشود، دوم انتزاعی کردن برای رسیدن به عناصر اولیه ساختمانی خود ساده میشود و دیگر چیزی در تصویر باقی نمیماند که شباهتی به واقعیت خارجی داشته باشد. این نوع انتزاعی را که هیچگونه رابطهای با پدیدههای آشنای موجود در محیط نداشته باشد، انتزاعی خالص مینامند.
تاکنون مکرراً هنر آبستره افراد زیادی را از تشخیص خود بازداشته است و این عمدتاً بخاطر این است که آبستره نامربوط با دنیای ظاهر بنظر میرسد. مانند انواع دیگر هنرهای مدرن، آبستره دارای مشکلاتی از قبیل عدم فهم و قضاوت است غیر از نقاشیهای چهره و دورنما که نمایانگر دنیا واقعی است، غیر از نقاشیهای چهره و دورنما که نمایانگر دنیا واقعی است، نقاشی آبستره ظاهراً تنها مربوط به حالت نامرئی و حالتهای باطنی است.
در حقیقت هنر آبستره د ر درجات و شکلها مختلف وجود دارد. بعضی از هنرهای آبستره از طبیعت گرفته شدهاند و نقطه شروع آن طبیعت حقیقتی است. یک هنرمند یکی از اشکال آبستره را انتخاب و سپس آنرا تا حدی که شیرازه اصلی آن از بین نرود ساده میکند و یا آنرا تا ماورای تشخیص عوض میکند. این تمایل در هنر آبستره، بسیاری از فرهنگها، در طول تاریخ آشکار بوده است اما حتی با حضور سنت که حاکم بر هنر غرب از زمان رنسانس است، هنرمندان همیشه از فضای ما بین تصاویر رسم شده واقعیت و نقش آنان در تغییر شکل دادن واقعیت به هنر آگاه بودهاند.
تا اولین سالهای اتبدایی قرن بیستم خبری از آبستره نبود که بالاخره یک هنر آبستره با هیچ ارتباط ملموسی با محیط خارج شروع به ظهور کرد. این هنر جدید یک رقابت تمام و کمال را با سنت که زمان رنسانس حاکم بوده است آغاز کرد و طی قرن بیستم به شکلهای گوناگون آراسته و توسعه پیدا کرده است.
تکامل تدریجی این نوع از هنر خیالی در انزوا رخ نداد بلکه منظری بود از اجتماع، هوش و رشد تکنولوژیکی که هنگام تحویل قرن جایگزین شد.[4]
انتزاع در سبکهای هنری سده بیستم
اصطلاح انتزاع به معنی چیزی جدا شده از طبیعت بوده است. انتزاعگرایی به طبیعت وابسته است اما طبیعت نما نیست: هنر آبستره هنر غیر نمایشی است و ... طبیعتگرایانه. ولی باید بین آن و واقعگرایی عکاسانه تمایز قایل شد.
هنر آبستره یا هنر تجریدی و یا انتزاعی، هنری است که به مضمون اثر هنری اعتقادی ندارد بلکه صرفاً به ارزشهای جمالشناختی فرم و رنگ تأکید میکند.[5]
بر این اساس بسیاری از آثار هنری صرفاً تزئینی در حیطهی
1 - Oxford Advanced Learner’s Dictionary 1974
2 – The American Heritage Dictionary of the English Language 1976
1 – فسلفه هنر معاصر
4 - Abstract Art ترجمه از ندا خسروی – ص 7
5 – آشنایی با سبکهای هنری جهان
این مقاله به صورت ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 111صفحه آماده پرینت می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا بازکنید .
دانلود پایان نامه انتزاع یا تجدید (آبستره)