فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پروژه برنامه اول توسعه اقتصادی

اختصاصی از فایل هلپ دانلود پروژه برنامه اول توسعه اقتصادی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 16

 

برنامه اول توسعه اقتصادی،‌اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1372 – 1368)

در قانون برنامه پنج ساله اول به طور صریح و مشخص به موردی در خصوص بهسازی و نوسازی محله های قدیمی اشاره نشده است. ولی در پیوست قانون و بخش های برنامه، مطالعات نوسازی شهرها در بخش عمران شهری و در قالب برنامه های توسعه شهری، مدنظر قرار گرفته است. در سال های انتهایی اجراء برنامه اول، موضوع استفاده حداکثر از ظرفیت های درون محدودیت های شهری مطرح شد، ولی در طی این برنامه طرح مستقل و خاصی تحت این عنوان به اجراء نرسید( قانون برنامه اول ،‌1368)

برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1377 – 1373)

گسترش فیزیکی- کالبدی شهرها و مشکلات تامین خدمات، تاسیسات و مسکن برای شهروندان از یک طرفه و فرسودگی، تخریبو متروک شدن بخشهای قدیمی شهرها و عدم بهره برداری بهینه از فضا به همراه مشکلات زیست محیطی در این مناطق از طرف دیگر مسئولان و سازمان های دست اندر کار برنامه ریزی توسعه شهر را بر آن داشت که بخشی از برنامه پنج ساله دوم را به این مساله اختصاص دهند، به طوری که یکی از اهداف کمی برنامه های عمران شهری در این برنامه تحت عنوان تهیه و اجرا طرح های بهسازی و نوسازی برای 4000 هکتار بافت های مساله دار شهری می باشد (پیوست قانون برنامه دوم،‌1374)

برای اجراء این طرح ها،‌ شرکت عمران و بهسازی شهری تشکیل گردید که عمده ترین وظایف آن شامل تهیه و اجرا، طرح های بهسازی و نوسازی بافت های شهری، مدیریت و اجراء عملیات ، خرید اراضی ،‌تجمیع،تفکیک و آماده سازی زمین، مشارکت مالی با اشخاص حقیقی و حقوقی در اجراء طرح ها، مدیریت و تجهیز منابع داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در پروژه های شهری بود (قانون برنامه دوم،‌1373)

برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1383 – 1379)

در طول برنامه سوم نقش سازمان ها و دستگاه های اجرایی به خصوص سازمان میراث فرهنگی و شهرداری ها در احیاء و مرمت بافت تاریخی و فرسوده شهرها بیشتر پدیدار شد. در این برنامه با تصویب ماده 136، بخشی از وظایف دستگاه های اجرایی به شهرداری ها محول گردیده و شهرداری ها اقدام به تهیه طرح های بهسازی و احیاء بافت قدیم و فرسوده شهرها نمودند. مهمترین سیاست های مطرح شده در خصوص بافت تاریخی شهرها در این برنامه عبارتند از : (قانون برنامه سوم، 1379)

تجدید نظر در تعریف محدوده ها، حریم شهرها و گسترش حیطه نظارت شهرداری ها بر حوزه استحفاظی شهرها به منظور جلوگیری از فعالیت های جذب کننده جمعیت و جلوگیری از عدم تعادل جمعیت پیرامون شهرهای بزرگ.

توسعه موزون و هماهنگ شهرها و جلوگیری از گسترش بی رویه آنها به همراه مرمت و احیاء بافت های شهری و هدایت و کنترل موزون مناطق

جلب مشارکت مردم و سرمایه گذاری بخشهای تعاونی، خصوصی و سازمان های غیر دولتی در ایجاد و بهره برداری از تاسیسات و امکانات شهری همراه با یکسان سازی نظام حمایت ها برای فعالیت های شهری بین شهرداری ها و موسسات خصوصی سرمایه گذاری.

در راستای سیاست های برنامه سوم، وزارت کشور با همکاری شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت، سازمان بهسازی و نوسازی بافت قدیم را تاسیس نمود که عمده وظایف آن شناسایی محله های قدیمی و بافت های با ارزش تاریخی،‌پیشنهاد و تعیین کاربری اراضی و ارائه طرح های مناسب به منظور بهینه سازی محله های یاد شده، احداث ساختمان ها و تاسیسات مورد نیاز عموممی شهر، سرمایه گذاری و مشارکت با بانک ها و موسسات سرمایه گذاری و ... می باشند

برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1388-1384)

در قانون برنامه چهارم، تکالیفی جهت بافت های قدیمی و فرسوده مشخص شده است. در ماده سی قانون مذکور بیان گردیده است که دولت موظف است به منظور هویت بخشی به سیمای شهر و روستا استحکام بخشی ساخت و سازها دست یابی به توسعه پایدار و بهبود محیط زندگی در شهرها و روستاها، اقدام های ذیل را در بخش های عمران شهری و روستایی و مسکن به عمل آورد (قانون برنامه چهارم،‌1384)

هویت بخشی به سیما و کالبد شهرها، حفظ و گسترش فرهنگ معماری و شهرسازی و ساماندهی ارائه خدمات شهری از طریق احیاء بافت های فرسوده و نامناسب و ممانعت از گسترش محدوده شهرها بر اساس طرح جامع شهری و ساماندهی بافت های حاشیه ای با رویکرد توانمند سازی ساکنین این بافت ها:

ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها و شهرها به منظور کاهش خسارات انسانی و اقتصادی ناشی از حوادث غیر مترقبه

دولت موظف است بازسازی و نوسازی بافت های قدیمی شهرها و روستاها و مقاوم سازی ابنیه موجود در مقابل زلزله را اغاز و ظرف ده سال عملیات اجرایی مربوط به این امر در کل کشور خاتمه یابد.

