مشخصات این فایل
عنوان: آشنایی با راه وروش کسب مجهولات
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 56
این مقاله درمورد آشنایی با راه وروش کسب مجهولات می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله آشنایی با راه وروش کسب مجهولات می خوانید :
تحقیقات اقدام پژوهشی
اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل از طریق همکاری مبتنی بر اعتماد متقابل با توجه به نگرانی های عملی افراد در یک وضعیت مشکل زا انجام می پذیرد. پژوهشگران این تحقیق مدعی اند که نمی توان نظام های پیچیده را به اجزا کوچکتر تبدیل کرد و هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد بلکه باید به مطالعه کلیت سازمانهای انسانی به درک عمیقی از آنها نائل آمد از این رو در این رویکرد میتوان با تغییر فرایندهای درون سازمانی و مشاهده اثرات آن فرایندهای اجتماعی را به نحو بهتری مورد مطالعه قرار داد لذا پیش فرضهای کلیدی اقدام پژوهشی عبارتند از
1-عدم تقسیم محیط اجتماعی به اجزا وعناصر مختلف
2-اقدام عملی به منظور درک بهتر از محیط اجتماعی در قالب ایجاد تغییرات و بررسی آثار آن اقدامات بنابراین در این نوع تحقیق پژوهشگر در پدیده مورد بررسی هم آن را مشاهده میکند وهم در تغییر آن مشارکت میکند
ویژگیهای اقدام پژوهی
حاکم بودن روح مشارکتی
یادگیری در عمل
قدرت ایجاد انگیزه برای کارکنان در سازمان مورد تحقیق
تسهیل در اجرای راه حل های بدست آمده با کاهش مقاومت کارکنان
انجام پژوهش در محیط واقعی و میدان عمل
تفکر تجمعی در کلیه مراحل تحقیق
مورد کاوی(موردپژوهشی یا مطالعه موردی) مورد پژوهی به طور گسترده ای در مطالعات سازمانی رشته های علوم اجتماعی نظیر انسان شناسی جامعه شناسی وروابط صنعتی استفاده میشود تحقیقات موردی شامل نوعی بررسی تفضیلی همراه با داده های اطلاعاتی در یک دوره زمانی به هدف ارائه تحلیل از زمینه وفرایندهای دخیل در پدیده مورد بررسی انجام میشود لذا پدیده مورد نظر با پیوند در بسترش ونه مجزا از آن مورد بررسی قرار می گیرد.در این مطالعه پژوهشگر با استفاده از فنون وشیوه های متعدد از جمله مشاوره مصاحبه های عمیق وهمه جانبه وغالبا کیفی میتواند نکات مهم و وسیعی را نسبت به موضوع مورد تحلیل فراهم آورد از طرفی چنانچه کمبود منابع یا فرصت امکان یک مطالعه وسیع را ندهد مطالعه موردی میتواند تنها راه کار پژوهش باشد. به همین دلیل نتایج آن غالبا غیرقابل تعمیم به سایر موارد مشابه میباشد.
قوم نکاری
به معنای نوشتن درباره شیوه زندگی یک قوم اجتماع یا سازمان میباشد چنین بررسی میتواند توصیف وسبک زندگی گروهی از افراد به شیوه ای باشد که تا آنجا ممکن است که برداشت خود آنها از زندگیشان سازگاری داشته باشند بر خلاف پژوهشهایی که با روش بررسی اجتماعی آماری صورت می گیرد وهدف یافتن علتها نیست بلکه بیشتر توصیف واقعیت است هر چند ممکن است این امکان وجود داشته باشد درباره چرایی برخی رفتارها نظریه های توسط پژوهشگر ارائه گردد که البته چنین فرضیه هایی ضمن پیشرفت پژوهش مطرح شده و نه از آغاز وقبل از شروع آن.
در این روش مشاهده مشارکتی ویژگی محوری آن است و پژوهشگر می کوشد تا در مورد فرهنگ تحت بررسی بیاموزد وآنرا به شیوه ودیدگاه دارندگان آن فرهنگ یا موضوع مورد مطالعه تفسیر نماید.
در این شیوه این ادعا وجود دارد که نمی توان به وسیله محرکهای مصنوعی جامعه مورد مطالعه را در غالب آزمایشها یا مصاحبه ها درک کرد بلکه این رویکرد نشان می دهد که مردم چگونه در آن وضعیت های ازمایشی یا مصاحبه ای از خود رفتارهایی را نشان بدهند.
تئوری مفهوم سازی این روش از نوعی رویکردی استقرایی بهره می گیرد یعنی رو به شکل گیری تئوری حرکت از جز به کل است و بر سه عنصر مفاهیم مقوله ها وقضیه ها استوار است هدف عمده این تئوری تبیین یک پدیده از طریق مشخص کردن این عناصر کلیدی و روابط بین این عناصر در بسته و فرایند آن پدیده است. فرایند تدوین تئوری مفهوم سازی بنیادی شامل
1-طرح پژوهش 2-جمع آوری داده 3-تنظیم داده ها 4-تحلیل داده ها
5-مقایسه با متون
اهمیت موضوع
در زمینه اهمیت باید به ارزش اجتماعی اقتصادی فرهنگی سیاسی و به طور کلی هرارزش که در نتیجه تحقیق بدست می آید و نقشی که تحقیق در ارائه راه حل یا راه حلهایی برای حل مشکل یا مشکلاتی که وجوددارد اشاره شود در بیان اهمیت تحقیق بایداز کلی گویی پرهیز وحتی المقدور با اسناد ومدارک آمار واطلاعات به اهمیت موضوع اشاره نمود
هدف تحقیق
محقق به دنبال چرایی وعلت پاسخ به یک سری سوالات یا مشکلاتی است که هدف آن تحقیق را انجام میدهد محقق باید به منظور فراهم آوردن مجموعه ای از تمهیدات و ابزار و روشها برای انجام برنامه ای از جمله انجام یک تحقیق باید از قبل هدف یا اهداف خود را مشخص سازد
روشهای جمع آوری اطلاعات
روش مشاهده
روش پرسشنامه
روش مصاحبه
روش تاریخی(اسنادی)
روش مشاهده
بطور کلی هر عملی با مشاهده شروع میشود هدف از مشاهده ثبت و ضبط دقیق وکامل وقایع ودر حین وقوع آنهاست یک محقق باید عادت کند تا به طور دقیق مشاهده نماید ورابطه علت ومعلول پدیده را در پایه وحقایق را کشف کند تا اینکه منطقی تر وعملی تر تحقیق کرده باشد.
عوامل موثر بر مشاهده
1-تعصبات وتمایلات مشاهده گر: که به طور خودآگاه یا ناخودآگاهی بر اطلاعات اثر می گذارد در حالت خودآگاه محقق سعی دارد تا به آن قسمت از رفتار وپدیده ها بپردازد که درتحقیق او در این باره فرض شده است چه بسا او رفتارهای جانبی را که میتواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد نادیده بگیرد در حالت ناخودآگاه مشاهده گر بنا به احساسات وعواطف ناشناخته ای از نظرخویش گروهی را به گروه دیگر ترجیح می دهد که باعث میشود مشاهده یکسان از افراد نداشته باشد
مثلا در مشاهده رفتار کارکنان در یک سازمان محقق ناآگاهانه به مطالعه افرادی بپردازد که برای او سهل الوصول تر یا آشناتر باشند. از این رو محقق باید از قبل چگونگی مشاهده خود را تا حد ممکن مشخص وهر گونه تمایل وتعصب شخص را شناسایی و از آن پرهیز نماید.
2-ویژگیهای فردی مشاهده گر: عواملی چون هوش دانایی زیرکی ومیزان دقت مشاهده گر سبب افزایش اعتبار اطلاعات جمع آوری شده در تحقیق میشود زیرا اینگونه افراد نکات و مطالب ظریفتری را مشاهده می کنند.
3-عوامل محیطی موثر بر مشاهده گر:مانند عوامل خانوادگی اجتماعی فرهنگی که فرد مشاهده گر را به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد بطور مثال فردی که در رابطه با جمع آوری اطلاعات در یک منطقه جغرافیایی اطلاعاتی را جمع آوری می کندکه قبلا در آنجا زندگی نکرده و فرد دیگری که در آن محل زندگی نموده است.
4-دانش وآگاهی مشاهده گر از موضوع:
هر چه آگاهی بیشتر باشد درک بهتری از موضوع خواهد شد حتی اگر به صورتهای گوناگون برای محقق عرضه شود لذا آگاهی محقق نقش موثری دربالابردن اعتبار اطلاعات دارد.
انواع مشاهده
1-مشاهده آزاد یا سطحی :مشاهده گر خود مستقیما به مشاهده پرداخته یا توسط افراد دیگری به مشاهده جامعه مورد مطالعه می پردازد در هر صورت مشاهده او سطحی و فاقد برنامه ریزی میباشد و برای کسب اطلاعات اولیه وتهیه فرضیه مفید است
2-مشاهده دقیق یا منظم: اصول از پیش ساخته شده ومنظم و مدون است و باید از موضوع مورد مشاهده آگاهی کامل داشته باشد به هر شکلی که موضوع عرضه می شود بتواند آنرا شناسایی کند این روش برای مواردی که مقدمات مشاهده به طریقی سنجیده و از پیش تعیین شده فراهم آمده است مناسب بوده ومحقق باید از کلیه وسایل دقیق علمی برای ثبت و ضبط و یادداشت برداری استفاده نماید.
نکات لازم در روش مشاهده
ثبت هر چه بیشتر وجامعتر از مطالب و مشاهدات
رفع نقاط ضعف در گزارشات مشاهده
استفاده از روشهای جدید جمع آوری اطلاعات فیلم وضبط صوت
تفکیک تفسیرها وقضاوتهای محقق از واقعیتهای مورد مشاهده
در اختیار گزاردن نتایج ثبت شده در اختیار کسی که دخالت در تحقیق نداشته تا نقایص کار مشخص شود.
روش پرسشنامه
در این روش محقق از طریق طرح تعدادی سوال اطلاعات لازم را از گروه پاسخگو دریافت می نماید این روش یکی از متداولترین طرق جمع آوری اطلاعات است تهیه پرسشنامه کاری است حساس وکیفیت تنظیم آن اثر مهمی بر نتیجه تحقیق خواهد داشت
انواع پرسشنامه
پرسشنامه عادی با سوالات بسته در این مورد که رایج ترین طریقه طرح و پرسشنامه است تعدادی سوال به دنبال یکدیگر نوشته میشود( تستی یا تشریحی) و پاسخ دهند بایستی در قسمتهای خاصی یا انتخابی جوابی دهد به سوالات این گونه پرسشنامه سوالات بسته می گویند وحسن بزرگ آن این است که جواب دادن و استخراج نتایج بسیار آسان است.
فهرست سوالات
در این نوع پرسشنامه محل معینی برای جوابها پیش بینی شده است وپرسشگر پس از طرح سوال جواب پاسخگو را به سلیقه خودروی کاغذ می آورد یا اینکه پاسخ دهنده هر طور که خواست جواب را می نویسد به سوالات این پرسشنامه سوالات باز میگویند و پاسخگو آزادی کامل دارد هر چه می خواهد بگوید وبنویسد. لذا تجربه وتحلیل این گونه جوابها بسیار مشکل خواهد بود.
بخشی از فهرست مطالب مقاله آشنایی به راه وروش کسب مجهولات
اهداف مطالعه روش تحقیق
اهداف علم
1-روش حجیت (تقلید محض) Authortarian mode
از طریق استناد ومراجعه به کسانی که دارای صلاحیت علمی واجتماعی لازم می باشند
روش –شیوه Metod
قواعد و ویژگیهای تحقیق علمی
واژگان کلیدی
سازهConstract
تعریف Definiton
متغیر variable
متغیر وابسته
فرضیه Hvpothesis
نقش فرضیه در تحقیق
استدلالهاReasoning
انواع استدلال
شروط استفاده از روش قیاسی
مراحل تحقیق علمی( جان دیونی Johe Dewey)
1-تعریف با بیان مسئله
قانون Priniciple
روایی validity پایایی Reliability
طرح تحقیق Research Proposal
بیان مسئله
ویژگیهای طرح مسئله
شیوه ساختن فرضیه
روش فرضی قیاسی
انواع فرضیه
اهمیت تشخیص نوع فرضیه از لحاظ شاخص
فرضیه مبتنی به جهت تاثیر متغیرها
تحقیقات اقدام پژوهشی
ویژگیهای اقدام پژوهی
دانش وآگاهی مشاهده گر از موضوع:
انواع مشاهده
انواع پرسشنامه
فهرست سوالات
شرایط تنظیم پرسشنامه
انواع مصاحبه
نکات مهم در رعایت روش مصاحبه
شرایط جمع آوری مطالب تاریخی
نحوه استفاده از منابع تاریخی
انواع نقد مطالب تاریخی
طرق جمع آوری مطالب آماری
جمعیت تحقیق
نمونه چیست؟
نمونه گیری sampling
فرضیه مبتنی به جهت تاثیر متغیرها
2-نمونه گیری طبقه ای strantified sampling
3-نمونه گیری خوشه ای cluster sapling
نمونه گیری سیستماتیک systematic sampling
5-نمونه گیری چند مرحله ای Maltistage sampling
نمونه گیری غیراحتمالی
انواع نمونه گیری غیراحتمالی
2-نمونه گیری سهمیه ای Quatu smpling
فصل پنجم
بحث وتفسیر نتایج
شیوه نقل ماخذ
1-مقدمه:
2-شیوه نقل ماخذ در پانوشت
3-شیوه نقل ماخذ در فهرست منابع
پیوستها
دانلود مقاله آشنایی با راه وروش کسب مجهولات