لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 28
بانکداری الکترونیکی
مقدمه
تجارت الکترونیکی از بهترین نمونههای بکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) برای مقاصد اقتصادی است. استفاده از این فناوری موجب رشد و توسعه اقتصادی، بهبود کارایی تجاری و تسهیل همگرایی کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی گردیده است. فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان افزایش قابلیت رقابتپذیری بنگاهها را فراهم ساخته و همچنین به ایجاد مشاغل جدید میانجامد.
طی چند دهه اخیر حجم تجارت الکترونیکی جهانی در اثر تحولات گسترده فناوری ارتباطات و اطلاعات، رشد قابل توجهی را تجربه نموده است. بر اساس تحقیقات مؤسسه فارستر پیشبینی میشود طی دوره 06-2002 حجم تجارت الکترونیکی به طور متوسط سالانه بیش از 58 درصد رشد نموده و از 2293 میلیارد دلار در سال 2002 به بیش از 12837 میلیارد دلار در سال 2006 بالغ گردد.
با توجه به اینکه مبادلات پولی و مالی جزء لاینفک مبادلات تجاری است، از اینرو همگام با گسترش حجم تجارت الکترونیکی جهانی، نهادهای پولی و مالی نیز به منظور پشتیبانی و تسهیل تجارت الکترونیکی به طور گستردهای به استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات روی آوردهاند. در نتیجه طی چند دهه اخیر سیستمهای پرداخت الکترونیکی به تدریج در حال جایگزینی با سیستمهای پرداخت سنتی میباشند. در این میان بانکها نیز با حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی و عرضه خدمات مالی جدید، نقش شایان توجهی در افزایش حجم تجارت الکترونیکی داشتهاند. به عنوان نمونه، بر اساس گزارشهای مؤسسه Data Monitor (یکی از مهمترین مراکز تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری اروپا) مشتریان بانکداری اینترنتی 8 کشور اروپایی از 5/4 میلیون نفر در سال 1999 به بیش از 21 میلیون نفر در سال 2004 خواهند رسید.
در مطالعه حاضر سعی گردیده تحولات بانکداری الکترونیکی در جهان و ایران به طور اجمالی بررسی گردد. به همین منظور ضمن مروری مبانی نظری بانکداری الکترونیکی، کانالهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی و نیز خدمات بانکی قابل ارائه در بانکداری الکترونیکی در سطح جهان به طور اجمالی بررسی گردیده، سپس اقدامات انجام شده در ایران برای ایجاد بانکداری الکترونیکی با تأکید بر عملکرد بانک توسعه صادرات ایران، ارائه میگردد.
مبانی نظری بانکداری الکترونیکی
طی سالهای اخیر همگام با گسترش روزافزون تجارت الکترونیکی در اقتصاد جهانی، کاربرد فنآوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه مبادلات پولی و مالی نیز افزایش یافته و سیستمهای پرداخت الکترونیکی به طور قابل ملاحظهای توسعه یافتهاند. به طوری که امروزه عوامل اقتصادی میتوانند از انواع مختلف پول الکترونیکی برای مبادلات پولی و مالی خود استفاده نمایند. گسترش فزاینده استفاده از پول الکترونیکی، پیامدهای تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل ملاحظهای به همراه دارد. از نظر اقتصادی مهمترین اثرات گسترش نشر پول الکترونیکی، افزایش سرعت گردش پول و ایجاد مشکل در مکانیزم اعمال سیاستهای پولی از سوی دولت میباشد.
همچنین، افزایش نیروهای حاضر در صحنه رقابت جهانی در صنایع مالی و به ویژه صنعت بانکداری، تداوم تقاضا و تنوع نیازهای مشتریان، موجب رویکرد بانکها به استفاده از مکانیزمهای تجارت الکترونیکی از قبیل اینترنت و شبکه جهانی وب به منظور ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی شده است.
تعریف:
بانکداری الکترونیکی نوع جدیدی از صنعت بانکداری است که خدمات بانکی در آن با استفاده از محیطهای الکترونیکی صورت میگیرد به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.
تاریخچه:
این گونه فعالیت بانکی از سال ١٩٩١ و با همه گیر شدن اینترنت در تمامی دنیا رواج پیدا کرده است. گفته می شود اگر در جامعه ای بانکداری الکترونیکی شکل بگیرد، باید به رونق تجارت الکترونیکی نیز امید بست، چون بانکداری الکترونیکی خود پیش نیازی برای ورود به دنیای پررمز و راز تجارت الکترونیکی است.
روش های بانکداری :
بانکداری اینترنتی... و بانکداری الکترونیکی
دو روش یا نوع مختلف برای بانکداری الکترونیکی معرفی شده است: بانکداری اینترنتی و بانکداری الکترونیکی.
بانکداری اینترنتی شیوه ای است که معمولاً بوسیله یک رایانه شخصی که از طریق اینترنت به وب سایت بانک متصل می شود صورت می گیرد. به عنوان نمونه مشتری در خانه به وسیله یک مودم ،یک خط تلفن( یا سایر روش های مخابراتی اتصال) و یک سرویس دهنده خدمات اینترنتی به وب سایت بانک مورد نظر خود دسترسی پیدا می کند. بانکداری اینترنتی همچنین مبتنی بر فناوری بی سیم از طریق دستیارهای دیجیتال شخصی یا تلفن های همراه باشد.
بانکداری الکترونیکی که شامل استفاده از دستگاه های خودپرداز ، تلفن یا کارت های پیش پرداخت یا بدهی مختلف است. کارت های بدهی همانند کارت های اعتباری به نظر می رسند اما برخلاف آنها، استفاده از یک کارت بدهی باعث تمام شدن موجودی حساب بانکی شما خواهد شد.
خدمات بانکداری الکترونیک (بانکداری اینترنتی)
بانکداری الکترونیک شامل سیستمهایی است که مشتریان موسسات مالی را قادر می سازد تا در سه سطح اطلاع رسانی، ارتباط و تراکنش از خدمات و سرویس های بانکی استفاده کنند:
الف ـ اطلاع رسانی: این سطح ابتدایی ترین سطح بانکداری اینترنتی است. بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکه های عمومی یا خصوصی معرفی
تحقیق در مورد بانکداری الکترونیکی