به وزارت مسکن و شهرسازی اجازه داده می شود به منظور اجرا قانون استیجار، واگذاری معوض نصاب مالکانه و اجرا سایر طرح های عمرانی، املاک مناسب مورد نیاز را در بافت های فرسوده و نامناسب شهری، به قیمت کارشناسی خریداری نماید.

قانون بودجه سالهای 1384 و 1385

در قالب بند ب تبصره شش ،‌نسبت به تعیین تکالیف و بودجه ریزی برای بافت های قدیمی و فرسوده اقدام گردیده است. به منظور احیاء‌بافت های فرسوده شهری،‌ترغیب و تشویق بخش های خصوصی و تعاونی به احداث واحدهای مسکونی با دوام، ارزان قیمت و مقاوم در برابر زلزله و تامین مسکن خانوارهای کم درآمد، دولت موظف است اقدامات زیر را انجام دهد (قانون بودجه ،‌1384)

تامین یارانه سود تسهیلات بانکی برای سازندگان غیر دولتی (بخش های خصوصی ، تعاونی و عمومی) در دوره مشارکت مدنی به میزان دویست و پنجاه میلیارد ریال، در بافت های فرسوده و برای خریداران واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده در دوره فروش اقساطی سهم الشرکه بانک

وزارت مسکن و شهرسازی(سازمان ملی زمین و مسکن) موظف است در اجرا قانون تشویق احداث و عرضه واحد های مسکونی استیجاری مصوب 24/3/1377 ،‌ حداقل سی و پنج درصد از منابع درآمدی خود ناشی از فروش زمین و وجوه برگشتی را به میزان حداقل سیصد میلیارد ریال به منظور خرید املاک و مستحدثات ،‌آماده سازی و احداث واحدهای مسکونی استیجاری در بافت های فرسوده برابر شیوه نامه وزارت مسکن و شهرسازی (مقررات عمران و بهسازی) و طرح های مصوب هزینه نماید.

محدوده های بافت های فرسوده بر اساس طرح های پیشنهادی سازمان عمران و بهسازی شهری و تصویب کمیسیون ماده 5 که در کلان شهرها به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد رسید،‌تعیین خواهد شد

تسهیلات پیش بینی شده در این بند برای تشویق سازندگان خانه در بافت های فرسوده شهری شهرهایی هزینه خواهد شد که شهرداری و شورای شهر آن شهرها حداقل پنجاه درصد هزینه پروانه (شامل عوارض احداث ساختمان و تراکم منظور در طرح بهسازی مصوب) را متناسب با میزان تجمع خانه های پراکنده و ریز کاهش دهند.

وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) اجازه دارد به منظور اجرا پروژه های نوسازی بافت های فرسوده در طرح های مصوب، نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان پانصد میلیارد ریال اقدام کند.

شهرداری ها می توانند به تصویب شورای شهر و بر اساس آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید برای سرمایه گذاری در نوسازی بافت های فرسوده تا سقف پانصد میلیارد ریال اورا ق مشارکت با تضمین خود نسبت به پرداخت اصل و سود، منتشر نمایند.

حق امتیاز خدمات زیر بنایی موجود در بافت های فرسوده (آب ،‌برق،‌گاز ،‌تلفن) پس از نوسازی بدون دریافت حق امتیاز جدید محفوظ خواهد بود.

اجازه داده می شود تتا سقف سیصد میلیون دلار منحصراً‌برای نوسازی بافت های فرسوده شهری اختصاص یابد سازندگان خوابگاه های دانشجویی در بافته های فرسوده شهری از تسهیلات این بند بهره مند خواهد شد.

وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است بر اساس معرفی بنیاد شهید و ایثارگران بیست درصد از آپارتمان ها و منازل مسکونی اجاره به شرط تملیک را در اختیار خانواده های شاهد، جانبازان و آزادگان قرار دهد.

تنها در موردی که در بند ب تبصره شش قانون بودجه سال 1385 هش نسبت به همین تبصره در قانون بودجه سال 1384 هش تغییر نموده است در ذیل مرقوم گردیده است ( قانون بودجه، 1385)

تامین یارانه سود تسهیلات بانکی برای سازندگان غیر دولتی (بخش های خصوصی، تعاونی و عمومی) در دوره مشارکت مدنی به میزان سیصد و ده میلیارد ریال، با اولویت در بافت های فرسوده و برای خریداران واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده در دوره پیش فروش سهم الشرکه بانک؛ آیین نامه های اجرایی این بند با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارتخانه های کشور، مسکن و شهرسازی ، امور اقتصادی و دارایی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه برنامه اول توسعه اقتصادی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد