
گاز طبیعی فشرده(CNG ) گازی است که فشرده شده و در تانکهای سیلندر جوش داده شده ذخیره میشود. که فشار ذخیره سازی Psi 3600 (پوند براینچ مربع ) است و ترکیبات آن مانند ترکیبات گاز طبیعی درون خط لولههای محلی میباشد که مقداری از آب آن گرفته شده است. LNG و CNG به صورت گاز کم فشار و در فشار حدود Psig 300 وارد موتور میشود و CNG معمولا به اشتباه به عنوان تنهاسوخت قابل مصرف در وسایل نقلیه عنوان میشود که LNG میتواند جهت تولید CNG استفاده میشود. که بیشتر در ماشین های سنگین از آنها استفاده میشود.
1-8- تعریفLPG [2]
LPG (Liquid Petroleum gas) که در بعضی موارد پروپان مایع هم خوانده میشود که معمولا با LNG اشتباه میگیرند که فرق بین LNG و LPG در موارد زیر است.
1-LPG اکثرا از پروپان تشکیل شده است در حدود 95 درصد آن را پروپان تشکیل داده است و مقادیر کمی از بوتان.
2-LPG تنها با اعمال فشار میتوان در تانک ذخیره شود.
3-LPG معمولا گازهای سیلندری میباشد. که موارد استفاده بیشترLPG در ماشینهای سبک میباشد .
استفاده از گازطبیعی فشرده( CNG ) در خودروهای سبک و نیمه سبک موضوعی است که هم اکنون در برنامه وزارت نفت قرار دارد. از طرفی تحقیقات جدید در دنیا به مزیت هاهای استفاده از گاز طبیعی مایع (LNG ) نیز اشارت قابل ملاحظهای دارد.
1-9- مزیت استفاده از LNG بجای CNG به عنوان سوخت .[3]
LNG در مقایسه با گاز طبیعی فشرده شده (CNG ) دارای مزیتهایی است . عدد اکتان بالاتر، یکنواختی، ثبات ، کیفیت و سرعت سوخت گیری بالاتر ( حدود 10 الی40 گالن در هر دقیقه ) از مزیتهای آن به حساب میآید. LNG ازلحاظ چگالی حجمی انرژی وسایر خصوصیات، مشابه گازوئیل است و در خودروهای سنگین میتوان ازآن بعنوان سوخت استفاده نمود. این نوع خودروها برعکس خودروهای سواری با محدودیت فضا جهت ذخیره سازیLNG مواجه نیستند. از سوی دیگر به سبب توقفهای طولانی در خودروهای سواری ، سوختLNG مناسب این نوع خودروها نیست زیرا به مرور زمان تبخیر میشود. البته باید داشت که هم سرعت تبخیر و هم میزان تبخیر ،بستگی مستقیم به مقدار و سرعت نشتیLNG دارد. ابعاد و نوع محیطی که در آن LNG تبخیر میشودو نیز شرایط جوی ومیزان فشار LNG بر سرعت و میزان تبخیر تا حدی تاثیر گذار است. مقادیر کم LNG که از خودرو نشت میکند به محض تماس با سطح زمین بخار میشود .
-در دمای منفی 160 درجه فارنهایت، بخار LNG در هوا شناور میشود و به سرعت در فضای محیط ، منتشر میشود. هرگونه نشتی عمده که باعث ایجاد بخار متراکمی از LNG شود بر اثر حرارت زمین به سرعت در فضا منتشر میشود که در این بین باد نیز درانتشار بخار حاصل از تبخیر LNG موثر است.
فصل اول : سوخت و انواع آن
فصل دوم : موتورهای گاز مایع سوز
فصل سوم : موتورهای مورد استفاده درسوختهای گازی
و ویژگی آنها و عوامل موثر در کارکرد این موتورها.
فصل چهارم : آلودگی خودروها
فصل پنجم : بررسی اثرات گازسوز کردن یک سری موتورهای خاص از نظر عملکرد موتور و آلایندگی آن و مقایسه با حالت بنزین سوز آنها
فصل ششم : بررسی کلی معایب و مزایای
گازسوز کردن موتورهای بنزینی و نتیجه گیری
مقدمه :
چکیده :
فهرست اختصارات بکاربرده شده و علائم :
1-1- عوامل قابل اهمیت در انواع سوخت : [1]
1-2- احتراق سوخت هیدروکربنه : [1]
1-3- انواع سوخت موتورهای درون سوز :[1]
1-4- انتخاب صحیح مخلوط سوخت :[1]
1-5 - سوخت گاز مایع و استفاده از آن در موتور[1]
1-6- معرفی گازهای طبیعی مورد استفاده در موتورهای بنزینی [2]
1-7- تعریف ( CNG )[2]
1-8- تعریفLPG [2]
1-9- مزیت استفاده از LNG بجای CNG به عنوان سوخت .[3]
1-10- عوامل عدم پذیرش LNG به عنوان سوخت خودروها[3]
2-1- چگونگی کار : [3]
2-2- موتورهای مخصوص سوخت گازی :[4]
2-3- سیستم سوخت رسانی [4]
مقدمه:[5]
3-1- صنعت تبدیل :[5]
3-2- سیکل موتورهای دیزلی و otto [5]
3-3- بازده حرارتی موتور: [5]
3-4- نسبت هوا به سوخت[5]
3-5- آنالیز و عملکرد موتور : [5]
3-6- ویژگی سوخت[4]
3-7- ویژگی های احتراق [4]
مقدمه :
4-1- آلایندههای موتورها :[2]
4-2- راههای آلودگی: [4]
4-3- برنامه وسایل نقلیه با آلودگی کم CARB [4]
4-4- آلایندههای موتورهای احتراق داخلی [4]
4-5- عامل میزان آلایندگی موتورهای گازسوز [4]
4-6- سیستمهای عیب یاب قابل نصب بر روی خودرو( OBD) [4]
4-7- آلایندههای کنترل شده [4]
4-8- انتشار گازهای آلاینده در دماها ی مختلف موتور[4]
4-9- استاندارد آلودگی [4]
5- 1- نمونه موتور 4 سیلندر تزریق مستقیم [6]
5-2- نمونه ماشینg523 [6]
5-3- هوندا سیویک 6/1 [6 ]
5-4- موتور سیکلت [6]
5-5- بررسی عملکرد و کیفیت کیتهای گازسوز تولیدی در کشور[3]
نتایج حاصله :
6-1- مزایا و معایب گازسوز کردن
شامل 104 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه سوخت