پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی
گرایش تحقیقات آموزشی
همراه با پرسش نامه
170 صفحه
چکیده:
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از بررسی اثر بخشی اهداف آموزشی دورههای آموزشی ضمن خدمت بانک رفاه در استان هرمزگان، که نمونه آن را 150 نفر از کارکنان شعب بانک رفاه استان هرمزگان تشکیل دادند. دو ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل الف) پرسش نامه 50 سؤالی ویژگی های محیط، کارآموزان و دوره آموزشی و ب) پرسش نامه 24 سؤالی برای بررسی اهداف پنجگانه بانک رفاه میباشد. از دو رویکرد برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش بهره گرفته شد در رویکرد اول، اهداف براساس طیف سه درجهای(1تا 67/1 نامطلوب، 68/1 تا 34/3 نسبتاً مطلوب و از 35/3 تا 5 مطلوب) مطابقت داده شدند. در رویکرد دوم از آزمونهای تی تست تک گروهی، فریدمن و رگرسیون خطی چند متغیری گام به گام برای تجزیه و تحلیل هشت سؤال مطرح شده در پژوهش استفاده شد. نتایج بررسی میزان تحقق اهداف، نشان داد که اهداف بهبود پاسخگویی به مشتریان، بهبود کیفیت ارائه خدمات و ارتقای شغلی کارکنان در سطح مطلوبی از تحقق برخوردار هستند و اهداف بهبود روابط انسانی کارکنان و افزایش میزان دانش و مهارتهای کارکنان در سطح نسبتاً مطلوبی از تحقق برخوردار میباشند. تجزیه و تحلیل پنج سؤال اول که دورههای آموزش ضمن خدمت در بهبود پاسخگویی به مشتریان، بهبود کیفیت ارائه خدمات و ارتقای شغلی کارکنان، بهبود روابط انسانی کارکنان و افزایش میزان دانش و مهارتهای کارکنان مؤثر بودهاند. تجزیه و تحلیل سه سؤال آخر پژوهش نشان داد که از میان چهار زیر شاخص ویژگی کارآموزان، تنها دو زیر شاخص آمادگی یادگیرنده و انگیزه انتقال توانایی پیش بینی متغیر ملاک را دارند. از میان هشت زیر شاخص مربوط به ویژگی محیط کار، زیر شاخصهای حمایت همکار، آزادی، مجوز سرپرست، انتطار از پیامد تلاش و حمایت سرپرست پیش بینی کننده معنیدار متغیر ملاک هستند. از میان سه زیر شاخص مربوط به ویژگی دوره آموزشی ضمن خدمت تنها دو زیر شاخص اعتبار محتوا و بازخورد، پیش بینی کننده معنیدار متغیر ملاک هستند.
کلیدواژهها: اثر بخشی، اهداف آموزشی، دورههای آموزشی ضمن خدمت و بانک رفاه
بررسی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت کارکنان و عوامل مؤثر بر آن در بانک رفاه استان هرمزگان