لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 4
گمرک و نقش آن در تجارت الکترونیکی
ابداعات و فناوریهای وسیع سالهای اخیر، دسترسی به امکانات ارتباطی، ماهوارهای و اینترنت و اثر آن بر مرزهای جغرافیایی و ضرورتهایی که در دنیای معاصر به وجود آمده است بر کسی پوشیده نیست. افزایش فعالیتهای برون مرزی و فعالیتهای بینالمللی حاکی از ظهور و گسترش روابط جهانی است. این روابط به عنوان یکی از شرایط تعیینکننده جامعه معاصر در سراسر دنیا در حال گسترش است. جهانی شدن در عین حال هم علت است و هم معلول، به عنوان مثال بخش اقتصادی جهانی شدن که هم تأثیر میگذارد و هم تأثیر میپذیرد. یک بحث اصلی آن در بخش تجارت جهانی و افزایش حجم مبادلات تجاری است.
دنیای امروز، دنیایی است که در آن:
حدود 5/1 میلیارد مسافرت هوایی تجاری در سال انجام میشود.
حدود 180 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد.
هزاران محصول یا فرآورده جهانی عرضه میشود.
صدها میلیون کارتهای اعتباری جهانی بکار برده میشود.
حدود 450 تریلیون (هزار میلیارد) دلار گردش ارز خارجی وجود دارد.
چندین تریلیون دلار سپردههای بانکی خارج از کشور وجود دارد.
60 تریلیون دلار جابجایی سالانه اوراق بهادار انجام میشود.
44500 شرکت فرامرزی با مجموعه فروش سالانه 7 تریلیون دلار فعالیت دارند.
طی پنجاه سال اخیر حجم مبادلات تجارت 12 برابر و صادرات کالاهای صنعتی 23 برابر شده است. زمان عملیات تجاری به سرعت رو به کاهش است و تجارت بدون کاغذ و الکترونیکی با سرعت بسیار زیادی رو به گسترش میباشد. اکنون از طریق بستر اینترنتی یا تبادل الکترونیکی دادهها (EDI) که روی شبکههای خصوصی بنا شده کالا سفارش داده میشود، از طریق کارت اعتباری مبلغ آن پرداخت میشود و توسط شرکتهای پست سریع، کالا در یک زمان کوتاه به مقصد آن ارسال میگردد.
رقابت در سطح جهانی افزایش یافته، دیگر در دنیا انحصار معنی نمیدهد و حق انتخاب خریدار گسترش پیدا کرده است. در بخش گمرک، اخیراً در اجلاس سازمان جهانی گمرک، برای افزایش امنیت از یک طرف و کاهش موانع از جانب دیگر، کشورهای پیشرفته مطرح کردند که کنترلها را صرفاً به هنگام ورود اعمال نکرده بلکه آنها را کاهش میدهند و در عوض کشورهایی که قصد صدور کالا به این کشورها را دارند مسئولیت کنترلی بیشتری در مبدأ پیدا میکنند؛ یعنی برای نزدیک کردن دو هدف متضاد کنترل و سرعت، بررسیها به گمرک ورودی محدود نشده و گمرکات صدوری نیز مسئولیت جدیدی پیدا میکنند. برای حضور و وارد شدن در بازار باید مقررات هماهنگی بین کشورها برقرار گردد. به همین منظور قطعنامهای حاوی چندین کنوانسیون با نام «امنیت و تسهیل در زنجیره عرضه کالا و در تجارت جهانی» به تصویب رسیده است.
همچنین، طی نیم قرن گذشته تأسیس مناطق آزاد تجاری گوناگون در سطح منطقهای، اتحادیههای اقتصادی وگمرکی، انگیزههای مهمی برای بازاریابی و تولید برون مرزی بودهاند. در مناطق آزاد و همچنین در اتحادیههای گمرکی، تجارت کشورهای عضو با تعرفه صفر انجام میشود. این مناطق در اکثر نقاط دنیا در حال شکلگیری هستند بویژه در اروپا، مناطق آزاد تجاری و اتحادیههای گمرکی (که در حالت اخیر یک تعرفه خارجی مشترک وجود دارد وتعرفههای داخلی لغو شده است) تا حد زیادی تولید برون مرزی و بطور کلی سرمایهگذاری مستقیم خارجی را تقویت کردهاند.
برآورده شده است که در چهارچوب معاهدات و پیمانهای منطقهای، تجارت رو به افزایش میباشد. از این نظر تا سال 2005 تحولات مهمی در سطح دنیا به وقوع خواهد پیوست؛ یعنی تشکیل اتحادیه اروپا که یک زمانی آرزوی دست نیافتنی به نظر میرسید اکنون به پول واحد هم دست پیدا کرده است تعداد اعضاء فعلی آن 15کشور بوده و تا سال آینده 10 کشور دیگر به آن میپیوندند و جمعاً تعداد اعضاء اتحادیه اروپا به 25 کشور خواهد رسید. همینطور نفتا و مرکورسور در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین یکی میشوند. اتحادیه آفریقا هم همینطور است آن هم در حال بزرگ شدن است؛ یعنی حجم مبادلات تجاری داخل هر منطقه و اتحادیه به دلیل صرفهجویی در مقیاس رو به گسترش میباشد.
دیگر هر کشوری بطور مستقل نمیتواند تصمیم بگیرد یکسری مقررات خاص خود را اعمال نماید برای اینکه سازمانهای بین المللی متعددی در این زمینه نقش دارند و به منظور یکسانسازی و وحدت رویه، مقررات وضع میکنند و کشورهای عضو این سازمانها وکنوانسیونها ملزم به اجرای مقررات واحد آنها میباشند.
هر کشوری باید برای مبادلات و ارتباطات بینالمللی خود زبان مشترک و استاندارد مشترک با بقیه داشته باشد تدوین و طراحی زبان مشترک در دنیا توسط سازمانهای بینالمللیانجام میشود تا کشورها بتوانند از آن استفاده کنند.
کردن سیستم کاغذی و استفاده از کارت هوشمند است که میتوانند به بانک اطلاعاتی کمک کند
گمرک و نقش آن در تجارت الکترونیکی