فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله صنعت برق

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله صنعت برق دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله صنعت برق


دانلود مقاله صنعت برق

با توجه به توسعه سریع و همه جانبه صنعتی در جهان مسأله تأمین انرژی مورد نیاز برای صنایع و زندگی روزمره بشر حائز اهمیت می باشد. نظر به تیزی و سهولت استفاده از انرژی الکتریکی از سوی مصرف کنندگان ( چه صنایع و چه مصارف خانگی ) و راندمان بالائی که انرژی الکتریکی نسبت به سایر انواع انرژی دارد ، استفاده از آن به صورت چشم گیری افزایش یافته و این خود باعث احداث نیروگاههای بزرگ و به کارگیری سیستم های انتقال انرژی بسیار وسیعی شده است.

با ساخته شدن نیروگاهها و استفاده از شبکه های بهم پیوسته مسائل فنی بسیار پیچیده و مهمی برای دست اندرکاران این صنعت بوجود آمده است ، که از این جمله می توان به مواردی چون افزایش ظرفیت تولیدی در سیستم های برق ، پیچیدگی انتقال ، افزایش قدرت اتصال کوتاه ، تنوع بروز عیوب احتمالی ، لزوم اعمال کنترل دقیق و مستمر بر کار شبکه و  ... را ذکر کرد.

از نظر اقتصادی اگر انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا انتقال و سپس در ولتاژهای مناسب توزیع و به مصرف کنندگان ارائه گردد. بدلیل کاهش تلفات مقرون به صرفه خواهد بود. و در کشور ما با توجه به ارزانی و در اختیار بودن زمین ، ایستگاهها و تجهیزات مورد نیاز سیستم های انتقال انرژی نیز به صورت out door با فضای مناسب ساخته می شود. که البته اخیراً بدلیل تمرکمز زیاد در شهرهای شلوغ ، استفاده از پستهای GIS نیز رواج یافته است.

با توجه به اینکه یکی از ارکان اصلی استفلال کشورهایی از وابستگی به بیگانگان است بر همین اساس ایجاد صنعت برق مستقل با استفاده از توانمندیهای بالقوه متخصصان مجرب داخلی ضروری است.

لذا باید در فراگیری علم و فنون مرتبط با انرژی برق کوشا بود . و دانشگاه ها با برنامه ریزی مداوم می توانند به تربیت کارشناسان زبده و کاردان بپردازند.

تا کشور در تولید انرژی برق خودکفا باشد . انشاءا...

فلسفه وجودی پستهای فشار قوی :

با توجه به اینکه قدرت تولیدی نیروگاه های بزرگ تماماً در محل مصرف نخواهد شد و به منظور انتقال انرژی توسط هادیهای اکتریکی می باشد و این مسئله بدلیل اینکه ولتاژ خروجی در ژنراتورها حداکثر 20kv  کیلو وات می باش دو با توجه به اینکه قدرت تولیدی ( مثلاً نیروگاه نکاء 4*450 مگاوات ) جریان انتقال خیلی زیادی خواهد بود و به این دلیل سطح مقطع هادی مورد نیاز وافت ولتاژ و توان انتقالی خیلی زیاد خواهد بود.

به منظور پایین آوردن تلفات انتقال ، از ولتاژهای بالا استفاده می نمایند ، زیرا تلفات حرارتی خط انتقال با مجذور جریان نسبت مستقیم دارد و لذا سعی می شود با بالا بردن ولتاژ جریان را کاهش دهند.

از طرفی در خطوط انتقال فشار قوی ، بخاطر اندوکیتویته زیاد ، جریان کور زیادی وجود دارد که خود باعث تلفات زیاد و حرارت می شود .

معمولاً تلفات را از نیروگاه تا مصرف کننده ، حدودا10% در نظر می گیرند واین  مقدار قابل ملاحظه ای می باشد مثلاً برای انتقال 500 مگاوات نیرو در حدود 50 مگاوات آن تلف می شود .

محدودیت انتقال قدرت :

ولتاژهای بالا از نظر مخارج و هزینه اقتصادی محدودیت دارد زیرا فشارهای خیلی بالا وزن سیم های انتقال زیادتر و دکل های انتقال بزرگتر و پست های فشارقوی گرانتر می گردد.

سوح ولتاژ در ایران به ترتیب زیر  است :

400kv,230kv,132kv,63kv,33kv,20kv,11kv

سعی می شود سطوح 63 و 33 و 11 کیلو وات در ایران حذف می گردد.

پستها یکی از قسمت های مهم شبکه ای انتقال و توزیع الکتریکی می باشد زیرا وقتی که بخواهیم انرژی الکتریکی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهیم برای اینکه بتوانیم از افت ولتاژ جلوگیری نمائیم باید بطریقی ولتاژ تولید شده ژنراتور را بالا برده و سپس آنرا انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسد و در آنجا دوباره ولتاژ را پایین آورده تا جهت توزیع آماده شود.

کلیه این اعمال در شبکه انتقال و توزیع انجام می شود .

در یک پست فشار قوی ، وظیفه اصلی تبدیل ولتاژ می باشد که این .وظیفه را المان اساسی پست یعنی ترانسفورماتور قدرت انجام می دهد . جهت اندازه گیری پرامترهای انرژی الکتریکی نیاز به مبدل های جریان و ولتاژ می باشد . (CT,PT ) و همچنین جهت قطع و وصل مدار نیاز بهخ کلیه های فشار قوی نظیر سکیوفروبریگ می باشد ، بعلاوه یکسری وسایل دیگر نظیر برفگیر ، لاین تراب و... جهت حفاظت و ... مورد نیاز می باشد .

جهت حفاظت خطوط و وسایل نصب شده در پست نیاز به رله های حفاظتی و همچنین در مواقعی که برق پست قظع می شود ، نیاز به یک ولتاژ ذخیره شده می باشد که آن توسط سیستم باطریخانه تأمین می شود. بالاخره کلیه وسایل مشروحه بالا وقتی در یک مکان نصب شوند ، تشکیل یک پست فشار قوی را می دهند.

ترانسفورماتور جریان ( CurrentTransformer )

جهت اندازه گیری و همچنین سیستم های حفاظتی لازم است که از مقدار جریان عبوری از خط پیدا کرده و نظر بر اینکه مستقیماً نمی توانیم از کل جریان خط در این نوع دستگاه ها استفاده نمائیم و این کار توسط ترانسفورماتور جریان انجام می شود . برای مثال یک نوع

شامل 15 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله صنعت برق
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد