پرورش و شکوفایی استعدادهای سرشار نسل جوان، امکانات فراوانی را میطلبد که مهمترین آنها انس و عادت با کتاب و قلم و سیر آزاد اندیشه در جولانگاه علم و ادب است.
از آنجا که جوانان آینده سازان کشور میباشند برای هدایت آنها به سعادت و تکامل باید روش صحیح زیستن را به آنان آموخت، این مهم تنها با سلاح دانستن و عمل به دانستهها تحقق مییابد. با شناخت اهمیت و حساسیت مطالعه و کتابخوانی در بین نسل جوان، میتوان به نقش مطالعه و کتابخوانی درتعالی روح و اندیشه جوانان پی برد و با شناخت گرایشهای نسل جوان در مطالعه و کتابخوانی برایتوزیع فرهنگ مطالعه در میانه آنان برنامهریزی کرد.
با تولد کتاب زندگی انسان در قرون پیش تغییر اساسی پیدا کرد و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر تسهیل شد و سرانجام در زمان کنونی کتاب تمام مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را در نور دیده است، و امروزه میزان نشر و تعداد ساعات مطالعه و مطالعه کنندگان کتب به عنوان یکی از شاخصهای رشد و توسعه جوامع و یکی از نشانههای پیشرفت و ترقی به حساب میآید این در حالی است که علیرغم گسترش همه جانبهی وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون، سینم و روزنامه، کتاب هنوز جایگاه ویژهای دنیای امروز دارد.
در اهمیت این رسانهی قوی و مفید همین بس که حیدری (1375) مقایسهای بین انسان و غیر انسان انجام داده است و عمده تفاوت این دو را در استفاده از ابزاری به نام کتاب میداند چناکه میگوید.
بیان مساله؛
ضرورت آگاهی از نیازها و علایق خوانندگان مخصوصاَ دانشآموزان و ارزش که بر تحصیل و مطالعه قائلند برای برنامهریزی بهتر برای تولید نشر کتابهایی که مهم به بالندگی فکری و فرهنگی و علمی آنان بیانجامد و هم بر فرهنگ مطالعه و تقویت تحصلی آنان در جامعه کمک میکند اجتناب ناپذیر و بدهی است و این مهم حاصل نمیشود مگر از راههای مختلف پژوهشی لذا سوال اساسی این است: آیا مطالعات غیر درسی دانش آموزان بر پیشرفت تحصیلی آنها اثر گذار است؟
قال علی (ع): «لاسه افضل من التحقیق»، هیچ روشی بهتر از تحقیق نیست.
بشر همیسه و در همه حال نگران وضعیت آیندهی فرزندان خود بوده است به ویژه وقتی این فرهنگ احتمالاَ در معرض حملههای جوامع و سایر اقوام باشد.
محتوای کتابهای مختلفی که به هر مطالعه میشوند میتواند سیر خط فکری، اندیشه و اعتقاد و نهایتاَ کارکرد افراد مطالعه کننده را تحت تاثیر قرار دهد، در زمان ماهم که دانش آموزان عظیمترین قشر جمعیتی و سرمایهای ممکلت هستند پرورش وبالندگی آنها، سلامت و توسعه و پیشرفت آیندهی کشور را بدنلا خواهد داشت و بنابراین مطالعه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای توسعه و تعالی فکری و علمی و محتوای آن در مورداین قشر عظیم اهمیت زیادی داشته است.
بنابر مقدمهای که گذشت انجام این پژوهش به دلیل زیر حائز اهمیت است:
هدف و ضرورت پژوهش؛
دستیابی به میزان مطالعهی غیر درسی دانشآموزان دورهی متوسط، کشور دستیابی به روند موضوعی مطالعات غیردرسی دانشآموزان.
هدف پژوهش؛
تعیین تاثیر مطالعات غیردرسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان منطقهی 16 تهران.
فرضیه تحقیق؛
بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای مطالعات غیر درسی با دانشآموزان بدون این مطالعات تفاوت وجود دارد.
سوال تحقیق؛
آیا بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای مطالعات غیردرسی و دانشآموزان بدون مطالعات غیر درسی تفاوت وجود دارد،
تعریف اصطلاحات؛
پیشرفت تحصلی: در این تحقیق پیشرفت تحصلی دانشآموزان دارای مطالعات غیردرسی و بدون این مطالعات از طریق محاسبهی میانگین نمرات آنان در پایان نیمسال دوم سال تحصلی 86-1385 اندازهگیری خواهد شد.
دورهی متوسطه؛
منظور دورهی تحصیلی است، بعد از دورهی راهنمایی و قبل از دورهی آموزش عالی که در این تحقیق سال سوم متوسطه مد نظر بوده است.
دانشآموز ممتاز؛
کسی است که معدل کل وی در امتحانات خرداد ماه پایه دوم متوسط بالاتر از 17 باشد و ضمناَ قبلاَ در آن پایه مردود نشده باشد.
مطالعات غیردرسی؛
منظور مطالعهی جزوات و روزنامهها، کتابهای داستانی، دینی و یا مذهبی و تمام آنچه که مربوط به دروس مدرسه نمی شود، میباشد.
شامل 44 صفحه word
دانلود مقاله آثار کتاب خوانی