
ازآنجا که بازی اغلب با فعالیتهای بدنی همراه است ارتباط نزدیکی با رشـــد و تربیــت انــدام بچــه هــا،مهــارتهای جنبشی مناسب و آمادگی بدن دارد.
کودکـان بـا فعالیت هـای جسمـانی به مهـارتهای حرکتی می رسنـد کـه آنهـا را قـــادر مــی سـازد تـا از نظــر جسمــانی ،اطـمـینان ایمنی و اتکــا بـه نفــس پیــدا کننــد از طــرف دیگربــازی وظایف متعددی را در سطـــوح مختلف رشد بر عهده می گیرد به طور مثال کودکان نیــاز بــه اجتماعــی شــدن دارندو بازی فرصت مناسبـی به آنهــا می دهــد تا رفتارشان را بـا دیگران هماهنــگ کــرده ،چیزی را که شاید با دیــده آنها متفــاوت اســت بپذیرند شــواهــد بسیار دال بر وجود رابطه بین بازی و رشد شناختی نیز وجود دارد.
افزایش مهارت در برنامه ریزی ،توانایی حل مسئله ،خلاقیت،دست یافتن بـه دور اندیشــی ،رشــد زبــان،همه و همه در بازی کودکان متجلی می شود برای پی بردن بــه ارزش و اهمیـت بــازی بـایـد بــازی کودکـان و نحـوه انجـام آنرا بشناسیم و هـرگـز بـازی کودکان را بیهـوده تلقـی نکنیم چرا که زمان بازی زمان به دست آوردن دانش و تجربه است.
فعالیـــت هـا ی که آگاهانه و به قصــد حصـــول نتیجــه انجــــام نمــی شود (جــان دیــویــی)
فعـــــالیـــت هــا ی در جهــت تـــداوم شــادمـانـــی(شاند)
بـــــازی یعنــــی یکــی ســاخـتـــن واقــعـیــت بــا خــود(ژان پیاژه)
فعــالیتـی فـی نفسه آزاد،بی هدف،سرگرم کننده یا تفریحی (لازاروس))
تمرینی غریزی و بی هدف از اعمالی که در زندگی آینده نقش اساسی دارند (گروس)
آزادانه ابراز وجود کردن برای کسـب لذت مترتب بر آن(سی شور)
تعریف کلی: به هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدف دار گفته می شــــود که به صورت فردی یا گروهی انجــــــام می پذیــردو مــــوجـــب کســب لــذت و اقنـاع کـــــــودک مـــی شـــود
1)از محـــدود کــردن کــــودک در هــنــــگام بــــازی بپــرهیـزیــم.
2)بـــرای متــوقف کــردن بــازی از امــر و نهــی استفــاده نکنیـم.
3)در انتخاب نوع بازی به سن ، جنس و توانایی کودک توجه کنیم.
4)در بازی کودکان دخالت نکنیم اما راهنما و کمک کننده خوبــــی باشیم.
5)مراقب باشیم که محیط بازی موجب آسیب جسمی ،فکری و یا روانی نشود.
6)کاری کنیم که بازی به صورت تجربه لذت بخش در ذهــن کــودک باقی بماند.
7) بر مطـــالب و نحـــوه ی بیــان کــودکان در بــازی توجــه کنیـــم.
8) به بـازی کودکــان اهمیت دهیم زیرا زندگی آنها در بازی شکــل واقعی به خود می گیرد.
9)در محیط های بازی گروهی (پارکها ،اماکن عمومی)اجازه دهیم تا کودکان با یکدیگرهمبازی شـوند و از واردشـــدن بــه محیــط بازی کودکان بپرهیزیم.
10)محیــط وشــرایط لازم بــرای انجــام بــازی کودکــان فراهم کنیم.
دانلود پاورپوینت آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی - 13 اسلاید