فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه نحوه ی تشخیص بیماری های روانی

اختصاصی از فایل هلپ پایان نامه نحوه ی تشخیص بیماری های روانی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه نحوه ی تشخیص بیماری های روانی


پایان نامه نحوه ی تشخیص بیماری های روانی

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات93

 

 

فصل اول: مقدمه وکلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهیمت و ارزش پژوهش
اهداف پژوهش
سئوال های پژوهش
تعریف اصلاحات
خلاصه فصل
فصل دوم : پیشینه تحقیق
مقدمه
پایانه های نظری MCMI-III
مفاهیم اساسی در نظریه میلون
مراحل ساختMCMI
مفاهیم اساسی درنظریه میلون
مراحل ساختMCMI
هنجاریابی MCMI-II
هنجاریابی MCMI-III
ویژگی های روانسجی MCMI
ویژگی های روانسجی MCMI
پژوهش در انجام شده در خارج از کشور
پژوهش در انجام شده در داخل کشور
آینده MCMI-III
خلاصه فصل:

 

فصل یکم
مقدمه پژوهش

 

 

 

 

مقدمه
نخستین گام در درمان بیماری های روانی تشخیص درست و پایا به منظور برنامه ریزی طرح درمان مناسب می باشد و تصمیم گیری درباره‌ این که بهترین شیوه رفتار با بیمارانی روانی کدام است مستلزم ارزیابی عینی شخصیت وی است .
برای سنجش و تشخیص بیماری های روانی و اختلالات شخصیتی روشهای مختلفی از جمله مصاحبه ، مشاهده ، خود سنجی و غیره وجود دارد که این در میان روش های سنجش عینی به لحاظ دقت و عنیت به لحاظ رقت و غیبت آنها کاربرد بیشتری پیداکرده است.
آزمون بالینی چند محوری (MCMI-III ، میلون ،1994) یکی از ابزارهای عینی سنجش نشانگان عمده مطرح شده از محور یک واختلالات شخصیت مطرح شده از محور دو راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی (DSM-17 انجمن روانپزشکی آمریکا، 1983) ساخته شده و سه بار در خلال بیست سال گذشته به موازات تغییرات در نظریه میلون و همچنین راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی تجدید نظر شده است از این آزمون در موارد زیر می توان استفاده کرد:1- ارزیابی اختلالات بالینی:
1-MCMI ابزار بسیار خوبی برای سنجش سریع و جود یا عدم وجود اختلالات بالینی و از جمله اختلالات شخصیت است آگاهی از اختلالات شخصیت فرد بیمار می تواند تصمیماتی درمانی را تحت تاثیر قرار دهد و به پیش بینی واکنش بیمار به درمان کمک کند.
2- ارزیابی صفات شخصیتی:
علاوه بر ارزیابی تجلیات شخصیتی در یک سطح تشخیص MCMI-III می تواند اطلاعات با ارزش در مورد وجود صفات شخصتی فراهم کندکه در فهم و درمان همه بیماران حائز اهمیت است دردست داشتن این اطلاعات می تواند به درمانگر کمک کند تا واکنش بیمار به مداخلات درمانی را بهتر درک کند و به تبیین الگوهای رفتاری که ممکن است دچار اختلال شود بپردازد.
3- ارزیابی نشانگان بالینی:MCMI-III قادر به ارزیابی اکثر نشانگان بالینی اصلی مطرح شده در DSM_IV می باشد.
4- ارزیابی نتیجه درمان : با اجرای این آزمون پیش ا زمداخله درمانی و پس بعد از درمان می توان به ارزیابی کارایی و اثر بخشی مداخلات درمانی اعم از روان درمانی ،‌دارو درمانی یا درمان اقدام پرداخت.
