نوع فایل: word
قابل ویرایش 77 صفحه
چکیده:
در شرکتهای خدماتی افراد عنصر اصلی سازمان محسوب می شوند. بالطبع افراد موجود در این سازمانها دارای یکسری نیاز هستند که با برآوردن این نیازها، انگیزش در آنان افزایش می یابد. در تحقیق حاضر به دنبال شناسایی نیازها و ارزیابی تأثیر نیازها در انگیزش کارکنان هستیم. روش تحقیق، روش توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مطالعه مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. جامعة آماری تحقیق شامل کارکنان امور اداری شرکت ملی گاز تهران بزرگ بوده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است.
حجم نمونه برابر با 20 نفر از کارکنان اداره مذکور بود. از بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتایج حاصله مشخص گردید که ترکیب نیازهای شدید کارکنان در مقطع زمانی انجام پژوهش نیاز به کسب موفقیت، نیاز ایمنی، نیاز به رشد و پیشرفت، نیاز به نظم، نیازهای زیستی، نیاز به استقلال، نیازهای اجتماعی بوده که با نادیده گرفته شدن این نیازها، میزان انگیزش کارکنان تقلیل یافته است.
مقدمه:
نیروی انسانی موجود در هر جامعه عامل اساسی و تعیین کننده ای است که با شرکت مستقیم در تولید و خدمات یا به صورت اعمال تراوشات فکری در انواع فعالیتها موجبات توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی هر کشوری را فراهم می سازد. عملکرد نیروی انسانی به عنوان عامل اساسی بستگی به توانایی و انگیزش وی دارد.
توانایی ها و مهارتها تنها فرد را قادر می سازد، عملکرد نیروی انسانی به عنوان عامل اساسی بستگی به توانایی و انگیزش وی دارد.
توانایی ها و مهارتها تنها فرد را قادر می سازد که وظیفه اش را انجام دهد اما برای اینکه او کارش را به نحو مطلوب انجام دهد نیاز به انگیزش دارد (مقدمی پور، 1378، 189)
انگیزش به معنای تحرک درآوردن رفتار فعال برای ارضای نیاز است. بعضی از نیازها مانند احتیاح زیستی به آب و هوا، غذا، خواب، سرپناه جزو نیازهای اولیه است و سایر نیازها را می توان به عنوان نیازهای ثانویه تلقی کرد که مانند نیاز به قدر و منزلت، مقام، وابستگی به دیگران، محبت و. موفقیت و ... که درجه شدت این نیازها در اشخاص مختلف متفاوت است. (ایران نژاد، 1376، 376) در تحقیق حاضر به دنبال آن هستیم که نیازهای کارکنان شرکت را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم که مهمترین عامل مؤثر بر نظام انگیزش به شمار می رود. در سنجش نیازهای شدید کارکنان از مدل پنج طبقه ای سلسله مراتب نیازهای مازلو که به ترتیب عبارتند از نیازهای فیزیولوژیک، ایمنی، امنیت، اجتماعی و تعلق، احترام و خودشکوفایی و همچنین نیازهای آشکار ماری، تئوری دو عاملی هرزبرگ و تئوری مک کلند به عنوان الگو استفاده شده است.
ترکیب نیازهای شدید کارکنان وضعیت انگیزشی آنان را نشان خواهد داد و با مطالعه و بررسی بیشتر مشخص خواهد گردید که سازمان مذکور تا چه حد به ارضای این نیازها توجه جدی دارد.
فهرست مطالب:
فصل اول – کلیات
مقدمه
1-1 بیان مسئله
2-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
3-1 اهداف تحقیق
4-1 فرضیات و سوالات تحقیق
5-1 تعریف عملیاتی متغیرها در تحقیق
6-1 قلمرو تحقیق
7-1 واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق
فصل دوم – ادبیات موضوع
1-2 معرفی شرکت
2-2 ماهیت انگیزش
3-2 اهمیت انگیزش
4-2 چهارچوب انگیزش
5-2 دیدگاههای تاریخی در انگیزش
1-5-2 دیدگاههای اولیه انگیزش
2-5-2 دیدگاه مدیریت علمی
3-5-2 دیدگاه روابط انسانی
6-2 نظریه های انگیزش
1-6-2 نظریه های محتوایی (تئوری نیازها)
2-6-2 نظریه های فرایندی انگیزش
3-6-2 نظریه های معاصر انگیزش
7-2 رابطه بین نیاز و انگیزش
فصل سوم – روش تحقیق
مقدمه
1-3 روش تحقیق
2-3 جامعه آماری
3-3 نمونه و روش نمونه گیری
4-3 ابزار گرداوری داده ها
5-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها
6-3 محدودیتهای تحقیق
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل یافته ها
1-4 توصیف داده ها
فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5 نتیجه گیری
2-5 پیشنهادات
منابع
پیوستها
منابع ومأخذ:
1) ام ستیرز، ریچارد – پورتر، لیمان دبلیو (انگیزش و رفتار در کار) سید امین ا... علوی مرکز آموزش و مدیریت دولتی جلد اول، چ اول، 1372.
2) ام ستیرز، ریچارد – پورتر، لیمان دبلیو (انگیزش و رفتار در کار) سید امین ا... علوی مرکز آموزش و مدیریت دولتی جلد دوم، چ اول، 1375.
3) الوانی، سید مهدی (مدیریت عمومی) نشر نی، چ پنجم، 1371.
4) نشر مرهورن، جان آر – هانت، جیمز جی – ازبورن، ریچاردان (مدیریت رفتار سازمانی) مهدی ایران نژاد پاریزی – محمد علی بابایی زکلیکی – محمدعلی سبحان اللهی، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت جلد اول، 1378
5) رابینز، استیفن (مبانی رفتار سازمانی) علی پارسائیان – سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چ چهارم، 1380.
6) گریفین، مورهد (رفتار سازمانی) سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده نشر مروارید، چ دوم، 1375، چ ششم 1378
7) هرسی، پاول – بلانچارد، کنت (مدیریت رفتار سازمانی) قاسم کبیری، انتشارات جهاد دانشگاهی، چ ششم 1378
8) مقیمی، سید محمد (سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی) نشر ترمه، چ دوم 1380
9) آذر، عادل – مو.منی، منصور (آمار و کاربرد آن در مدیریت) انتشارات سمت، جلد دوم، چ چهارم 1379
10) نیک گوهر (روش تحقیق)
پروژه شناسایی نیازها و ارزیابی تأثیر نیازها در انگیزش کارکنان امور اداری شرکت ملی گاز. doc