فایل : word
قابل ویرایش و آماده چاپ
تعداد صفحه :88
فـهرست مطالـب
عنوان صفحه
فصل اول
کلیات ......................................................................................................................................... 4
فصل دوم
2-1- توصیف ........................................................................................................................ 11
2-1-1- عقلائیت و خرد ورزی ........................................................................................... 11
2-1-2- نفی اخباری گری .................................................................................................... 12
2-1-3- نفی عقل فلسفی ...................................................................................................... 13
2-1-4- مفهوم عقل در دیدگاه تفکیک ............................................................................... 16
2-1-5- کیفیّت پیدایش معرفت ........................................................................................... 22
2-1-6- ارزش معلومات ....................................................................................................... 34
2-1-7- فلسفه ستیزی ........................................................................................................... 38
نفی فلسفه به صراحت ............................................................................................................ 39
استدلال بر تباین کلّی فلسفه و شریعت ................................................................................. 40
2-1-8- از افراط تا تعدیل ( از فلسفه ستیزی تا فلسفه پذیری ) ...................................... 47
2-2- تحلیل ............................................................................................................................ 61
2-2-1- واژه شناسی .............................................................................................................. 61
معرفت شناسی ......................................................................................................................... 61
2-2-2- پیشفرضها ................................................................................................................. 62
2-2-3- پیشفرضهای رقیب .................................................................................................. 63
2-2-4- لوازم پیشفرضها ....................................................................................................... 64
2-2-5- نظام بحث ................................................................................................................ 65
2-3- نقد وبررسی .................................................................................................................. 67
2-3-1- نقد زبانی .................................................................................................................. 67
2-3-2- سازگاری درونی ...................................................................................................... 68
2-3-3- سازگاری برونی ....................................................................................................... 70
2-3-4- سازگاری با واقع ..................................................................................................... 72
منابع و مآخذ ........................................................................................................................... 88
فصل اول
کلیـات
شهر مقدس مشهد در برهه ای مغفول از حکمت و فلسفه و در خلأ عالمان متعمق و حکیم ، مواجه بروز افکار حادّ و خصمانه در مبارزه با حکمت شد ، چهره فلسفه ستیزان عنوان گرفته از عالمانی شد که خود را تنها وارث علم و دانش نبوی و طریقه سلوک علمی و عملی خود را انحصارا برگرفته از متن دین و معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت میدانستند و هر گونه تفسیر و برداشت خود را از آیات و روایات صرفا عین مراد شریعت و دین قلمداد می کردند .
این بزرگان چنان خصومت زایدالوصفی با روش های فلسفی و عرفانی در قلمرو تفکر دینی ابراز می داشتند که تنها وجه ممیز خود را با سایر عالمان دینی که به تعمق و تفکر درباره متون فلسفی دین می پرداختند احیای فلسفه ستیزی و عرفان زدایی توسط استاد و شاگردانش با وجهه مذکور سرگذشت شنیدنی دارد . این سرگذشت توسط یکی از هواداران این مدرسه به کتابت درآمد و در اوایل دهه هفتاد شمسی به نام "مکتب تفکیک" منتشر شد ، البته این طرح گسترده تر از راه و رسم مرسوم و واقع این جریان بی نام تا آن زمان بود و فکر و ایده هایی بود که آن نگارنده برای تبلیغ و ترویج مشی دل داده خود به آن تعلیق کرده بود اما در مشی و مرام بزرگان و سایر همگنان او از اعمال این دقایق و ظرایف نه تنها خبری نیست که بر خلاف آن بسیار واضح ، مطلب وجود دارد . به هرصورت از آن زمان به بعد نام "تفکیک" عنوانی شد تا به این "مدرسه" و پیروانش تشخص بدهد و جمع این عالمان و مشی فکری آنها را نشانه ای باشد .
شاگردان چندی در این مشی و مرام پرورش یافتند و هرکدام به فراخور استعداد و میل درونی شیوه ای برای اداء دین به استاد و ترویج تفکرات وی برگزیدند استادی که شاگردانش او را با غلو مفرط بحری قمقام و زخار و گفته های او را وحی منزل و فرصت هرگونه سوال درباره او را از خود زدوده و حتی چون و چرا در این باره را خروج از تدین تلقی می کردند ، برخی از شاگردان که دست به قلم بودند دریافت ها و یاداشت های خود از دروس استاد را عینا یا با کمی تفاوت تحریر کردند و متناوب منتشر کردند برخی دیگر که در حال و هوای وعظ و منبر و سخنرانی سیر می کردند نقش خود را در این زمینه بروز دادند . جمع همه این تلاش ها همه مکمل یکدیگر بود که با تمرکز بر قلمرو باورها به ویژه برخی مسائل معرکه آرا بین دانشمندان دینی فقط درباره مبدأ و معاد آنهم فقط مسائلی که علیه فلسفه و عرفان توشه فراهم آورد ، دور می زد .
مقاله نقـد مبـانی فـکری انجمن حجتیه