بررسی نقش کیفیت خدمات در پیشگویی تصمیمات رفتاری تماشاگران لیگ برتر بسکتبال
به صورت ورد ودر103صفحه
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کیفیت خدمات در پیش¬گویی تصمیمات رفتاری تماشاگران لیگ برتر بسکتبال بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی تماشاگران مسابقه مهرام و پتروشیمی در مسابقات لیگ بسکتبال ایران (فینال) در سال 92-91 به تعداد 5000 نفر تشکیل میدادند. روش نمونه¬گیری پژوهش حاضر، تصادفی طبقهای بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 357 نفر به دست آمد. با در نظر گرفتن احتمال ریزش 400 پرسشنامه در بین تماشاگران توزیع گردید و پس از جمعآوری 331 پرسشنامه قابلاستفاده بودند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اسدی (1389) استفاده گردید؛ که این پرسشنامه 5 بعد را در بر میگیرد. مقیاس اندازهگیری این پرسشنامه از نوع لیکرت است که هر پاسخ، امتیازی از 1 تا 5 را به خود اختصاص میدهد. برای اطمینان از روایی پرسشنامه، پرسشنامۀ اولیه را به 10 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی ارائه و با جمعبندی نظرات آنان پرسشنامۀ نهایی تنظیم شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید و برای همه متغیرها بالای 70/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی، از شاخصهای آماری فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و طراحی جداول استفاده شد. در سطح آمار استنباطی، از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که کیفیت خدمات بر تصمیمات رفتاری شامل کاهش پرخاشگری و حضور مجدد تماشاگران تأثیر دارد. طبق یافته¬های تحقیق تمام ابعاد کیفیت خدمات شامل کیفیت خدمات به صورت کلی (01/0P< و 736/31=t)، پرسنل خدماتی (01/0P< و 031/24=t)، محتوای مسابقه (01/0P< و 254/32=t)، امکانات فیزیکی (01/0P< و 928/31=t)، خدمات رفاهی (01/0P< و 215/30=t)، دسترسی (01/0P< و 031/29=t)، مشخص میگردد و همچنین تعداد حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال در حضور مجدد آنها تأثیر دارد و نیز تعداد حضور تماشاگران در کاهش پرخاشگری آنها تأثیر دارد.
بررسی نقش کیفیت خدمات در پیشگویی تصمیمات رفتاری تماشاگران لیگ برتر بسکتبال