در شرایط رقابتی فعلی همه بنگاه های اقتصادی باید بطور پیوسته و مستمر در جستجوی راه حل هایی برای توسعه و تقویت مزیت رقابتی پایدار خود باشند.
توسعه و گسترش مزیت های رقابتی مستلزم وجود "تمایز" و یا وجود "رهبری بهای تمام شده" می باشد.
برخی از شرکت ها به این نتیجه رسیدند که روش موفق برای کاهش بهای تمام شده و یا تولید محصولات متمایز افزایش کیفیت است .
مزیت رقابتی در عرصه تجارت جهانی ، از طریق تولید و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، متمایز و بهای تمام شده پایین تر بدست می آید. ( پورتر)
برخلاف عقیده رایج و مرسوم ، افزایش کیفیت نه تنها باعث افزایش هزینه ها نمی شود بلکه هم باعث کاهش بهای تمام شده محصول و هم باعث تمایز های آن با محصولات شرکت های رقیب می شود .
از دهه 1980 میلادی با تمرکز و تاکید بر کیفیت ، انقلابی در تجارت بوجود آمد. شرکت های ژاپنی و آمریکائی دریافتند هر بنگاه اقتصادی بدون ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت برتر، جایی در بازار تجارت ندارد و نمیتواند به حیات خود ادامه بدهد. این انقلاب در کیفیت، پا را فراتر از شرکت های تولیدی گذاشت و به شرکت های خدماتی و سایر بخش های اقتصادی نیز راه یافت .
تاکید بر بهبود کیفیت باید بطور مستمر سرلوحه کاری بنگاه های اقتصادی قرار گیرد. زیرا، رقابت در بازار تجارت جهانی بصورت پیوسته و مستمر ادامه دارد.
تاریخچه هزینه یابی کیفیت :
1951 : جوران اولین تلاش را برای طراحی روش علمی در زمینه شناسائی هزینه های کیفیت انجام داد. او در تحقیقات خود نشان داد که هزینه های کیفیت ، هزینه های جاری بخش کیفیت نیستند و با تجزیه و تحلیل هایی که روی آنها انجام می شود ، میتوان از وقوع آنها جلوگیری کرد .
1957 : فیگن بام هزینه های کیفیت را به چهار دسته هزینه های پیشگیری، ارزیابی، رفع نقص درونی و رفع نقص بیرونی طبقه بندی کرد .
1967 : انجمن کنترل آمریکا طرح فیگن بام را در روشی نظام مند برنامه ریزی کرد .
محدودیت های هزینه یابی کیفیت :
دانلود پاورپوینت فصل هفتم حسابداری مدیریت پیشرفته تالیف دکتر سید حسین سجادی و هاشم علی صوفی- 34 اسلاید