فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت


دانلود مقاله عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت

 

مشخصات این فایل
عنوان: عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 93

این مقاله درمورد عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت

خصوصیات روغن ها :
1.    گرانروی یکی از مهمترین خصوصیات یک روغن بوده و نیز یکی از معیارهای سنجش غلظت روغن است . هر چه این عدد بیشتر باشد نشان دهنده غلظت بیشتر روغن است . گرانروی یک روغن بر اساس زمانی که مقدار 60 میلی لیتر از آن در دمای تعیین شده از یک منفذ استاندارد عبور می کند برحسب ثانیه تعیین می گردد . واحدهای گرانروی Saybolt Second Universal ) SSU ) می باشند . از گرانروی مطلق و گرانروی کینماتیک نیز ممکن است استفاده شود . گرانروی کینماتیک با واحد سانتی استوک به صورت وسیعی در مهندسی و آزمایشگان به کار می رود و نشان دهنده استحکام برشی روغن است . در سیستم SAE ، درجه بندی روغن موتور به صورت حداکثر و حداقل گرانروی در یک دامنه تغییر دما تعیین می گردد . به طور مثال ، SAE 5W-20 دارای گرانروی بالاتری در دمای 200 درجه فارنهایت بوده و معمولاً به عنوان روانکار برای سیم بکسل ها به کار برده می شود . روغن های با گرانروی کمتر معمولاً به " روغنهای سبک " معروف هستند .
هنگام استفاده از سیستم SSU برای نشان دادن میزان گرانروی حتماً باید دمائی که در آن اندازه گیری انجام شده ذکر شود . از آنجائی که گرانروی با دما تغییر می کند ، بی معنا خواهد بود اگر که گرانروی را بدون مشخص کردن دمای مربوطه استفاده کنیم .
2.    شاخص گرانروی ، بیانگر عددی تغییر در گرانروی متناسب با تغییرات دما می باشد . هرچه که مقدار این شاخص بیشتر باشد ، گرانروی به میزان کمتری با دما تغییر می کند . کمترین میزان شاخص گرانروی صفر و بالاترین میزان آن 100 می باشد . هنگامی که این شاخص پایه گذاری شد ، مقیاس طوری تعیین شده بود که 100 حداکثر مقدار شاخص قابل دسترسی بود . با این وجود بعضی از روغن های جدید ، به خصوص روغن های مصنوعی ممکن است دارای شاخص گرانروی بالای 150 باشند . ....(ادامه دارد)

دما
تغییر در دمای کنش گرها موجب تغییر در سرعت واکنش می گردد. اتم ها، مولکول ها و ذرات معمولا در حال حرکت و دارای انرژی سینتیکی هستند. دما عبارتست از اندازه میانگین انرژی جنبشی مواد. افزایش دما موجب افزایش انرژی جنبشی می گردد. هرگاه سرعت برخوردهای موفق افزایش یابد، افزایش در سرعت واکنش را در پی خواهد داشت. به طور تقریبی افزایش هر 10 درجه سانتی گراد، موجب دو برابر شدن سرعت واکنش می گردد. این شرایط موجب تسریع واکنش شده و موجب افزایش حرکت ذرات و مولکول های واکنش پذیر می گردد. با افزایش تحرک، انجام واکنش بیشتر می گردد. برعکس، بعضی از شرایط و یا مواد موجب تاخیر و یا ممانعت فرآیند واکنش شده و در این حالت، دما اثری کاهشی خواهد داشت. آنتی اکسیدان ها، ممانعت کننده های خوردگی و سایش، از این مکانیزم تبعیت می کنند.
افزایش در سرعت واکنش با تغییرات کم دمایی بسیار نگران کننده است زیرا انرژی سینتیکی در کل ذرات موجود در نمونه توزیع می گردد. اگرچه بیشتر آلودگی ها از نظر میانگین اندازه و ابعاد به هم نزدیک هستند اما نسبتی از ذرات با انرژی جنبشی زیاد و انرژی جنبشی کم وجود دارد. این غلظت کلی همان منحنی توزیع نرمال است. هرگاه دما به مقدار کم افزایش یابد، میانگین انرژی جنبشی ذرات افزایش می یابد اما توزیع مقادیر مجزا است. تعداد ذرات جدیدی که حاصل از انرژی فعال سازی واکنش هستند، بیشتر می شود بنابراین سرعت واکنش افزایش می یابد. افزایش دما موجب حرکت منحنی قهوه ای ....(ادامه دارد)

فرایند تو لید و مصارف گریس:
یکی از مهمترین روانکارهایی که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، گریس است. این ماده بعد از روغنها بیشترین مصرف را در جهان( در حدود چهار درصد) به خود اختصاص می دهد. شاید بتوان گفت که بدون استفاده از این روانکار چرخ اقتصاد هیچ کشوری به گردش در نخواهد آمد. فرمولاسیون، ساخت، واکنشها و کاربرد گریس مجموعه کاملی از تکنولوژیهای گوناگون شامل بخشهای وسیعی از علم فیزیک، شیمی و مهندسی شیمی را به خود اختصاص می دهد. برای شناخت کامل از این روانکار، به بررسیهای بسیار دقیقی نیاز است. همزمان با ساخت ماشین آلات و تجهیزات جدید که در مقایسه با گذشته دارای سرعت، شرایط سخت کارکرد، تغییرات دما و مزیت های دیگری هستند، تهیه روانکارهای جدید ویژه ماشین آلات امروزی نیز ضروری می نماید. از این رو شناخت کامل از ساختار و فرایند تهیه گریس های جدید اهمیتی دو چندان می یابد
در طول سالیان متوالی و پس از کسب تجربیات فراوان، دانش بسیاری در خصوص ساختار گریس بدست آمده است. اخیراً با استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند میکروسکوپ های الکترونیکی و با گرفتن فیلمهای مخصوص و استفاده از اشعه X، موارد بسیاری در ....(ادامه دارد)

یاتاقانهای غلتشی :
یک یاتاقان غلتشی که در موتورها و چرخ دنده آسانسورهای قدیمی تر مورد استفاده قرار می گرفته است . حلقه یا زنجیر که در نقشه نشان داده شده است . عملاً به مانند یک پمپ ، روغن را بالای شفت می آورد و آن را بین شفت و یاتاقان جاری می کند . ماده ای که یاتاقان از آن ساخته شده است اغلب ببیت ( فلز ضد اصطحکاک ) است ، مشابه موادی که برای بستن سیم بکسل ها استفاده می شود . نام ببیت به یاد مهندسی که سالها پیش این ماده را تولید کرد ، نامگذاری شده است . این ماده دارای خواص مطلوب متعددی می باشد که باعث شده ماده بسیار مناسبی برای یاتاقانها باشد ، مهمترین خاصیت این ماده متخلخل بودن آن است . این خاصیت باعث جذب آلودگیها ( آلاینده ها ) موجود در روغن به داخل خلل و فرج ها می شود که این مسأله باعث جلوگیری از آسیب به شفت می شود . به یاد داشته باشید که همیشه باید لایه نازکی از روغن بین شفت و یاتاقان وجود داشته باشد . مادامی که این لایه از روغن وجود داشته باشد ، یاتاقان بدون آسیب و خرابی سالهای سال به کار خود ادامه می دهد . با این وجود بدون روغن تنها چند دقیقه قادر به عمل کردن می باشد . به همین منوال ، آلوده و کثیف بودن روغن باعث خرابی زودرس یاتاقان می شود . استفاده از روغن تمیز ( بدون آلاینده ها ) با گرانروی مناسب فاکتور بسیار مهمی در نگهداری و جلوگیری از آسیب به قطعات می باشد . یکی از شایع ترین انواع دنده های کاهنده در آسانسورها شیار مارپیچی پینیون است . این نوع دنده کاهنده ، دارای حرکتی لغزان بین چرخ دنده و شیار مارپیچی است و بنابراین نیاز به روانکارهای خاصی دارد که دارای افزودنی های مناسب برای فشارهای بالا باشد . سطح ....(ادامه دارد)

