
طرح درس:
ارائه یک کتاب در طول ترم ( 3 نمره)
مشارکت در کلاس( شامل کوئیز، پرسش و پاسخ، همیاری، حضور و غیاب) ( 2 نمره)
میان ترم ( 5 نمره)
پایان ترم ( 10 نمره)
ترجمه( تا 2نمره تشویقی)
جمع نمرات: 2+20
تعداد غیبت های مجاز 3 جلسه
عناوین کتاب های قابل ارائه توسط دانشجویان:
ایجاد سازمان یادگیرنده ترجمه محمدرضا زالی – مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران ( 3 نفر)
مدیریت استراتژیک – فرد آر دیوید ترجمه دکتر علی پارساییان نشر فرهنگ و هنر(4 نفر)
ساختن برای ماندن – ترجمه فضل اله امینی (3 نفر)
پنج دشمن کار تیمی – مترجم فضل الله امینی نشر فرا( 3نفر)
پنجمین فرمان – مترجم حافظ کمال حقیقت - محمد روشن نشر سازمان مدیریت صنعتی(3نفر)
مدیریت اقتضائی – مترجم ناصر میرسپاسی میر (1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
ناجی نیسان – مترجم مسعود نیازمند( 1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
فراز و نشیب مدیریت در فورد و کرایسلر(1نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
رهبری کارآفرین( 1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
استراتژی اثر بخش وفا غفاریان- غلامرضا کیانیH- نشر فرا ( 3 نفر)
مدیریت برخود -هیرم اسمیت- ترجمه مهندس کمال هدایت نشر فرا(3 نفر)
خدایان مدیریت - چارلز هندی – ترجمه آذر هوش کهزاد نشر فرا(3 نفر)
صفت های بایسته یک رهبر - جان ماکسول – ترجمه عزیز کیاوند- نشر فرا( 3نفر)
10 اصل اثر بخشی استراتژی – غلامرضاکیانی- نشر فرا (3نفر)
اشتباه مهلک مدیران–(1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
بزرگترین اصل مدیریت در دنیا( 1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
عذرخواهی یک دقیقه ای( 1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
مستندسازی تجربیات مدیران ( 1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
روش عالی برای انجام بیشترین کار( 1 نفر) ( فایل خلاصه کتاب موجود است)
لزوم مدیریت:
باور غلط:
نبود مدیریت موجب همکاری بیشتر مردم با هم و افزایش رضایت شخصی است!
کوشش گروهی میتواند جایگزین مدیریت باشد.
ویژگی های کوشش گروهی:
علت تشکیل یک گروه در چیست؟
رسیدن به اهداف گروه با
کمترین هزینه
کمترین زمان
کمترین پول
کمترین مواد
جهت تحقق این امر به شکل موثر استفاده از اصول و تکنیک های علوم مدیریتی الزامی است!
تعریف علمی:
مدیریت فرایند کسب، به کارگیری و استفاده از منابع حیاتی و ضروری گوناگون در حمایت از اهداف سازمان است.
یا
فرایند به کار گیری مؤثر وکارآمد منابع (مادی وانسانی) در برنامه ریزی،سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و نظارت برای تحقق اهداف سازمانی و مطابق با اصول ارزشی مورد قبول است.
پنج نکته اساسی تعریف مدیریت:
مدیریت یک فراینداست .
مدیریت بر هدایت تشکیلات انسانی دلالت دارد .
مدیریت مؤثر مبتنی بر تصمیم گیری مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب است.
مدیریت کارا، متضمن تخصیص و مصرف مدبرانه منابع است.
مدیریت بر فعالیتهای هدفدار ، تمرکز دارد .
مدیریت به منزله علم و هنر:
بخشی از دانش مدیریت از طریق آموزش فراگرفته می شود ، ولی بخشی دیگر از آن باید ضمن کار آموخته شود ؛ به این تریتب آن بخش از مدیریت راکه با آموزش فراگرفته می شود ؛ «علم مدیریت» و بخشی از آن
را که از طریق کسب تجارت و اندوخته ها و به کارگیری آنها در شرایط گوناگون حاصل می شود ، «هنر مدیریت» می دانند .
تعریف علم مدیریت:
علم مدیریت علم چگونگی ایجاد تحول از طریق اعمال مجموعه وظایفی (مانند کنترل, سازماندهی، ...) در ارکان و عوامل تشکیل دهنده سازمان (مانند ساختار و تشکیلات، مقررات و دستورالعمل، منابع مادی و انسانی،
سیستمها و روشها، ...) در جهت بهره وری بیشتر .
دانلود پاورپوینت اصول و مبانی مدیریت (جلسه اول)