فضاهای عمومی با ایجاد مشارکت، حضور گروه ها و فضای تعامل نقش عمده در تقویت جنبه های اجتماعی شهرها دارند. بازارهای قدیم روزگاری عمومی ترین محور اجتماعی و عملکردی بوده و کارکرده فضاهای عمومی را ایفا می نموده است. این مقاله در صدد بررسی کالبدی بازار سنتی ایرانی، نقش و جایگاه آن در شهر و بررسی انواع آن با تاکید عمده بر تحلیل ویژگی کالبدی و کیفیت فضاست. در این رابطه مقایسه موردی مساوی سرای مشیر شیراز و تیمچه منظم تبریز به عنوان دو فضای شهری واحد ارزش و همخوان با فرهنگ و هویت ایرانی پرداخته شده است. با این هدف که با بررسی شباهت ها، تفاوت های کالبدی و یافتن نقاط ضعف و قوت در این دو مرکز تجاری در دو اقلیم کاملا متفاوت راهکارهای عملی برای طراحی مراکز تجاری مدرن بدست بیاید.
بررسی کالبدی بازار ایران (مقایسه موردی تیمچه مظفریه تبریز و سرای مشیر شیراز)