5-پژوهش های بالینی : از آزمون MCMI-III می توان در پژوهش های بالینی به ویژه اختلالات شخصیت نشانگان بالینی و صفات شخصیت استفاده نمود.
بیان مساله:
متاسفانه در اکثر مراکز درمانی و مشاوره ایران تشخصیص بیشتر بر اساس ملاک های ذهنی صورت می گیرد وکمتر از آزمون های استاندارد برای تشخصیص بیماری های روانی استفاده می شود و اندک آزمونهایی هم که استفاده می شود یا استاندارد نبوده یا فاقد هنجار ایرانی هستند.
از این رو تشخیص ها از دقت اندکی برخوردارند و این مطلب باعث شده پژوهشگر به فکر هنجار یابی آزمونی معتبر در زمینه سنجش بیاری های روانی و پرکردن خلاء موجود بیافتد از این رو آزمون MCMI-III بخاطر محبوبیت و دامه کارردی گسترده آن به این منظور انتخاب گردیده است.
کلیات طرح پژوهش دراین فصل ارائه خواهد شد و خواننده را برای ورود به فصول بعدی آماده می کند.
انجمن روانپزشکی آمریکا در 1980 در فهرست تشخیص خود تجدید نظر کرد و یک نظام چند محوری اختیار کرد و دراین فهرست را به اختلالات شخصیت اختصاص داد این یک پیشرفت مفهومی بود زیرا اعتقاد بر این است که
نمی توان یک نشانگان بالینی را بدون در نظر گرفتن زمینه شخصیتی اش که در آن واقع شده درک و تبیین کرد از زمان معرفی محود دوDSM برای ارزیابی اختلالات شخصیت در این محور مصاحبه های روان پزشکی با ساختار و آزمونهای روانی زیادی ساخته شده است ( کریگ،1999) آزمون MCMI-III یک مقیاس خودسنجی با 175 گویه صحیح و غلط (بلی ، خیر) مقیاس بالینی 14 مقیاس آن به سنجش اختلالات شخصیت بر اساس محور دو DSM-IV
می پردازد و 10 مقیاس دیگر نشانگاه بالینی را بر اساس محور یک می سنجد .
از زمان معرفی MCMIدر 1977 یکی از پرکاربردترین آزمونها بوده است و بیشتر از 500 مقاله ونه کتاب مستقل و صدها فصل از کتب روانشناس و روان آزمایی به آن اختصاص یافته است از زمان معرفی آن تنها آزمون رور شاخ (اکسنر 1993) و آزمون چند وجهی شخصیت مینه سوتا -2 (MMPI-2،‌بوتچر ،‌دالستروم گراهام ،‌تلی جن و کایمر ،1999)
آزمونهای روانی را در صورتی می توان به عنوان ابزارهای مفید و موثری برای ارزیابی و تشخیص به کار برد که دارای شرایط خاص باشند علاوه بر این که آزمون باید به گونه ای تدوین شده باشد که آزمودنی بتواند پرسشهای آن را بخواند و بفهمد هر آزمون باید دو ویژگی عمده داشته باشد.
1- استاندارد شود:
هر آزمون در مراحل تدوین و استاندارد بودن ،‌در مورد گروه نمونه ای از افراد جامعه با ویژگی های فرهنگی خاص هنجارهایی شده است وتنها در مورد گروهی از افراد معتبر است که از نظر خصایص و متغیرهای موثر در نتایج آزمونها کم و بیش مشابه گروه هنجار آزمون باشند به علاوه یک آزمون استاندارد باید دارای دستورالعمل یکسان باشند تا به آزمونگران امکان اجرای آزمون به روش استاندارد و همسان برای بدست آوردن نتایجی معتبر بدهد بنابراین لازم است آزمون MCMI-III نیز به مانند سایر آزمونها روانی در جامعه ایرانی استاندارد شود.
2- اعتبار و روایی داشته باشد.
دو شرط اساسی دیگر برای آزمونهای روانی معتبر ،‌اعتبار و روایی است منظور از اعتبار ثبات ،پایایی، هگونی ، نظم، باز پدیدآیی و حساسیت آن مربوط می شود و روایی به این موضوع اشاره دارد که آبا آزمون واقعا آن چیزی را می سنجد که برای آن ساخته شده است در این پژوهش محقق تلاش می کند تا ویژگی مهم این ها را بررسی کند.
اهمیت و ارزش پژوهش:
اهمیت و ارزش این پژوهش حداقل از سه جنبه قابل توجه است:
1- معرفی آزمون MDMI-III به متخصصان و دانشجویان روان شناسی ، روان پزشکی و زمینه های وابسته همانطور که قبلا ذکر شد MCMI-III یک ابزار سنجش مهم و بسیار پرکاربرد نزد متخصصان در سطح جهان است و متاسفانه علی رغم گذشت 25 سال از زمان انتشار MCMI شناخت بسیار اندک و یا حتی نزدیک به صفر از این ابزار در ایران وجود دارد و زمان آن فرا رسیده است که متخصصان و روان شناسان با این ابزار پرکاربرد آشنا شوند.
2- لزوم هنجاریابی آزمونهای روانی معتبر در هر جامعه:
عدم وجود ابزارهای تشخیصی معتبر در کشور و همچنین نداشتن هنجارهای مناسب برای تشخیص بیماری های روانی و ازجمله اختلالات شخصیت و نشانگان بالینی ضرورت و اهمیت انجام پژوهش در این زمینه را آشکار می سازد، زمانی ما می توانیم از یک مقیاس با اطمینان خاطر در یک جامعه استفاده کنیم که متناسب با فرهنگ آن جامعه ویرایش شده باشد و در آن جامعه هنجاریابی شده باشد MCMI-III به عنوان یک ابزار تشخیص مکمل که از جنبه های نظری و عملی بر ابزارهای مشابه دیگر برتری دارد برای آماده سازی بروی جمعیت مرضی در ایران بکار گرفته شد و سئوالات آزمون به گونه ای ترجمه شده است که ضمن حفظ اصل امانت داری قابل فهم برای ایرانیان فارسی زبان متناسب با بافت فرهنگی و اجتماعی آنها باشد.
3- راهگشایی برای پژوهش های آتی: این پژوهش می تواند راهگشای پژوهش های آتی در زمینه اختلالات شخصیت نشانگان بالینی و هنجاریابی و مطالعات بیشتر در زمینه بررسی پایانی این آزمون گردد.
دانشجویان ،‌ محققان و استادان می توانند با در اختیار داشتن ابزارهای مطمئن ،‌ اقدام به پژوهش در زمینه اختلالات شخصیت ، نشانگاه بالینی و هر پژوهش که نیازمند ابزاری برای سنجش اختلالات مطرح شده در محور یک و دوDSM-IV کنند .
هنجاریابی این آزمون گامی است به سوی پژوهش و به تبع آن شناخت بیشتر بیماری های روانی.
اهداف پژوهش:
در این پژوهش یکی هدف کلی وسه هدف فرعی به دنیال می شود:
هدف کلی : هنجاریابی آزمون MCMI-IIIبرای جامعه مورد مطالعه
اهداف فرعی:1- محاسبه ضرایب اعتبار و روایی آزمون
2- تهیه جداول هنجاری برا ی جامعه مورد مطالعه
سئوال های ویژه پژوهش:
1- چه گویه هایی از آزمون MCMI-III به اصلاح و تغییر نیاز دارد؟
2- اعتبار مقیاس های MCMI-III در نمونه مورد مطالعه چقدر است ؟
3- آیا مقیاس های آزمون MCMI-III معتبر و رواست ؟
4- توزیع نمرات نرخ پایه حاصل از هنجاریابی آزمون در نمونه مورد مطالعه چگونه است؟
تعریف اصطلاحات:
تعاریف نظری:
1- هنجاریابی عبارت است از همسان کردن روش کار برای اجرا و نمره گذاری آزمون ( کورسینی، 1999)
2- نرم یا هنجار: مقیاس ، ضابطه ،‌معیار یا داده های استاندارد و یکنواخت که تعبیر و تغسیر نمره ها را ممکن می سازد( کورسینی ،1999)
3- اعتبار: اگر خصیصه مورد نظر را با همان وسیله یا وسیله مشابه قابل مقایسه با آن شرایط مشابه مورد سنجش قرار دهیم نتایج حاصل تاچه حد مشابه ، دقیق ، پیش بینی پذیر و قابل اعتماد است هلن، 1384)
4- روایی: میزان کارایی آزمون برای اندازه گیری خصیصه ای که به منظور اندازه گیری آن خصیصه ساخته شده است ( شریفی، 1377)
5- نرخ پایه(BR): نرخ شیوع یک پدیده معین در یک جامعه معین
( کورسینی،1999)
6- حساسیت : اشاره به این دارد که یک آزمون به وجود یک اختلال چقدر حساس است (ترنر لاف، 1996)
7- مثبتهای درست : تعداد مواردی که توسط یک آزمون بدرستی مبتلا به اختلال تشخیص داده می شوند.
8- مثبتهای نادرست : تعداد مواردی که توسط یک آزمون اشتباها ،‌مبتلا به اختلال تشخیص داده می شوند.
9- منفی درست : تعداد مواردی که بدرستی توسط یک آزمون ،‌فاقد اختلال تشخیص داده می شود.
10- منفی نادرست : تعداد مواردی که توسط یک آزمون ، اشتباها فاقد اختلال تشخیص داده می شود.
11- ویژگی : میزان استقلال یک آزمون در تشخیص یک اختلال و مستقل از سایر آسیب ها را ویژگی اختصاصی آزمون می گویند (ژنرلاف، 1996)
12- توان پیش بینی مثبت : احتمال وجود بیماری را باشرط مثبت بودن نتیجه آزمون نشان می دهد ( ترنرلاف، 1996)
13- توان پیش بینی منفی : احتمال نبود بیماری را با شرط منفی بودن آزمون نشان میدهد ( ترنرلاف1996)
14- توان تشخیص کل : عبارت است از نسبتی از آزمودنی که توسط یک آزمون به درستی طبقه بندی شده اند( ترنرلاف، 1996)
15- اختلال شخصیت : گروهی از نابخنجاری های رفتاری مشخص با الگوهای نافذ ناسازگارانه در رفتار و تفکر در مورد محیط خود و دیگران که عملکرد بلندمدت فرد را مختل می سازند و محدود به دوره ای بحرانی جدا گانه نیستند( کورسینی، 199)
16- نشانگان بالینی: مجموعه ای از علایم و نشانه های بالینی که با یکدیگر یک بیماری را قابل تشخیص می سازند ( کورسینی، 1999)
تعاریف عملیاتی:
1- هنجاریابی: بدست آوردن هنجار و همسان کردن روش کار برای اجرا و نمره گذاری MCMI-III
2- نرم و هنجار: ضوابط ومعیارهایی که تعبیر و تفسیر نمره های خام MDMI-III را ممکن می سازد.
3- اعتبار: ثبات نمره های پاسخ دهندگان به MCMI-III در سنجش های کلی روی افراد واحد و همسانی درونی ماده سئوالات آزمون.
4- روایی: میزان کارایی MCMI-III برای اندازه گیری خصیصه هایی کهبه منظور اندازه گیری آن خصیصه ساخته شده است.
5- نرخ پایه (BR): حاصل تقسیم تعدادمثبت های درست بر حاصل جمع مثبت های درست و مثبت های نادرست.
6- حساسیت : حاصل تقسیم تعداد مثبت های درست به تعداد کل موارد دارای اختلال.
7- مثبت های درست: تعداد مواردی که بدرستی توسط MCMI-III مبتلا به اختلال تشخیص داده شده اند.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه نحوه ی تشخیص بیماری های روانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد