سازمان شش سیگما
کیفیت:
1- تعریف واقعی کیفیت را می توان رضایت مندی کامل مشتری دانست.
¢2- تامین شرایط مشتری و تامین کیفیت مجانی است.(فیلیپ کرازبی)
¢3- نوسانات دشمن تامین کیفیت است و مدیران ارشد مسئول نهایی تامین کیفیت می باشد و نه کارکنان (ادوارد دمینگ
¢شش سیگما: ارائه ابزار و روش هایی است که می تواند درجه صلاحیت فرآیندها را افزایش دهد.
¢هدف طرح شش سیگما: کاهش خطاها و اتلاف ها در همه ی حوزه های کاری است. به طوری که رضایت مشتری و افزایش سود را در پی داشته باشد. این طرح بر اساس آمار و اطلاعات نمایشی از فرآیند استوار است
¢1- بهبود انحراف معیار
¢2- کاهش دوره یا زمان طراحی
¢3- بهبود درجه سودآوری
¢4- بهبود درجه رضایتمندی مشتریان با توجه به کاهش هزینه های ناشی از کیفیت پائین
¢طراحی شش سیگما :بطور کلی شامل فعالیت هایی از قبیل طرح، برنامه طرح و توسعه، تعیین یا ارزیابی نیاز مشتری، تجزیه و تحلیل نیازهای عملکرد ی محصول یا خدمت، شناسایی مشخصات حیاتی کیفیتی، تعیین طرخح مبنا، طراحی جزئیات تحصیل و فرآیند و همچنین برنامه کنترلها در طول فرآیند طرح و توسعه می باشد.
¢هدف نهایی طررح شش سیگما: ارتقاء کیفیت نسبت، زیرا ارتقاء کیفیت به خودی خود هدف نیست بلکه وسیله ای برای رسیدن هدف دیگر و هدف ارتقاء کیفیت این است مشتریان راضی تر شوند اما اگر مشتریان همچنان ناراضی باشند هدف را گم کردیم.
¢
¢1- تعریف ارزش از دیدگاه مشتری
¢2- شناسایی جریان ارزش
¢3- ایجاد حرکت بدون وقفه در جریان ارزش
¢4- جست و جوی کمال
¢اصول دمینگ و اصول تفکر ناب:
¢از آنجایی مدیریت ناب همانند مدیریت کیفیت فراگیر بر کیفیت تأکید دارد. پژوهشگران اصول چهارده گانه دمینگ برای بهبود کیفیت و افزایش بهره وری بر این اساس مجدداً تعریف کردند:
¢
¢در نگرش مدیریت ناب هدف کلی رضایت مشتری همراه با سود بیشتر شرکت می باشد در این نگرش رضایت و تحقق انتظارات مشتری که در نتیجه بهبود مستمر کیفیت تولید و خدمات انجام می شود مبنای اصلی کار سازمان را تشکیل می دهد و تنها از این رهگذر است که سازمان می تواند به سود بیشتر برسد.
¢خواستگاه و منشأ تولید ناب در کشور ژاپن و شرکت تویوتا توسط(تا ایچی اهنو) صورت گرفت که با محوریت حذف اتلاف، اتمام عصر تولید انبوه و زایش تولید ناب را در پی داشت.
¢-ایجاد تغییر در فرهنگ سازمانی همسو با اصول و رویه های ناب
¢- طراحی یک برنامه جامع و برنامه ریزی شده به جای راه حل های تک منظوره
¢- تأمین منابع لازم
¢- حفظ اصول ناب و عمل به آن و تعهد بلند مدت
¢- اختیار داده به کارمندان و تاکید بر کار گروهی و همکاری
¢عوامل حیاتی موفقیت مدیریت ناب :
¢1- تعهدات هیات مدیره
¢2-آموزش کارکنان
¢3- اهداف قابل اندازه گیری
¢4- نگرش جامع بلند مدت
¢5-مدیریت تغییر
¢
¢
دانلود پاورپوینت سازمان شش سیگما و مدیریت ناب - 24 اسلاید