پایان نامه روانشناسی و علوم تربیتی با موضوع بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان کلاس چهارم شهر تهران
فهرست مطالب
عنوان صحفه
چکیده .......................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق ...................................................................................... 2
مقدمه .......................................................................................................3
بیان مسئله ...................................................................................................4
اهداف تحقیق ..................................................................................................4
اهمیت و ضرورت تحقیق ......................................................................................4
فرضیه تحقیق ................................................................................................5
متغیرهای تحقیق .............................................................................................5
واژه ها و مفاهیم و تعاریف عملیاتی .............................................................................5
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق ...............................................................................7
پرخاشگری ....................................................................................................8
تعریف پرخاشگری .............................................................................................9
انواع پرخاشگری ..............................................................................................10
انواع دیگر رفتار پرخاشگرانه................................................................................... 11
علل وانگیزه های پرخاشگری ...................................................................................12
نظریه زیستی پرخاشگری .......................................................................................12
کروموزم های جنسی و پرخاشگری .............................................................................14
بلوغ جنسی و پرخاشگری ......................................................................................14
نظریه ناکامی – پرخاشگری ....................................................................................15
درستی و نادرستی نظریه ناکامی – پرخاشگری ..................................................................16
نظریه یادگیری اجتماعی ........................................................................................17
پرخاشگری چگونه یادگرفته می شود ...........................................................................20
بازی های رایانه ای و پرخاشگری .............................................................................21
نقش رسانه های گروهی و فیلم های تلویزیونی درآموزش پرخاشگری ............................................ 22
آیا پرخاشگری همواره زیان آور است یا فایده هایی نیز دارد؟ .....................................................24
کنترل پرخاشگری .............................................................................................25
شیوع افسردگی شدید ..........................................................................................26
اختلال دو قطبی ..............................................................................................29
دیس تایمی و سیکلو تایمی ....................................................................................31
دیس تایمی یا افسرده خویی مزمن ............................................................................31
سیکلو تایمی یا افسرده خویی ادواری ..........................................................................31
ابعاد اختلالات خلقی ..........................................................................................32
سیکوتیک در برابر نوروتیک ...................................................................................32
افسردگی درون زاد در مقابل افسردگی واکنشی .................................................................34
افسردگی قطبی ..............................................................................................39
نظریه های مربوط به افسردگی ...............................................................................41
نظریه های زیست شناختی.....................................................................................41
نقش وراثت در اختلالات دو قطبی .............................................................................44
الگتروشوک درمانی ..........................................................................................47
شبکه ارتباطی عصبی-بدنی و انتقال دهنده آن ................................................................. 48
نظریه های روان یویایی .....................................................................................49
درمان افسردگی از نقطه نظر یادگیری ........................................................................52
نظریه شناختی .............................................................................................56
نظریه شناختی بک درباره افسردگی .........................................................................57
اسناد (نسبت دادن) و بی پناهی در افسردگی ................................................................57
بی پناهی آموخته شده اولیه.................................................................................58
فصل چهارم: روش تحقیق...................................................................................59
جامعه آماری ..............................................................................................61
حجم نمونه ...............................................................................................62
روش نمونه گیری ........................................................................................62
ابزار اندازه گیری (اعتبار و روانی آنها) ..................................................................62
روش آماری مربوط به فرضیه ها ...........................................................................63
روش تحقیق ..............................................................................................63
فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها .................................................................64
یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................67
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات .......................................................................70
بحث و نتیجه گیری ........................................................................................71
محدودیت ها ..............................................................................................71
پیشنهادات ................................................................................................72
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین پرخاشگری و افسردگی در بین دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی شهر تهران که فرضیه عنوان شده عبارتند از اینکه بین پرخاشگری و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی شهر تهران است که 70 نفر بصورت روش نمونه گیری طبقه ای و به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده که پرسشنامه های افسرگی و پرخاشگری بر روی آنها اجرا گردیده است که بعد از اجرای پرسشنامه در بین آزمودنی ها و بدست آوردن نمرات خام از طریق روش آماری ضریب هم بستگی آمار را بدست آورده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین افسردگی و پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر 0/05<p است.
واژگان کلیدی : افسرگی، پرخاشگری، شهر تهران، چهارم ابتدایی.
بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان کلاس چهارم شهر تهران