فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای

اختصاصی از فایل هلپ دانلود تحقیق نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای در 45 صفحه با فرمت ورد بسیار جامع شامل بخش های زیر می باشد:

مقدمه

اصول کرامت انسانی

حق برخورداری از امنیت شخصی و اجتماعی

انسان از دیدگاه اسلام 

پیامدهای نظرگاه حقوق طبیعی اسلام

برابری انسانها

آزادی­های اساسی

اسلام آیین مساوات است.

حق مساوات

آزادی اقتصادی

تکامل با حفظ ویژگی ها

نقش تعصبات قبیله ای در حذف حضرت امیر المومنین علیه السلام از خلافت 

مفهوم شناسی

ویژگی های عصر جاهلیت

تعصب

تقلید کورکورانه

شرب خمر

از خود بیگانگی

تقوا, تنها ملاک برتری است»

اعتراف دانشمندان اروپایی بر تاثیرپذیری از اسلام

قوس عجیب صعودی و نزول انسان
سرچشمه تفاخر و فخرفروشی
کبر و غرور سرچشمه گناهان بزرگ است
حرص بر جمع مال
نکته‌های تفسیر سوره کوثر
اعجاز این سوره
شأن نزول سوره کافرون
مگر بت پرستان منکر خدا بودند
 
 
 
 
 
 

مقدمه

اگر مردم را تربیت کنید به یک تربیتی سالم و دعوت کنید به اینکه با خدا آشنا بشوند با معارف آشنا بشوند اگر این طور باشد، کشور شما سالم می­ماند و به سایر جاها هم سرایت می­کند.

«از بیانات حضرت امام خمینی ره خطاب به جمعی از روحانیون و اساتید دانشگاه­ها مورخ 5/6/63»

خدا را شکر می­کنم آب زلال اسلامی نشعت گرفته از بیانات قرآن کریم در کشور عزیزمان شکوفا شده و انشاء ا... روز به روز اثر این شکوفایی نشئه و عطر خوش بوی محمدی با آشنایی به معارف اسلامی کشور عزیزمان را سالم و به سایر کشورها نیز سرایت کند . انشاا...

خوب می­دانیم کلمه اسلام از ریشه تسلیم در مقابل ذات حق تعالی و گرایش به خدا و تسلیم محض در برابر خداوند و آنگونه که حضرت ابراهیم می­فرمایند (... واجعلنا مسلمین لک و هم ذریتنا امه ...)

یعنی : "پرودگارا من و اسماعیل را مسلم و تابع محض فرمانت قرار ده و از تبار ما در امتی (پدید آور) که در برابر تو تسلیم و تابع محض باشند و دین اسلام هم از جهت اینکه مسلم تسلیم محض است در برابر حکم خداوند است نامیده می­شود." و سلامتی روح و اندیشه در تمامی ابعاد می­باشد.

فرد مسلمان می­بایست سالم بیاندیشد، سالم عمل کند، سالم ببیند. دست به اعمال خلاف اسلامی نزند، چشم او پاک باشد دست او در جهت سلامت حرکت کند، پای او از مسیر سلامت دور نشده و انحراف نرود و به بزرگترین وظیفه خود که عبادت کننده خداوند می­باشد عمل کند و هرگز حرام خدا را برای خود حلال نپندارد و حلال خدا را حرام ننماید و آنچه را به خود روا نمی­داند برای دیگران نیز روا ندارد.

اگر بخواهیم نگرشی کوتاه در معارف اسلامی داشته باشیم ملاحظه می­شود همچون گلستانی است که هر گل رنگ و بوی مسرت بخشی و زیبای خود را دارد که لذت معرفت به ذات حق و عشق واقعی مکنونات قلبی هر فردی را که در جستجوی حق و حقیقت است را سرمست کرده و مطلوب خود نزدیک و نزدیک تر می­کند از آنجا که خدا گرایش و خداشناسی در انسان فطری است صفات خداوند بعنوان قدرت علم یگانگی و عدل و اعزام پیغمبران و اعجاز قرآن و امامت و معاد دریچه­ای برای انسان باز می­شود که فرد به سلامت کامل و تکامل فکری می­رسد که خود فرهنگ کامل و صحیح را در فرد، در نتیجه در اجتماع ایجاد می­نماید.

از آندو در صدد اسلامی قبل از ظهور اسلام در اقصا نقاط جهان سنت­ها و آداب رسومی وجود داشت و اجرا می­شد که مصائب فراوان را برای نسل بشر بوجود بیاورد.

با تشعشعات خورشید عالم تاب اسلام و فرهنگ خداگونه عدالت اسلامی و قرآن و کتب ائمه طاهرین و سلسله امامت فرهنگ­های متحجّه  قومی قبیله­ای را ذوب کرده و از بین برده است.

امروز سیاست مداران بزرگ دنیا تزهای دروغین حقوق بشر هزاران انسان را در اقصا نقاط جهان برای منافع خودشان به خاک و خون می­کشند و سپس با تزهای اینچنینی و اعمال آنچنانی دست قبایل عهد حجر را بسته­اند.

در صورتی که مبنایی را که اسلام برای حقوق بشر تعریف کرده اصل کرامت انسانیت و اصل برائت از مشرکین و منشاء حقوق طبیعی را برای انسان به ارمغان می­آورد برای بررسی این مطلب به کتاب قرآن و حقوق از مؤسسه بنیاد پژوهشی های قرآن حوزه و دانشگاه مراجعه شود.


اصول کرامت انسانی

در مقدمه­ی اعلامیه­ی حقوق بشر، به اصل کرامت ذاتی انسان چنین اشاره شده است:" از آنجا که شناسایی حیثیت ذاتی کلیدی اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان و انتقال ناپذیر آنان، اساس آزادی، عدالت و صلح را در جهان تشکیل می­دهد." و در ماده­ی 1 تصریح شده است : "تمام افراد بشر آزاد به دنیا می­آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند. همه دارای عقل و جوان می­باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کند. "

قائل شدن به کرامت ذاتی انسان در اعلامیه، هرچند در برابر اندیشه­هایی که انسان را دارای طبیعتی گرگ صفت معرفی می­کند و یا در یک دیدگاه تبعیض آمیز انسانها را به دو گروه بهرمند از کرامت معرفی می­کند، گامی بلند در جهت ارتقای بشریت است، اما در عین حال با نقدهایی مواجه است، از جمله آنکه آیا مقصود از ذاتی بودن کرامت آن است که این صفت هیچ گاه و در هیچ حالتی از او جدا شدنی نیست. حتی اگر مرتکب بزرگترین جنایات شود یا آنکه مقصود آن است که انسان فطرتاً کریم است اما ممکن است با رفتار خود از این کرامت فاصله بگیرد؟ ظاهر مفاد اعلامیه همان شق اول است درصورتی که پشتوانه­ی منطقی ندارد...

.

.

.

نقش تعصبات قبیله ای در حذف حضرت امیر المومنین علیه السلام از خلافت :

در مورد این که چرا و چگونه علی‏علیه السلام - که ازطرف خدا و به ابلاغ رسول الله‏علیه السلام منصوب‏به ولایت‏بود.- از این جایگاهی که خدا تعیین‏نموده بود برکنار شد وعوامل زمینه ساز آن‏چه بود؟ باید به نقش عوام و توده مردم وهمچنین نقش خواص (اصحاب پیامبرصلی الله علیه وآله)توجه نمود. آنچه در مورد عوام می‏توان گفت،همان بیان مولاست که فرمود:

((... و همج رعاء اتباع کل ناعق یمیلون‏مع کل ریح لم یستضیئوا بنورالعلم، و لم‏یلجئوا الی رکن وثیق...)) (1) ; گروه دیگربی‏خردان هستند که هر صدائی را تبعیت و باهربادی به سمتی حرکت می‏کنند، از انوار علم‏و معرفت کسب نور نکرده و به تکیه گاه‏محکمی، اتکاء ندارند.

درجریان حذف علی‏علیه السلام نقش اصلی راهمان خواص - که به ظاهر اصحاب رسول‏خداصلی الله علیه وآله بودند.- ایفا نمودند که می‏توان‏تعصبات قبیله‏ای رابه عنوان عاملی قوی درمیان آنها مورد توجه قرار داد.

1 - تعصبات قبیله‏ای

تعصب و عصبیت که به معنای روحیه‏حمایت و دفاع نمودن از فامیل و بستگان درهر صورت (چه ظالم و چه مظلوم)می‏باشد، (2) از اخلاق فاسده و ملکات رذیله‏است که منشا بسیاری از مفاسد اخلاقی‏می‏گردد و اثر این خلق سوء این است که فرد،خویشان و متعلقان و افراد باند و قبیله‏اش راهمراهی و آن‏ها را ولو اهل ظلم و تجاوز باشندمورد دفاع خویش قرار می‏دهد.

امام صادق‏علیه السلام از قول رسول اکرم‏صلی الله علیه وآله‏فرموده‏اند:

((کسی که به اندازه دانه خردل عصبیت درقلبش باشد، خداوند او را در روز قیامت‏بااعراب جاهلی بر می‏انگیزاند))(3)

این ویژگی که در عرب جاهلی به عنوان‏خصوصیتی برجسته وجود داشت، با آمدن‏پیامبرصلی الله علیه وآله و تابیدن خورشید روشنی بخش‏اسلام تا حدود زیادی کم رنگ شد و می رفت به کلی مضمحل شود که با رحلت پیامبرصلی الله علیه وآله‏و انقطاع تعلیمات او و در جریان انتقال‏خلافت از وصی او به دیگران آتش این خوی‏زشت مجددا زبانه کشید و تلاش‏های صورت‏گرفته و مجاهدات پیامبرصلی الله علیه وآله را درکام خودفرو برده و سیرکمالی کاروان جامعه اسلامی رادچار رکود و عقبگرد نمود.

((عصبیت محور انسجام قبیله‏ای درعربستان بود و کفر و شرک در سایه همین‏عصبیت‏ها و حمیتها سامان یافته بود، پیامبرکه آمد، جامعه دینی را برمبنای جدید دین‏محوری و ارزش مداری پایه گذاری نمود ونظام دینی او سخت‏ترین نزاع‏ها را بانظام‏قبیلگی داشت، درنظام دین محوری‏پیامبرصلی الله علیه وآله که با روح پیوندهای فامیلی غیرمعقول تعارض و تقابل داشت، برادر در مقابل‏برادر و فرزند در مقابل پدر قرار گرفته و درواقع‏دسته بندی نوینی براساس ارزشهای دینی‏سامان یافت.))(3)

آن بزرگوار همه امتیازات قومی را لغو وهمگان را به کتاب خدا و سنت‏بیضاء دعوت‏نمود و مسلمین رفته رفته باقوانین قرآن خوگرفتند و می‏رفتند که گرایش‏های قومی را ازدل وجان بیرون بریزند که با انتقال غلطخلافت مجددا همه رسوم جاهلی رونق گرفت‏و رفته رفته ظرف مدت 25 سال دوره‏خلافت، بسیاری از آداب و رسوم جاهلی وتعصبات احیاء و متاسفانه این بار در لباس‏دینی خودنمایی کرد. پیامبراکرم‏صلی الله علیه وآله برای‏استمرار رهبری و ادامه تعلیم و تربیت دینی‏از جانب خدا مامور شدند علی‏علیه السلام را به ولایت‏بعد از خود منصوب نمایند، اما قریب العهدبودن مردم به جاهلیت و قبیله‏گرائی، پیامبر رادر ابلاغ این پیام به تردید انداخته و خوف‏مقابله و عدم پذیرش و موضع‏گیری، به صورت‏دغدغه‏ای پیامبر را مشغول کرده بود. 5

با نزول آیه تهدید کننده((یا ایها الرسول‏بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل‏فما بلغت رسالته...)) 6 ; ای رسول! آنچه ازجانب خدایت نازل شده، ابلاغ کن و اگر این‏موضوع را ابلاغ نکنی، گوئی اصلا رسالت الهی‏را به مردم نرسانده‏ای...


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد