فهرست مطالب:
1-مقدمه
2-اجزای کارت گرافیک
3-کارکرد کارت گرافیک
4-مقایسه انواع کارت گرافیک
5-راهنمای خرید کارت گرا فیک
6-منابع
-------------
مقدمه ای بر کارت گرافیک:
کارت گرافیک در کامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است . کارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط کامپیوتر را اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل می نمایند که برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب
کامپیوترها ، کارت های گرافیک اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می کنند.
هدف یک کارت گرافیک ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است که نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.
پیکسل:
اگر از فاصله بسیار نزدیک به صفحه نمایشگر یک کامپیوتر شخصی نگاه کنید ، مشاهده خواهید کرد که تمام چیزهائی که بر روی نمایشگر نشان داده می شود از "نقاط" تشکیل شده اند . نقاط فوق " پیکسل " نامیده می
شوند
هر پیکسل دارای یک رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شده در کامپیوترهای اولیه مکینتاش ) هر پکسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید و سیاه
امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیکسل می تواند دارای 256 رنگ باشد.
تاریخچه:
دهه 1970:
تراشههایANTIC و CTIA امکان کنترل سخت افزاری حالات گرافیکی و متنی و سایر تاثیرات را بر روی آتاری 8-بیتی را فراهم میکردند
دهه ۱۹۸۰:
در قسمت سخت افزار گرافیکی خود بودbitterکمودور آمیگا اولین وسیلهٔ پرفروش رایانهای بود که شامل یک
دهه۱۹۹۰:
در سال ۱۹۹۱
، S۳ Graphics؛ S۳ ۸۶C۹۱۱
به عنوان اولین شتاب دهنده تک-چیپ ۲-بعدی معرفی شد.
از سال ۲۰۰۰ تا به حال:
، توانایی برنامه نویسی برای سایهزنی OpenGL با ظهور رابط کابری نسخه ۸ و توابعی مشابه بانام
اضافه شد GPU، به قابلیتهای
ان ویدیا بازار را با ارایهٔ اولین چیپ که توانایی سایهزنی به صورت نرم افزاری را دارا بود، در دست گرفت
اجزای کارت گرافیک:
یک کارت گرافیک پیشرفته، یک برد مدار چاپی بهمراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است . پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیکی ، طراحی شده است
اکثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آنها می توان عملیات گرافیک را انجام داد. کارت گرافیک دارای اسامی متفاوتی نظیر : کارت ویدئو ، برد ویدئو ، برد نمایش ویدئوئی ، برد گرافیک ،
آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو است .
(حافظه با قابلیت دسترسی تصادفی)RAM:
اولین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، حافظه است حافظه رنگ مربوط به هر پیکسل را در خود نگاهداری می نماید.
در ساده ترین حالت ( هر پیکسل سیاه و سفید باشد ) به یک بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیکسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینکه هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت(حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای
ذخیره سازی رنگ مربوط به پیکسل های موجود در یک سطر بر روی صفحه نمایشگر و 38400 بایت ( حاصلضرب 480 در 80 ) حافظه بمنظور نگهداری تمام پیکسل های قابل مشاهده بر روی صفحه ، خواهد بود
درگاه:
دومین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تغییر محتویات حافظه کارت گرافیک است . امکان فوق با اتصال کارت گرافیک به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد کرد. کامپیوتر
قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود
اینترفیس ویدیو:
این قسمت سیگنال مورد نیاز برای مانیتور را می سازد. کارت گرافیکی سیگنال های رنگی را تولید می کند و باعث حرکت می شود CRTاشعه در
شامل 28 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت کارت گرافیک