فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ )
قسمتی از محتوای متن
تعداد صفحات : 42 صفحه
تاریخچه حدیث نظر به این که قسمتى از احادیث در تبیین و تفسیر آیات قرآن و ثواب قرائت آنها وارد شده، جاى تردید نیست که پیشینه حدیث از سرآغاز نزول وحى است، و قرآن و حدیث دو راهنماى مردم مسلمان بودهاند و طبق احادیثى که در کتب معتبره شیعه و سنى وارد شده، پیامبر اکرم (ص) به حفظ و ضبط و نقل احادیث سفارش و تأکید مىفرمود.
احادیثى که حفظ چهل حدیث در آنها توصیه شده، از بهترین دلایل اهتمام پیامبر (ص) به نقل و ضبط و حفظ و تدوین حدیث است .
و نیز پژوهشگر معاصر آقاى سید محمد رضا جلالى در چهل و چهار حدیث از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده که در آنها دستور به کتابت و تقیید حدیث، یا اذن و رخصت به آن، آمده است، و همه این احادیث از طریق عامه روایت شده و در کتابهاى معتبره آنان موجود است با این وصف عامه چنین ادعا دارند که پیامبر (ص) از نوشتن و تدوین حدیث منع فرموده است! و احادیثى هم در این باب به آن حضرت نسبت دادهاند، سپس متأخرین آنها در مقام جمع و توجیه احادیث منع و جواز برآمدهاند، و دچار اختلافات و اشتباهات فراوانى شدهاند، البته ابوبکر و عمر و پیروان آنها از تدوین و کتابت، بلکه از نقل و روایت حدیث، به شدت جلوگیرى کردند تا آن جا که بعضى از راویان حدیث را به زندان کشیدند، و بعضى دیگر را تبعید کردند، و قسمتى از آثار را سوزاندند، که بر اثر آن متأسفانه، تدوین حدیث به طور رسمى سالها به تأخیر افتاد و عواقب شومى در پى داشت، چنانکه خود عامه معترفند و تصریح کردهاند که: وقتى عمر بن عبدالعزیز به تدوین حدیث فرمان داد، بیشتر صحابه پیامبر اکرم (ص) از دنیا رفته بودند و تحولات اوضاع و گروه بندیهاى سیاسى زمینه را براى دروغ پردازان و جعل کنندگان، فراهم ساخته بود.
در مقابل، حضرت امیر المؤمنین (ع) و دیگر ائمه اطهار (ع) نسبت به حفظ و کتابت و نشر حدیث اهتمام شدید داشتند و خود به نوشتن و املاء حدیث پرداختند و پیروان خود را پیوسته بدان تشویق مىکردند.
اولین اثر در این باره همان صحیفهاى است که امیر مؤمنان على (ع) از احادیث رسول خدا (ص) تدوین ساخته که احیانا از آن به کتاب على تعبیر مىکنند، و در آن مطالبى از میزان دیات و احکام آزادى اسیر و غیره مندرج است، و جمعى از محدثین خاصه و عامه از آن حدیث نقل کردهاند .
همچنین سلمان و ابوذر غفارى و ابو رافع مدنى و جابر بن عبدالله انصارى و بعضى دیگر از صحابه رسول خدا (ص) به کتابت حدیث پرداختند، و آثارى از خود بر جاى نهادند .
در طبقه تابعین نیز عدهاى از پیروان اهل بیت عصمت (ع) به تألیف کتابهایى از مجموعه احادیث اهتمام مىورزیدند، از جمله: اصبغ بن نباته، عبید الله بن ابى رافع، سلیم بن قیس هلالى، حارث بن عبدالله اعور همدانى، ربیعة بن سمیع، میثم تمار و محمد بن قیس بجلى و .
.
.
سپس در زمانهاى بعدى آثار بیشتر و وسیعترى تألیف شده و اصحاب ائمه (ع) و طبقات محدثین بعد از آنها تا زمان ما کتابهاى بى شمارى در این باره تألیف کردهاند .
سیر تدوین حدیث در شیعه چنانکه دیدیم مدار حدیث اهل سنت تا نیمه قرن دوم هجرى نقل شفاهى و مستند آن حافظه روات بود.
زیرا عامه بواسطه نهى خلیفه دوم از کتابت حدیث، بتدوین و ضبط آن نپرداختند.
دانلود حدیث