مسئولیت پذیری از ویژگی های شخصیتی درون فردی و برون فردی انسان ها است و به معنی توانایی پاسخگویی فرد در قبال خود و دیگران تعریف می شود. لازمه ی این کار داشتن اراده و اختیار عمل است. حس مسئولیت پذیری به تدریج و همگام با رشد فرد تکوین می یابد و تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می گیرد بنابراین می توان گفت که مسئولیت پذیری اکتسابی و آموختنی است. روانشناسان مختلف با توجه به نوع تلقی که از رفتار انسان دارند دیدگاه های مختلفی درباره ی مسئولیت پذیری انسان ها ارائه نموده اند که در ادامه فصل به آن ها اشاره شده است.
خودکارآمدی تحصیلی یکی از ابعاد خودکارآموزی است. خودکارآمدی از نظریه شناختی- اجتماعی بندورا مشتق شده است و به مفهوم میزان اعتماد فرد به توانایی های خود در زمینه های مختلف تحصیلی, اجتماعی, هیجانی, جسمانی و.. می باشد. خودکارآمدی از ساز و کارهای مهم و تاثیر گذار بر عملکرد انسان محسوب می شود. این باور بر کیفیت انتخاب ها, اهداف, تصمیم گیری ها و میزان مقاومت فرد در مقابل دشواری ها تاثیر می گذارد و از چهار منبع موفقیت عملکردع تجارب جانشینی, ترغیب کلامی و برانگیختگی فیزیولوژیکی تاثیر می پذیرد. خودکارآمدی به تدریج به وجود می آید و در طول مراحل رشد آدمی دستخوش تغییر و تحولات می شود.
مقاله در مورد مسئولیت پذیری و خودکارآمدی تحصیلی برای فصل 2 پایان نامه