تعریف مدیریت:
1-هنر انجام کار با و به وسیله دیگران
2-روش استفاده بهینه از ابزار و منابع سازمان برای رسیدن به اهداف سازمانی
3-فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی ( در برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات ، هدایت و کنترل ) که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه صورت می گیرد .
تعریف سازمان:
مجموعه چند سیستم به هم پیوسته که در تعامل با همدیگر و برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده فعالیت می کنند
سازمان نهادی است اجتماعی و هدف دار که دارای ساختار مشخص و معین بوده و ضمن فعالیت قانونمند و هماهنگ برای امورات داخلی ، با محیط خارجی خود نیز در ارتباط است .
ویژگیهای سازمان های قرن 21:
1-رقابت های روزافزون جهانی
2-تغییر نگرش به نیروی انسانی و انگیزه های آنان
3-سرعت انعطاف در ارائه کالا و خدمات
4-استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات
5-تغییر ساختارها و طراحی مجدد مشاغل
6-لزوم ایجاد کارآفرینی ، خلاقیت ، و نوآوری در سازمان
7-تحول در فرهنگ های سازمانی .
ویژگیهای بارز مدیریت در قرن 21:
1-ورود اصلاحات جدید به متون نظری و میدان های عملی
هر مدیری امروز با واژه های نوینی چون یادگیری سازمانی، استراتژی، کارآفرینی، نظام کنترل کیفیت و بسیاری دیگر از این واژه ها رو برو است، که ابتدا آنها را باید به خوبی بشناسد و در مرحله بعد به دنبال اجرای آن باشد.
2-پیچیدگی و افزونی متغیرهای حاکم بر محیط
امروزه مدیر هم باید بتواند بداند با چه محیطی طرف است و نیازمند چه ابزاری برای شناخت محیط است و هم بتواند مقدار و نوسان متغیرها را در آینده در سطوح مختلف پیش بینی نماید. متغیرهای اجتماعی، سیاسی،
اقتصادی، فرهنگی و شخصیتی آنقدر به هم نزدیک و حتی همپوش شده اند که نمی توان یکی را جدا از دیگری مورد تحلیل قرار داد.
در این وضعیت به مدیرانی نیاز داریم که قدرت سازگاری و انطباق بالایی با محیط داشته و از خلاقیت، نبوغ و استعداد کارآفرینی بالایی برخوردار باشند
این مدیران که می توان آنها را (( مدیران تحول گرا )) یا (( مدیران فعال )) نامید، مدیرانی هستند که به دنبال کشف زیربنا و بستر مشترک مجموعه مشکلات و ارائه یک مدل چند جانبه و فراگیر بوده و در نوسانات
محیطی بدنبال مراحل نوآورانه و بدیع می باشند
برنامه ریزی استراتژیک در قرن 21:
مدیران امروز برای شناخت آینده و تدوین برنامه باید یک برنامه ریزی استراتژیک حاوی اهداف بلند مدت داشته باشند که به سه بخش زیر تقسیم می شود:
1-تعیین و تدوین استراتژی
2-اجرای استراتژی
3-کنترل استراتژی
1. تعیین استراتژی:
در این مرحله باید عوامل زیر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند :
1-اهداف سازمان
2-وضعیت کنونی سازمان
3-نقاط قوت و ضعف سازمان
4-موقعیت محیط بیرون سازمان
2. اجرای استراتژی:
در این مرحله باید به عوامل زیر توجه گردد:
1-ساختار سازمان
2-فرهنگ و منابع سازمان
3-نظام اطلاعات سازمان
4-نظام پاداش سازمان
3- کنترل استراتژی:
این مرحله شامل سه فعالیت اصولی زیر است:
1-بررسی مبانی اصلی استراتژیهای شرکت
2-مقایسه نتایج مورد انتظار با نتایج واقعی
3-انجام اقدامات اصلا حی به منظور اطمینان یافتن از این که عملکردها با برنامه های پیش بینی شده مطابقت دارند
شامل 20 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی در قرن 21