فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار


دانلود مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار
  • تاریخچه ایمنی

تقریبا 3000 سال قبل از میلاد بر روی سنگ نوشته هایی در مورد زخمها و طرز مداوای آن کشف شده است که نشان دهنده تاکید مردم در آن زمان بر روی جراحتها و زخمهای ایجاد شده در اثر حوادث و روشهای مداوای آن می باشد.

در 2000 سال قبل از میلاد در عصر حمورابی نوشته هایی که بر روی پاپیروس بدست آمده است نشان داد که در آن زمان قانونی در 288 بند وجود داشته است که بندهای 28 و 199 ام آن در ارتباط با غرامت در اثر ایجاد یک حادثه بحث نموده است.

در قرن 11 میلادی در کشورهای اروپایی قوانینی در ارتباط با غرامت برای اعضای مختلف بدن وجود داشته است , بطوریکه در این قوانین برای اعضای مختلف بدن غرامتهای متفاوتی را تعیین نموده است.
در قرن 18 میلادی با شروع انقلاب صنعتی در انگلستان تاکید صنعت گران از تولید با کیفیت خوب به تولید با حجم زیاد تغییر پیدا کرد. این تفکر سبب گردید که صنعتی شدن صنایع دستی با پیشرفت زیادی انجام گیرد. این مساله باعث شد که حوادث ناشی از کار به عنوان یک مساله مهم مطرح گردد.

  • تاریخچه پیدایش و توسعه ایمنی و بهداشت حرفه ای

یکی از نخستین شواهد کنترل مخاطرات کار مربوط به دوران روم باستان به سده دوم پیش از میلاد است. در آن زمان معدنچیان با استفاده از پارچه ای جلو دهان خود را می بستند تا  از استنشاق گرد  وغبار جلوگیری نمایند. در همین زمینه پزشکان و دانشمندانی چند، پا به میان گذاشتند و گام هایی جهت اعتلای تندرستی نیروی کار برداشتند؛ بعنوان مثال:

 نخستین بار سقراط (Hippicratis  ) در سده چهارم پیش از میلاد مسمومیت کارگران با سرب را تشخیص داد. پلنی (Plany  ) درسده نخستین پس از میلاد خطرات سولفور روی را بازشناخت و توصیه کرد که افراد برای  جلوگیری از خطرات گرد وغبار از ماسک تنفسی استفاده کنند و خود را در کیسه ای بپوشانند.
 در سال 1472 النبوگ (Ellenbog  ) نخستین نشریه بهداشتی در مورد بیماریها و آسیب‌های شغلی را در بین معدنچیان انتشار داد. او همچنین در مورد سمیت منواکسیدکربن، جیوه، سرب و اسید نیتریک مطالبی نگاشت.
 در سال 1556 پزشکی بنام اگریکولا (Agricola  ) برای کارگران معادن و بیماری‌های آن‌ها مطالعاتی انجام داد و حاصل مطالعات خود را در کتابی منتشر نمود.

در سال 1567 پزشکی از سوئیس به نام پاراسلوس (Paracelsus  ) کتابی در مورد بیماریهای شغلی معدنچیان و فلزکاران نگاشت.

 نخستین کتاب معتبر در طب در سال 1700 به سویل رامازینی (Ramazzini  ) که او را پدر طب کاری می‌نامند منتشر شد. او نخستین فردی بود که به پزشکان توصیه کرد درضمن پرسش هایی خود ازبیمار، پیشه او را نیز جویا شوند زیرا مکن است ارتباطی نزدیک میان شغل فرد و بیماری وی وجود داشته باشد. او مطالعاتی با ارزش بروی معدنچیان و کیمیاگران، شیشه سازان، آهنگران و دباغان انجام داد.

پس از انقلاب صنعتی (در نیمه دوم سده هیجدهم) صنعت و فنآوری (تکنولوژی) رشد چشمگیری یافت اما برخلاف بهبود وضع زندگی، افزایش سطح تولید و راحت‌تر شدن کارها، که ناشی از پیشرفت علمی و فنی بود، مشکلات و گرفتاری‌های بسیاری برای انسان بوجود آمد و سبب شد که انسان معاصر در معرض خطرات و تهدیدهای بی شماری قرار گیرد که از آنجمله می توان به بیما ریها و حوادث ناشی از کار و کهولت‌های زودهنگام که در اثر شرایط نامطلوب کاری ایجاد می شوند، اشاره کرد.

پیدایش چنین معضلات نیاز شدید و اساسی به فراگیری و رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار را نمایان ساخت و انسان را برآن داشت تا درصدد چاره جویی بنیادی برآید و برای حفظ نیروی انسانی و تأمین تندرستی ایمنی و بهداشت آن تدابیری بیندیشد و با مسئله بگونه ای علمی و نهادین برخورد کند.

بدین ترتیب نظام علمی نوینی به نام بهداشت حرفه ای روبه تکامل گذاشت. امروز این علم تمام مسائل گوناگون پزشکی، بهداشتی و ایمنی را در هر پش دربر می‌گیرد.

امروزه بهداشت حرفه‌ای بدین صورت تعریف می شود:

 علم و هنر پیشگیری از اثرات سوئی که در طرز کار، محیط کار و خصلت کار وجود دارد و سلامت شاغل را به خطر انداخته و باعث ایجاد بیماری های حرفه ای، مسمویت های شغلی و حوادث ناشی از کار شود.

سازمان های که به نوعی با ایمنی و بهداشت در ارتباط اند.

  • سازمان بهداشت جهانی World Health Organization (W.H.O)
    سازمان بهداشت جهانی یک سازمان غیر سیاسی می باشد که به سازمان ملل متحد وابسته است و مرکز آن در ژنو قرار دارد. اساسنامه آن از تاریخ هفتم آوریل 1948 به اجرا گذاشته شده و به همین جهت این روز به نام روز بهداشت جهانی نامگذاری گردید.

اهداف سازمان بهداشت جهانی عبارتند از :

 الف) تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمانی و روانی و اجتماعی کارکنان در هر پیشه ای که هستند؛
ب) پیشگیری از بیماریها و حوادث ناشی از کار؛

ج) انتخاب کارگر یا کارمند برای محیط و شغلی که از نظر جسمانی و روانی توانایی انجام آن را دارد و یا بطور اختصار تطبیق کار با انسان و در صورت عدم امکان، تطبیق انسان با کار.

فعالیتهای سازمان بهداشت جهانی بطور خلاصه به شرح زیر می‌باشد:

  • پیشگیری و مبارزه با بیماری های خاص؛
  • توسعه خدمات جامع بهداشتی؛
  • بهداشت خانواده؛
  • بهداشت محیط زیست؛
  • آمارهای بهداشت؛
  • پژوهشی های زیست – پزشکی؛
  • اطلاعات و انتشارات بهداشتی
  • سازمان بین المللی کار در زمینه بهداشت حرفه ای International Lab our Office (I.L.O)

    سازمان بین المللی کار وظایف این سازمان در سال 1944 در کنفرانس فیلادفیا مورد تصویب فرارگرفت و سازمان موظف گردید در کشورهای جهان مصوبات زیر را پپیگیری کند:

1- اشتغال برای تمام افراد و افزایش سطح زندگی؛
2- به کار گماردن کارگران در مشاغلی که با قابلیت های آنها متناسب باشد؛
3- ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای آموزش کارگران؛
4- ایجاد امکانات پیشرفت و ترفی برای عموم مردم بطور عادلانه از نظر دستمزد، سختی کار و شرایط کار؛
5- ایجاد همکاری مطلوب بین کارگران و کارفرمایان؛
6- حمایت از سلامت کارگران در کلیه مشاغل؛
7- فراهم نمودن تسهیلات رفاهی کودکان و مادران؛
8- توسعه بیمه اجتماعی برای عموم کارگران و تأمین درمان پزشکی کامل؛
9- فراهم نمودن غذا و مسکن مناسب و تسهیلات فرهنگی و تفریحات سالم؛
10- ایجاد امکانات یکسان برای آموزش کارگران
کشور ایران از نخستین سال تشکیل سازمان بین المللی کار، یعنی از سال 1919 عضو آن سازمان گردیده و در سال 1945 برای نخستین بار هیئت نمایندگی کاملی از جانب ایران در کنفرانس بین المللی کار شرکت کرده و با تأسیس وزارت کار، روابط بین سازمان و ایران، فعال تر گردید.

شامل 10 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ایمنی و بهداشت محیط کار
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد