فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درمورد چوب

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق درمورد چوب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

از زمانهای گذشته تا به امروز چوب یکی از عناصر دائمی مورد استفاده در معماری ایران بوده است. موقعیت ویژه ای که چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارد تنّوع انواع آن باعث شد تا از این عنصر استفاده های بسیاری بشود و از پوشش پشت بامها گرفته تا قاب های تزئینی پنجره ها و ساخت اشیاء فلزی، چوب مورد استفاده قرار گیرد.

هنرمندان با ذوق و خلاّق ایرانی در جهت زیباتر شدن بناها و ساختمانها توانسته اند آثاری خلق کنند که هرکدام به عنوان هنری مجزا مورد توجه قرار گیرند. که منبّت، خاتم، معرّق، گره چینی و مشبک و ... از آنجمله هستند. از سابقه " گره چینی و مشبّک" در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست.

برخی پژوهشگران احتمال داده اند استفاده از این هنر چه در حالت مشبّک و چه در حالت آلت و لغت از دوران خلفاء عباسی شروع شده و در قرن 6 تا 8 هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده است و از همان زمان به ایران رسیده است.

از این سبک کار معمولاً در ساخت درهای اماکن مقدسه،‌ مقابر، منابر، و از مشبّک در پنجره های منازل و کاخها، نرده ها استفاده می شده است. از دوران صفویّه به بعد تعبیه شیشه های رنگی در چوب های مشبّک رایج شده و اصطلاحاً به "ارسی" مشهور گردید.

از استادان بی بدیل این هنر مرحوم استاد غلامرضا آقا ابراهیمیان است که آثار باارزشی از او در مقرنس کاری،‌ قطاربندی، رسمی بندی،‌ مشبّک و گره چینی در عتبات عالیات و بناهای تاریخی اصفهان موجود است. کلیه درها و پنجره های هتل عباسی نیز از آثار این هنرمند است.

در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی علاوه بر تأسیس کارگاههای مرمت گره چینی و مشبّک اقدام به برگزاری دوره های کوتاه آموزش این هنر برای علاقمندان کرده است.

از دیگر استادان این هنر اصیل و قدیمی می توان به مرحوم استاد مهدی عشّاقی، استاد علی عباس عشّاقی، استاد مهدی اولیائی و استاد علی مظاهری اشاره کرد

گره چینی هنر خلق زیبایی با چوب و شیشه است

صدای یکنواخت و کشیده زنگ در حیاط روی حال خیالش پرده کشید. نگاه بهت زده خیالش از روی کنده چوب های استخوان دار گذشت. آرام و پا کشان از زیر سایه خشک درخت توت و از باریکه آجر فرش حاشیه کنار باغچه رد شد و در چوبی و دو لتی حیاط را باز کرد. حال و رنگ خنده ای بی صدا گوشه چشم های شوخ نگاهش خانه گرفت. نفسش تازه شد، شانه هایش را کنار کشید و راه داخل شدن را باز کرد و به راه افتاد. از کنار داربست طاق نصرت مانند نسترن آتشی که می گذشتیم، برگ های لب سوخته و زمین خورده حاشیه باغچه را با نعل گیوه هایش پس زد. زیر درخت بید مجنون روی لبه تخت چوبی چارگوش دوره دار که نشستیم، نگاهش را به شاخه های واژگون و ترکه های سخت بید مجنون گره زد. حال و رنگ خنده بی صدای گوشه چشم هایش سرد شد. اثر زخم و درد خجالت کشیدن لا به لای چین و چروک پیشانی بلند و گونه های استخوانی اش پنجه کشید. دلگیر شدی؟ آره؟! نمی خواد چیزی بگی. از گپ و گفت و رگ و ریشه ات خبر دارم. خودم بزرگت کردم. خیلی خوب حالیم شد. فهمیدم تشنگی امانتو بریده آرام و خسته حال خم می شود و از زیر دستگاه یک تکه چوب نازک و رنده خورده شمشاد را برمی دارد. با مداد روی تنه صاف و خوش بوم شمشاد عدد سال های 1321 را از رقم های امسالی که در آنیم کم می کند، باورت می شه، آه می کشد. ای دل غافل انگار همین دیروز بود. مادر خدا بیامرزم یه نصفه نشان سنگک برشته و 3، 4 تا گل شامی کباب گذاشت میان دستمال نان پیچه ام و گوشه های دستمال را دو تا دو تا بهم گره زد و نهار اون روزمو داد دستم، پدر خدا بیامرزم دستمو گرفت و راه افتادیم نزدیک در حیاط مادرم از زیر قرآن ردمان کرد. آفتاب تازه در آمده بود که رسیدیم به دکان اوستا مرتضی خدا بیامرز. ما را که دید دستش را انداخت دور گردن بابام، بابام دستمو گذاشت تو دست سید مرتضی و گفت: « این یکی تو کار جور دیگه ایه، هر کاریش کردم پایبند ملات و ماله و سیمان و شمشه و شاغول بشه نشد که نشد، خدایی شو بگم. می خواستم ازش یه اوستا کار معمار پدر پیشه بسازم. کارم جور در نیامد. هیچ جوری دل به کار گل نمی ده. در عوض تا دلت بخواد عشق چوب داره و تیشه تا یه تیکه چل چوب و تخته مخته ای گیر میاره می افته به جانش و تا یه چیز خوش آب و گلی و یه گل مرغی از زیر دستش در نیاد ول کن کار نیست.» * پس این طوری بود که رفتید زیر دست حاج مرتضی خان گره چین و فوت و فن کار را پیدا کردید و شدید استاد نصرت الله بابائی، خوب حالا این گره چینی یعنی چی یعنی چه کاری؟ _ راستش باید هندسه بدانی و ریاضیات و کار با چوب و رنگ ها رو هم خوب بشناسی. گره چینی هم ساختن و هم پرداختن سطوحی مرکب از مجموعه شکل های هندسی یا میان پر به وسیله شیشه رنگی، قطعات چوبی معرق، آیینه، الماس تراش و منبت کاری شده یا حتی میان خالی که در نهایت اثری یک پارچه، همگن، متجانس، متوازن و متقارن را پدید می آورد، مثل همین تخته شطرنج که روبروت گذاشته ام. * به تخته شطرنج که از دست و پنجه استاد بیرون آمده است نگاه می کنی نگاهت به دوایری در کناره و پیچش هایی از امواج در حاشیه تخته شطرنج به حرکت در می آید تصویری از دو چشم و مغز انسان که تا حد و مرز وسعت تخته ادامه می یابد. آن گاه نگاهت به درون می آید به نقطه ای به نام مرکز تقارن می رسی. بعد می ایستی و ثابت می مانی تا به عرصه رسیدن اندیشه، آن وقت می اندیشی و می اندیشی، هر چه هست فروتنی است. عین در زورخانه ای که برای وارد شدنش باید سر خم کنی.* استاد از خصوصیات و جنس این هنر بگویید!؟ ¬_ تردیدی نیست که خواص معینی از قبیل هماهنگی، تناسب، وحدت، تنوع سادگی، صحت اندازه گیری، وضوح، اتحاد میان اجزا؛ و شایستگی برای انجام دادن هدفی که اثر هنری برای آن به وجود آمده است، زیبایی را به وجود می آورد اما زیبایی بیش از آن چه در خواص


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد چوب
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد