فرمت فایل : power point (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد اسلایدها 82 اسلاید
مراحل تکاملی صنعت خودرو
1896: آغاز تولید انبوه خودرو با راه اندازی دو خط ابتدایی در اروپا و آمریکا
1913: ابداع خط بسته کاری متحرک (مونتاژ ) توسط فورد و تولید 250 هزار دستگاه خودرو مدل Tو فروش هر دستگاه به قیمت 500 دلار
انجام کلیه فعالیتهای زنجیره ارزش از تامین مواد اولیه تا خدمات پس از فروش توسط خودرو ساز ( فورد )
1945: آغاز برون سپاری ( out source ) فعالیتهای تامین و خدمات در راستای ارتقاء رقابت پذیری
1950 : آغاز تحولات جدید در زنجیره تامین ) تغییر تعداد تامین کنندگان فورد به 6000 ( شرکت
دهه 1990 : آزادسازی تجارت جهانی به صورت لغو محدودیت های کمی و کاهش تعرفه
فضای بسیار رقابتی بازار جهانی خودرو ناشی از اضافه ظرفیت مزمن ( حدودا“ 25 میلیون )
جهانی شدن صنعت خودرو و شکل گیری روندهای ادغام خودروسازان و به تبع آن قطعه سازان
چند ملیتی شدن شرکتهای خودرو ساز و قطعه ساز
تامین جهانی ( Global Sourcing ) و شکل گیری تامین کنندگان رده اول ؛ دوم و سوم ( Tier ها ) و مگاساپلایر ( tier 0.5 )
دهه 2000 : توسعه و انتقال تولید خودرو به کشورهای در حال توسعه و نوظهور ( BRICS ؛ ترکیه و ... ) با هدف اقتصادی تر شدن تولید
توسعه سرمایه گذاری خارجی توسط خودروسازان و الزام قطعه سازان به تبعیت از این سیاست خودروسازان
تحولات صنعت خودرو در کشورهای توسعه یافته
-شکل گیری زنجیره تامین منتخب خودروسازان از طریق شناسائی ؛ ارزیابی ؛ انتخاب ؛ بکارگیری و پرورش
-حرکت یکپارچه صنعت خودروی جهان به سوی استفاده از پلتفرم های مشترک مقیاس جهانی
-شکل گیری شبکه های تامین جهانی ( Tier 0.5, Tier 1 , Tier 2 , Tier 3 )
-تامین جهانی بر اساس معیار انتخاب Landed cost (جمع هزینه های تامین در محل مصرف )
-تولید جهانی بر اساس شرایط محیطی ؛ منابع در دسترس بر اساس بازار های موجود و بالقوه
-روند فزاینده ادغام و تصاحب ( M&A )خودروسازان و قطعه سازان با هدف ارتقاء رقابت پذیری
-تغییر استراتژیهای تولید و فروش خودروسازان بزرگ جهانی و حرکت به سوی بازارهای نوظهور
-اتصال صنعت خودرو و قطعه سازی بومی به بازیگران جهانی
پاورپوینت جامع و کامل درباره بررسی تحولات صنعت خودرو جهان و ایران