یکی از قابلیتها یا شایستگیهای لازم برای موفقیت در عرصه های رقابت، برخورداری از دانش و مهارت بازاریابی در بنگاه های اقتصادی است. عوامل زیادی میتواند در عدم موفقیت برنامه های بازاریابی بنگاه های اقتصادی نقش داشته باشد که ما در این مقاله با توجه به نقش بسیار حیاتی نام و نشان تجاری (برند) به تحلیل نقش ارزش ویژه برند میپردازیم.
الف) ارزش ویژه برند چیست؟
ب) مدل مفهومی برای اندازه گیری ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری
ج) ابعاد ارزش ویژه برند در مدل آکر
ارزش ویژه ی برند به روشهای مختلف برای اهداف متفاوتی تعریف شده است. ولی تاکنون، هیچ اتفاق نظری مشترک به دست نیامده است. این مفهوم میتواند از دید تولیدکننده، خرده فروش یا مشتری مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در حالی که تولیدکنندگان و خرده فروشان به کارکردهای استراتژیک ارزش ویژه ی برند تمایل دارند، سرمایه گذاران بیشتر به مفهوم مالی تعریف شده علاقه نشان می دهند. مدافعان دیدگاه مالی ارزش ویژه ی برند را به عنوان ارزش کل نام و نشان تجاری تعریف می کنند که هنگامی که فروخته شد و یا به ترازنامه افزوده شد یک دارایی مجزا است.
کلر وفاداری به برند را تحت اصطلاح طنین برند تجاری مورد بررسی قرار می دهد که به ماهیت روابط مبتنی بر مشتری و میزانی که مشتریان احساس همسازی و جور بودن با برند می کنند، باز میگردد. این تعریف از وفاداری به برند رابطه ی مستقیمی را بین وفاداری به برند و ارزش ویژه ی برند خاطر نشان میسازد.
آکر بیان می کند که همخوانی و تداعی برند ممکن است به صورت همه ی فرم ها و ویژگی های مرتبط به یک کالا و یا، جنبه های مستقل از خود کالا مشاهده شود. تداعی ها و همخوانی ها معرّف مبنایی برای تصمیمات خرید برای وفاداری به برند هستند و همچنین آفریننده ی ارزش برای شرکت و مشتریانش می باشد.
دانلود پاورپوینت عوامل تعیین کننده ی ارزش ویژه ی برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان- 25 اسلاید