مسولیت قراردادی و غیر قراردادی بانک ها ناشی از عملیات بانکی در قبال مشتریان در نظام حقوقی ایران
به صورت ورد ودر104صفحه
چکیده:
بانکها اعم از دولتی و خصوصی به عنوان یکی از مهمترین موسسات تجاری در بخش اقتصادی با تجهیز منابع از طریق جذب سپرده های مردم با هدف کسب و تحصیل سود مبادرت به سرمایه گذاری با اعطای تسهیلات و ارا ئه خدمات مالی به مشتریان خود می کنند. گسترش و افزونی روابط اقتصادی و نیاز غیر قابل انکار مردم به این موسسات ایجاب می نماید که روابط حقوقی این موسسات با مشتریان آنها که هر شخص حقیقی و یا حقوقی(اعم از دولتی و خصوصی (می باشد به دقت مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است در راستای انجام وظایف بانکها به مشتری ضرری وارد آید و مشتری متضرر در صدد جبران خسارت وارده برآید . بسته به اینکه خسارت وارده ناشی از قرارداد منعقده بین بانک و مشتری باشد یا خارج از قرارداد حادث گردد روش های جبران آن متفاوت است. قراردادها و عقودی همچون قرض،جعاله، مضاربه به عنوان مثال نمونه هایی از این پژوهش به جهت بررسی هر چه عمیق تر قراردادهای بانک با مشتریان خود است. منابع مسولیت قراردادی و غیر قراردادی در مقابل مشتریان قوانین و مقررات عام وخاص از جمله مواد11 و 12 قانون مسولیت مدنی و ماده 35 قانون پولی و بانکی کشور می باشد که این مسولیت در مقابل مشتریان فروض مختلفی دارد از جمله اینکه اگر عملیات بانکی را فقط شامل جذب سپرده و اعطای تسهیلات بدانیم مسولیت بانک در این حوزه تابع ماده 35 قانون پولی و بانکی کشور و خدمات بانکی تابع قواعد عمومی می شود ولی اگر عملیات بانکی را شامل هر عملی بدانیم که توسط بانک انجام می گیرد خدمات بانکی نیز تابع ماده 35 قانون پولی وبانکی کشور می شود بانک ممکن است به دلیل فعل کارمندان خود مسئول تلقی شود بر حسب اینکه بانک دولتی یا خصوصی باشد بدون در نظر گرفتن ماده 35 قانون پولی وبانکی کشور با توجه به مواد 11و12 قانون مسولیت مدنی نحوه جبران خسارت بانک متفاوت می باشد.
مسولیت قراردادی و غیر قراردادی بانک ها ناشی از عملیات بانکی در قبال مشتریان در نظام حقوقی ایران