
مدیریت دانش و ارتباط آن با توانمند سازی کارکنان
فرمت فایل : doc
تعداد صفحات: 101
مقدمه:
از همین رهگذر سیستم های اطلاعات مدیریت به تدریج جای خود را به سیستم مدیریت دانش داده است تا سازمان ها با تبدیل اطلاعات به دانش و خرد، بتوانند همگام با تغییرات سریع محیطی به اتخاذ تصمیمات راهبردی توفیق یابند (داشگرزاده و علیمردانی:1385).
در نتیجه یکی از راه های بهبود بخشیدن به شرایط بقای سازمان، استقرار مدیریت دانش و مستندسازی تجربیات کارکنان و تبدیل آن به دانش و خرد سازمانی است، لذا هدایت دانش موجود سازمان یک امر انسانی بوده و به طور کامل به منابع انسانی مربوط می شود. به همین منظور سازمان ها باید برای پیاده سازی موفق مدیریت دانش همه مؤلفه های آن، از جمله: چشم انداز، کار تیمی، ارتباطات باز، توانمندسازی کارکنان و تکنولوژی اطلاعات را مورد توجه قرار دهند و با شناسایی وضع موجود آن ها را تحلیل کنند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
1-2) بیان مساله
1-3) اهمیت و ضرورت موضوع
1-4) اهداف تحقیق:
فصل دوم: پیشینه نظری و تجربی تحقیق
2-1) چارچوب مفهومی مدیریت دانش
2-1-1) علل پیدایش مدیریت دانش
2-1-2) راهبردهای مدیریت دانش
2-2) چارچوب مفهومی توانمند سازی
2-2-1) توجه بیش از پیش به توانمندسازی
2-2-2) مفهوم توانمندسازی
2-2-3) دلایل توانمندسازی
2-3) پیشینه نظری تحقیق
2-3-1) استراتژی های توانمند سازی
2-3-2) سه رویکرد مختلف بحث توانمندسازی
2-3-3) مدل های توانمندسازی
مدل توماس و ولتهووس
مدل بارون و لاولر
مدل « کوئین و اسپریترز» :
مدل ایده آل «نولر» :
مدل کانگر و کاننگو:
مدل « آلفردباندورا »
مدل اسپرتیزر
2-3-4) الگوی چهار مرحله ای خلق دانش
استراتژی 1: افزایش آگاهی جمعی از طریق داستانگویی:
استراتژی 2: آموزش مهارتهای حل مسئله:
استراتژی 3- آموزشهای مهارتهای پشتیبانی و تجهیز منابع:
رویکرد عقلایی – ارتباطی
رویکرد انگیزشی
رویکرد فوق انگیزشی/ شناختی
2-3-5) مدل خلق دانش در فضای مشترک
2-3-6) نقش سرمایه اجتماعی و اعتماد در خلق دانش
2-3-7) مدیریت موثر دانش در غالب ساختار های شبکه ای
2-3-8) فرآیند های 4 گانه مدیریت دانش (نظریه نوناکا)
2-4) مدیریت دانش و نقش راهبردی آن در توانمند سازی کارکنان:
2-5) پیشینه تجربی تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) روش تحقیق:
3-2) تکنیک جمع آوری اطلاعات:
3-3) ابزار گردآوری داده ها:
3-4) جامعه آماری :
3-5) جمعیت نمونه:
3-5-1) واحد نمونه:
3-5-2) حجم نمونه:
3-6) تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها:
3-7) پایایی (reliability) و روایی (validity) پرسشنامه:
3-8) تعریف نظری و عملی متغیر های تحقیق:
3-8-1) متغیر وابسته(توانمند سازی کارکنان):
3-8-2) متغیر مستقل (مدیریت دانش):
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
4-1) توصیف داده های تحقیق:
4-1-1) توصیف اطلاعات زمینه ای نمونه آماری:
1) جنسیت:
2) وضعیت تاهل:
3) سابقه شغلی:
4) سن:
4-1-2) بررسی وضعیت میزان توانمند سازی کارکنان :
4-1-3) بررسی وضعیت شاخص های مدیریت دانش:
الف) فرهنگ مدیریت دانش:
ب)امکانات مدیریت دانش:
ج) نگهداری دانش:
منابع و مآخذ:
مدیریت دانش و ارتباط آن با توانمند سازی کارکنان