
بازارشناسی علمی جدید در زمینه شناخت ویژگیها و مختصات جغرافیایی، اقلیمی، جمعیتی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی، ارتباطی، سیاسی و نظامی کشورهای مختلف است که به تجار و بازرگانان امکان بررسی ابعاد مختلف یک منطقه را برای ایجاد روابط اقتصادی میدهد.از منظرمدیریت بازرگانی بازارشناسی یعنی انجام تحقیقات بازاریابی برای شناخت نظام بازار و نظام صادرات قبل از هرگونه انجام عملیات صادراتیجای دیگر گفته شده است :بازارشناسی یعنی تحقیقات بازاریابی و بررسیهای بازارها
با توجه به تفاوت بین خواستهها و تمایلات مشتریان و همچنین ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و... آنها، دیگر نمیتوان تمامشان را با یک چشم نگریست و مجبوریم برای هر بازار متناسب با ویژگیها و خصوصیات خودش عمل کنیم.
به عبارتی بازارهای مختلف، نسخههای متفاوتی را طلب میکند. این شرکتها هستند که باید خودشان را با مشتریان هماهنگ کنند و پاسخ باب میل ایشان آن هم خوبتر و موثرتر از رقبا به آنها بدهند.
برای توفیق در بازارهای رقابتی ابتدا باید مشتریان را شناخت. بازارشناسی لازمهء توفیق در بازار است. بازاریابان و فروشندگان مجرب قبل از هر اقدامی ابتدا برای بازارشناسی هزینه میکنند. آنها نیک میدانند که هزینههای شناخت بازار در واقع سرمایهگذاری است و از زیانهای فراوان تصمیمات بدون شناخت جلوگیری میکند.
دیگر دوران تصمیمگیری براساس حدس و گمان پایان یافته است. یاد بگیریم که حدسیات سازمان نیافتهء خودمان را به جای تحقیقات سازمان یافته از بازار نگذاریم.
مشتریان آگاه عصر ارتباطات نیاز به قیم فکری ندارند. آنها از شما انتظار دارند که به نزد ایشان بروید و با مطالعهء رفتار و کردار آنها و شناخت خواستههای ایشان پاسخ مناسب به دستورات آنها بدهید. در غیر این صورت شما را حذف میکنند.
در سالیان گذشته چون عمدتا بنگاههای اقتصادی در فضای انحصاری فعالیت کردهاند، ساختارهای فکری وعملکردیشان نیز بر آن اساس شکل گرفته بود.
اما واقعیت این است که گذشت آن زمانی که آنسان گذشت، باید شناخت از مشتری، مقدمهء تمام تصمیمات شما در شرایط رقابتی باشد.
شرکتهای موفقکشورهای پیشرو از این مسیر حرکت کردهاند تا به مقاصد زیبای کسب و کار رسیدهاند. به نظر شما چرا بازار چادر مشکی ایران سالیان سال است که در دست شرکتهای ژاپنی است؟ آیا غیر از این است که شناخت از فرهنگ و مذهب ایرانیان، آنها را در فکر بهرهبرداری مناسب از این بازار انداخته است: همچنین است تولید پلوپز، مهر، تسبیح و... توسط کشورهای ژاپن، چین و... را مورد عنایت قرار دهید.
فرهنگ و مذهب و سایر خصوصیات و ویژگیهای مشتریان را بشناسید، به آنها احترام بگذارید، قرار نیست ما معلم فرهنگی ایشان باشیم و قرار نیست فرهنگ آنها را بپذیریم.
اما لازم است به باورها و کردارهای آنها احترام بگذاریم تا موفق شویم پس قبل از هر کاری برای بازارشناسی برنامه داشته باشید و برنامههایتان را با بهترین نحو اجرا کنید.
دانلود فایل پکیج وردهای درباره بازارشناسی