لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 13
نسخه شماره 107 - 1386/04/01 - نشریه صنعت خودروی صد و هفت
سیستم سوخترسانی انژکتوری و حسگرهای آن
نویسنده : مهران قنبری
سیستم سوخترسانی انژکتوریمهمترین عاملی که سبب شد سازندگان خودرو در ساخت سیستم سوخترسانی خودروهای خود از سیستم انژکتور به جای کاربراتور استفاده کنند، مزیت سیستم سوخترسانی انژکتوری برای دستیابی به استانداردهای آلودگی مصرف سوخت بود. این واقعیت را نباید فراموش کرد که سیستم سوخترسانی انژکتوری از تمامی جهات نسبت به کاربراتور، برتری دارد. سیستم سوخترسانی انژکتوری هرگز دچار خفگی نمیشود و ذرات بسیار ریز سوخت را مستقیماً به درون موتور اسپری میکند. با این روش، بیشتر مشکلات استارت سرد موتور که مربوط به عملکردکاربراتور است، از میان میرود. همچنین، سوخترسانی انژکتوری- الکترونیکی، در مقایسه با کاربراتور مکانیکی، بسیار راحتتر با سیستمهای رایانهای کنترل موتور همراه و هماهنگ میشود. در سیستم سوخترسانی انژکتوری چند ورودی، هرسیلندر دارای انژکتور مخصوص به خود بوده و مخلوط یکنواختتری از سوخت و هوا را به هریک از سیلندرهای موتور میرساند. درنتیجه، باعث بهبود توان و عملکرد موتور میشود. یکی دیگر از انواع انژکتورها، سیستم انژکتوری پیدرپی سوخت است. در این سیستم، شلیک هریک از انژکتورهای منفرد بهطور جداگانه توسط رایانه کنترل و براساس توالی جرقههای موتور، زمان بندی شده است. این امر باعث بهبود توان موتور و کاهش میزان آلودگی خواهد شد. بنابراین دلایل بسیار ارزشمندی ازلحاظ مهندسی، برای استفاده از انژکتور به جای کاربراتور وجود دارد.
سیستمهای سوخت رسانی انژکتوری اولیه، مکانیکی و بسیار پیچیدهتر از کاربراتورها بودند. در نتیجه بسیار گران بوده و موارد استفاده از آنها محدود بود. در 1957، شرکت شورولت، سیستم سوخترسانی انژکتوری مکانیکی روچستر را معرفی کرد که تا 1967 یکی از ویژگیهای بارز مدل "کوروت" بهشمار میرفت.کشورهای اروپایی، از لحاظ کاربرد تکنولوژی انژکتور، بروزتر و پیشتاز هستند. شرکت بوش در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 70، اولین سیستم الکترونیکی را روی موتور فولکس واگن مدل اسکواربک ارائه کرد.
با آغاز دهه 1980 تقریباً تمام خودروسازان اروپایی از برخی انواع سیستم سوخترسانی انژکتوری چند ورودی شرکت بوش استفاده میکردند. در نیمه دهه 1980، شرکتهای خودروسازی امریکایی درگذار از کاربراتورهای الکترونیکی به سیستم سوخترسانی انژکتوری، جزو اولین شرکتهایی بودند که به عنوان راه حلی موقت، به سیستم انژکتوری Throttle body روی آوردند. این سیستم که به اختصار آن را TBI مینامند، مشابه کاربراتور بوده، اما در آن از کاسه بنزین، شناور، سوپاپ سوزنی، لوله ونتوری، ژیگلور سوخت و پمپ شتابدهنده یا خفگی، خبری نیست. دلیل عدم نیاز به این قطعات در سیستم TBI این است که سوخت به جای کشیده شدن توسط خلاء ورودی، به طور مستقیم به درون منیفولد ورودی افشانده میشود. این سیستم، از محفظهای گلویی با یک یا دو انژکتور و یک رگلاتور فشار تشکیل میشود.
فشار سوخت نیز توسط پمپی الکترونیکی فراهم میشود. این سیستم، از لحاظ نصب، نسبتاً ساده است و مشکلات اندکی دارد، اما از تمامی امتیازهای سیستم سوخترسانی انژکتوری تمام عیار نظیر سیستم انژکتوری پیدرپی برخوردار نیست.پس از TBIها، گام بعدی در روند توسعه سیستمهای انژکتوری، سوختپاشی چند ورودی بود. هر سیلندر در موتورهای مجهز به این سیستم، دارای سوختپاشی مجزاست که در منیفولد ورودی یا در سیلندر و درست بالای دریچه ورودی نصب میشود. با وجود این سیستم در خودرو، یک موتور 4سیلندر دارای4 انژکتور، 6 سیلندر6 انژکتور و 8 سیلندر 8 انژکتور خواهد بود. سیستم انژکتوری چند ورودی، بهدلیل برخورداری از انژکتورهای بیشتر، بسیار گرانتر از دیگر سیستمهاست. درنظر گرفتن انژکتور جداگانه برای هریک از سیلندرها، باعث ایجاد تفاوتهایی آشکار در عملکرد موتور میشود. در دو موتور یکسان، یکی دارای سیستم سوخترسانی انژکتوری چند ورودی و دیگری دارای سیستم TBI، به دلیل توزیع سیلندر به سیلندر سوخت در حالت اول، توان خروجی 10 تا 40 اسب بخار بیشتر خواهد بود. همچنین تزریق مستقیم سوخت به دریچههای ورودی، نیازبه پیشگرم کردن منیفولد ورودی را برطرف میکند. این مسئله، آزادی عمل بیشتری در تنظیم لولهکشی ورودی سوخت به منظور تولید بیشترین گشتاور موتور فراهم میکند. همچنین، نیاز به پیشگرم شدن هوای ورودی، ازطریق عبورهوا از میان یک بخاری در اطراف منیفولد خروجی نیز برطرف خواهد شد. در واقع، تفاوتهای دیگری در سیستمهای انژکتوری چند ورودی وجود دارد که یکی از آنها ضرباهنگ انژکتورهاست. دربرخی سیستمها، تمامی انژکتورها به یکدیگر سیمکشی شده و بهطور همزمان در هر چرخش میللنگ، یکبار پاشش میکنند. در انواع دیگر، انژکتورها بهطور جداگانه سیمکشی شده و به نوبت پاشش میکنند. این روش، نیازمند لوازم کنترل الکترونیکی گران قیمت است، اما با ایجاد تغییرات سریعتر در مخلوط سوخت و هوا، عملکردی بهتر دارد و واکنش مناسبتری به پدال گاز نشان میدهد.
انژکتور کثیف و تمییز کردن آن
تحقیق و بررسی در مورد نسخه شماره 107