چرا و چگونه باید غلظت را کنترل کرد؟
یکی از مشخصه های مهم سیال حل شونده (غلظت) است. در یک حلالیت مناسب, میزان لازمی از پاک کننده, بازدارنده خوردگی, بیوساید و روغن وجود دارد. اگر غلظت پایین باشد کارایی سیال پایین بوده و زود فاسد می شود, همچنین ماشین ابزار زنگ زده و طول عمر آن کاهش می یابد. در مقابل, اگر غلظت زیاد باشد مشکلاتی نظیر کف کردن, باقی ماندن سیال روی اجزای کار و ماشین را ایجاد خواهد کرد. همچنین باعث بروز
مشکلات بهداشتی نظیر حساسیت های پوستی, تنفسی برای اپراتور قسمت خواهد شد.
از طرفی درصد اختلاط براساس پیشنهاد سازنده دستگاه برای شرایط کارکرد خاص تعریف می شود. روش (شکاف اسیدی) فقط برای سنتزیها و روغن های محلول در آب قابل نیمه سنتزیها و روغن های محلول در آب قابل استفاده است امولسیون را در این روش در یک سانتریفوژ با اضافه کردن اسید سولفوریک تخریب کرده و فاز روغنی به صورت لایه ای بالای فاز آبی جدا می شود. در این شرایط, غلظت بر اساس نسبت روغن به آب سنجیده و گزارش می شود.
روش »شاخص انکساری« براساس تغییر شاخص انکساری محلول مورد نظر و یک محلول شاهد (سیال آب) استوار است.  در در این روش به محض حضور هر نوع ماده شیمیایی و آلودگی میزان شکست تغییر کرده و  فقط یک معیار نسبی است. رفرکتومتر را نیز می توان به سادگی از بازار تهیه کرد.
در روش »تیتراسیون شیمیایی«, با برآورد حجم ماده شیمیایی استفاده شده برای تیتر, می توان غلظت را تخمین زد. سادگی کار به اندازه تیتراسیون اسید با باز است. به عبارت....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت

روان کاری و هدف از آن
تریبولوژی:
وضعیت دستگاه حین روانکاری
گرانروی :
کلیات
خصوصیات یک روانکار :
خصوصیات روغن ها :
افزودنی ها :
تخریب روانکار
چرا رسوبات تشکیل می شوند؟
مرحله آغازی
چگونه رسوبات تشکیل می شوند؟
اندازه ذرات و نوع آلودگی
  واکنش گوگرد/ مس
دما
دما و انرژی جنبشی
چگونه رسوبات می چسبند؟
آلودگی ها چگونه عمل می کنند؟
جداسازی و برداشتن رسوبات:
فصل دوم :
روانکاری و موارد استفاده از آنها
روانکاری کابلها
حفاظت در برابر فرسودگی:
روانکارهای جامد :
فرایند تو لید و مصارف گریس
کاربرد و اهمیت استفاده از گریس
مقایسه کاربرد گریس با روغن:
گریس و کاربردهای ویژه آن در صنعت:
راهنمای کاربرد گریس های  
گریس ها و طبقه بندی آنها
ویژگی های روان کنندگی :
روش کاربرد گریس های چند منظوره  
روانکاری آسانسور :
یاتاقانهای ضد اصطحکاک :
یاتاقانهای غلتشی :
روانکار سیم بکسل :
ریلهای راهنما :
ضربه گیرهای هیدرولیکی :
روغن های هیدرولیک :
انتخاب بهترین روغن ماشین
فصل سوم :
روانکاری و صرفه جویی در انرژی
روانکاری در صنعت:
کنترل عملکرد سیالات ماشین کاری
چرا و چگونه باید غلظت را کنترل کرد؟
روش پایداری امولسیون:
تغییر رنگ و ظاهر سیال:


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله عملکرد و کاربرد روانکارها در صنعت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد