کیفیت
oمحصول عالی یا خدمتی که انتظارات ما را براورده یا فراتر از آن است.
o
oکل جنبه ها و مشخصه های یک محصول یا خدمت که با توانایی آن در براوردن نیازهای اظهار شده (برمبنای قرارداد) یا ضمنی (تابع بازار) ارتباط دارد.
کنترل کیفیت (QC)
oاستفاده از تکنیکها و فعالیتهایی که به منظور دستیابی، حفظ و ارتقائ کیفیت محصول یا خدمت به کار می روند.
.1تعیین مشخصه های مورد نیاز
.2طراحی محصول یا خدمت برای دستیابی به مشخصه ها
.3تولید یا نصب برای دستیابی دقیق به مشخصه ها
.4بازرسی برای تعیین میزان تطبیق شرایط با مشخصه ها
.5بررسی عملکرد به منظور تهیه اطلاعات برای بازبینی مشخصه ها در صورت نیاز
کنترل کیفیت آماری (SQC)
Statistical Quality Control
Statistical Quality Control
oشاخه ای از کنترل کیفیت که شامل جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده ها برای استفاده در فعالیتهای کنترل کیفیت است.
oاجزای کنترل کیفیت آماری:
.1کنترل فرایند آماری (SPC)
Statistical Process Control
Statistical Process Control
.2نمونه گیری
تضمین کیفیت
oهمه فعالیتهای برنامه ریزی شده یا سیستماتیک برای دستیابی به اطمینان کافی درباره براورده شدن نیازهای کیفی تعریف شده محصول یا خدمت
o
oاطمینان دهی به براورده کردن کیفیت
مرور تاریخی
oتولد کنترل کیفیت همزمان با صنعت
oقرون وسطی: آموزشهای لازم به کارگران جهت تولید با کیفیت
oانقلاب صنعتی و تخصصی شدن کار: کاهش نقش مهارت در ساخت محصول و بازرسی محصولات پس از تولید نهایی
o1924(آغاز کار کنترل کیفیت آماری): شیوهارت از آزمایشگاه تلفن بل برای کنترل متغیرهای محصول نمودار آماری تهیه کرد.
oدر همان دهه: دوج و رومینگ هر دو از آزمایشگاههای تلفن بل روشی را به جای بازرسی 100% محصولات ارائه دادند.
oتولد کنترل کیفیت همزمان با صنعت
oقرون وسطی: آموزشهای لازم به کارگران جهت تولید با کیفیت
oانقلاب صنعتی و تخصصی شدن کار: کاهش نقش مهارت در ساخت محصول و بازرسی محصولات پس از تولید نهایی
o1924(آغاز کار کنترل کیفیت آماری): شیوهارت از آزمایشگاه تلفن بل برای کنترل متغیرهای محصول نمودار آماری تهیه کرد.
oدر همان دهه: دوج و رومینگ هر دو از آزمایشگاههای تلفن بل روشی را به جای بازرسی 100% محصولات ارائه دادند.
o1946: تشکیل انجمن آمریکایی کنترل کیفیت
o1950: عزیمت ادواردز دمینگ به ژاپن و برگذاری جلسات سخنرانی
o1950: عزیمت جوزف جوران به ژاپن
oتدوین استانداردهای کیفیت توسط ژاپنی ها
o1960: اولین دوایر کنترل کیفی به منظور بهبود کیفیت تشکیل شد، روشهای آماری ساده آموزش داده شد و توسط کارگران ژاپنی به کار رفت.
oاواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980: سفر مدیران امریکایی به ژاپن جهت فراگیری معجزات ژاپنیها
o1980: پیگیری کنترل کیفی در صنعت خودرو امریکا
...
ارتباط با تأمینکنندگان بر پایه منافع متقابل
oتوانایی سازمان و تأمینکنندگان آن در ایجاد ارزش به وسیله برقراری رابطه متقابل بر پایه منافع مشترک، افزایش مییابد.
تعاریف و مفاهیم
ISO 9000 : 2000
oمحصول (Product):
oماحصل انجام یک فرآیند
o
oیادآوری 1: چهار طبقهبندی عمومی برای محصول وجود دارد:
o- خدمات (مثلاً حمل و نقل)
o- نرمافزار (مثلاً لغتنامه، برنامههای کامپیوتری)
o- سخت افزار (مثلاً بخشهای مکانیکی موتور)
o- مواد فرآوری شده (مثلاً روغنهای روانکار)
...
148 اسلاید پاورپوینت
دانلود پاورپوینت کنترل کیفیت (QC)