پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
گرایش بازاریابی
153 صفحه
چکیده:
توجه به ارزیابی عملکرد سازمانی در طی سالهای اخیر موجب گسترش چارچوبها و متدولوژی هایی نظیر کارت امتیازدهی متوازن، مدلهای تعالی سازمانی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت و ... گردیده که هر یک مزایای گسترده ای را ارائه نموده اند اما مبحث ذی نفعان چندگانه و داده ها و ستاده های چندگانه و زیاد در بخش دولتی در مقایسه با بخش خصوصی که بیشترین توجه را برمشتریان متمرکز می کنند موجب بروز مشکلاتی در بکارگیری این تکنیکهای جدید در بخش دولتی گشته است . یکی از متدهای موثر در برخورد با انبوه داده ها و تخمین کارایی «تحلیل پوششی داده ها» می باشد که با وجود برخی محدودیتها، یک متدولوژی توانمند، استاندارد و شفاف است که به مدیران اجازه می دهد تا تعداد نسبتا زیادی ورودی و خروجی، با مقیاس های متفاوت را بطور همزمان مورد تحلیل قرار دهند.
در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها عملکرد چهل شعبه یکی از بانک های تجاری استان گیلان مورد بررسی قرار گرفته است ، که هزینه و پرسنل به عنوان و ورودی ها و همچنین مصارف ، مطالبات ، مجموع منابع و درآمد به عنوان خروجی در نظر گرفته شده اند. داده ها به صورت کتابخانه ای و از طریق مراجعه به سایت مراکز پردازش های مالی هر یک از شعب جمع آوری گردیده اند. پس از بررسی ضرورت ، مساله و هدف تحقیق به معرفی روش های مختلف ارزیابی عملکرد پرداخته و از میان آنها دو روش SBM و CCR برای این امر انتخاب شدند. در پایان پس از تحلیل داده ها با نرم افزار GAMS و تشکیل مرز کارایی ، شعب کارا و ناکارا مشخص و کاهش ورودی های نامطلوب و افزایش خروجی های مطلوب برای دوره آتی پیش بینی گردید. در ضمن پیشنهاداتی جهت بهبود کارایی شعب ناکارا و تحقیقات آینده ارائه شد.
واژه های کلیدی: ارزیابی عملکرد سازمان، مدل DEA ، تحلیل پوششی داده ها، CCR ، SBM ، کارایی، پیش بینی
اندازه گیری کارایی برای پیش بینی عملکرد با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها و بر اساس متغیر های کمکی، مطالعه یک بانک تجاری