فرمت فایل :word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 10 صفحه
باتوجه به اینکه یکی از فعالیتهای اساسی که کودکان با آن میتوانند در دنیای سرشار از تخیل قرار گرفته و افکار و احساسات و تأثرات خود را بیان کنند، شعر است پس بیشک، شعر، عرصه دیگری است که میل به خلاق بودن را در کودک ارضا خواهد کرد.
مقدمه:
هر کدام از ما کمابیش با بلبل زبانی کودکان به ویژه در خواندن شعر، آشنا بوده و لذت بردهایم. اما فقط تا این حد آشنایی بزرگترها با شعر کافی به نظر نمیرسد. بهتر است ابتدا به طرح پرسشهای اساسی در این زمینه بپردازیم: آیا در خواندن شعر برای کودکان هدف این است که آنها را شاعر بار بیاوریم؟ یا قرار است روح آنها را تلطیف کنیم، یا آنها را خلاق بار بیاوریم؟
- شعر کودک
شعر برای کودکان، درست مثل قصههای عامیانه دارای معنایی پنهانی است که خوانندگان خردسال همیشه نمیتوانند به آن پیببرند. کودک بزرگ میشود و شعرهایی را که در حافظه او نقش بسته است دوباره به یادش میآورد یا به نوعی دیگر، آنها را میفهمد پس باید در شعرهای او جایی برای اندیشیدن وجود داشته باشد.
دکتر برنادت ردافی در کتاب ”پرورش تخیل و خلاقیت کودکان چنین اشاره میکند: ”کودکان، خلاق و مبتکر به دنیا میآیند، اشخاص بسیاری معتقدند که آنان خلاقتر از بزرگسالان هستند، زیرا مغزشان در مجموعه راه و روشهای معمول مشاهده مسائل حبس نشده است، یا تحت فشار پیروی یا اجبار منطقی قرار نگرفتهاند“.
کودکان پیشدبستانی از شنیدن شعر لذت میبرند، نه به خاطر اینکه با معنی شعر و یا صناعات ادبی آشنا هستند، آنها با آهنگ شعر میخکوب میشوند، با ریتم موجود در شعر به جنبش و جوشش درمیآیند، شاد میشوند و حرکت را تجربه میکنند.
تحقیق درباره نقش شعر در افزایش خلاقیت و پرورش هوش هیجانی کودکان