خلاصه مقاله:
پلها از جمله سازه هاى هیدرولیکى هستند که معمولا در هر رودخانه بطور متعدد احداث میشود و مطالعه فرسایش اطراف پایه هاى آن از اهمیت خاصى برخوردار است. شناخت مکانیزم آبشستگى حول پایه علاوه بر اینکه در تفسیر پدیده هاى مشاهده و اندازه گیری شده در حین آزمایشات یا مشدهدات صحرایى کار برد دارد بلکه می تواند به عنوان ابزارى مطلوب جهت ارائه روش هاى طراحى و حفاظتى استفاده شود. در این تحقیق با بهره گیری از نرم افزار (FLOW – 3D) ، به تخمین طول حفره آبشستگى و انتقال بار بستر در شرایط بستر متحرک با وجود جریان رسوبى در کانال خودشکل یافته پرداخته شد و میزان توانایی نرم افزار مذکور در تخمین طول حفره آبشستگى در مقایسه با نتایج آزمایشگاهى مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت صحت سنجى نتایج حاصل از این تحقیق از نتایج مطالعات آزمایشگاهى دکتر بابائیان (1997) استفاده شده است. بررسى نتایج نشان مى دهد مقادیر طول حفره آبشستگى تخمین زده شده توسط مدل نسبت به مقادیر نظیر آزمایشگاهى براى بعد زیرین حفره دارای ضریب همبستگی 789/0 و میزان خطاى 22/13 درصد و براى بعد بالایى حفره دارای ضریب همبستگی 716/0 و میزان خطاى 82/2 درصد می باشد
کلمات کلیدی:
طول چاله آبشستگی ، بسترمتحرک ، کانال خودشکل یافته ، جریان رسوبی ، FLOW-3D
بررسی عددی طول حفره آبشستگی پیرامون پایه های پل در بستر متحرک